AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Hei! Har nettopp fått meg fitbit, og det funker finfint og jeg er kjempefornøyd, men jeg er litt skeptisk til kaloritellingen. Jeg kan bare ikke se for meg at den er særlig presis. Kan godt hende at jeg forbrenner så mye som jeg gjør, men når jeg skriver inn alt jeg spiser (fra det registeret som er der) så havner jeg alltid i kaloriunderskudd, og jeg tror bare ikke på det, for i såfall bør det jo være himla enkelt å slanke seg! Jeg skriver opp alt gjennom dagen, og legger til hvis jeg f.eks. har skeiet ut med en is eller noe sånt. Men er det noen som vet hvor presist det er? Er det meningen at man skal ta det med en klype salt? Håper noen vet Anonymkode: 34c46...8b2
Emalje Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Hvor mye sier den at du forbrenner, da? Kan det hende den regner med ALT, altså det du forbrenner ved å ikke trene også? Basalforbrenning?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 Ja det virker som den gjør det, for når jeg sitter og ser på appen så kommer det en kalori her og en kalori der, uten at jeg gjør noe særlig. Men jeg har gått nesten 30.000 skritt i dag, omtrent to mil i følge appen, og forbrent 2847 kalorier. Jeg har spist helt vanlig, pluss en is (det var sol, jeg måtte) men jeg ligger bare på 1521 kalorier. Hvor mange kalorier skal en kvinne i 20-åra få i seg i løpet av en dag egentlig? Bør jeg rett og slett begynne å spise mer? Anonymkode: 34c46...8b2
Emalje Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 Ja, når du har gått så mye, sier det seg selv at du trenger å spise mer også! Hvor mye du trenger kommer jo helt an på høyde, vekt og aktivitetsnivå. Finnes en del "kalkulatorer" på nett, så om du er veldig interessert kan du jo se der. Ellers er jo en tommelfingerregel at du spiser nok om du funker godt i hverdagen, og hverken går opp eller ned i vekt haha. Tror gjennomsnittskvinnen ligger på rundt 2000+kaloriene man brenner på trening, så 2847 høres ikke så urimelig ut!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #5 Skrevet 6. april 2016 Fitbit regner kalorier hele døgnet, både hvileforbrenning og forbrenning gjennom døgnet. Den er ikke helt nøyaktig, til det behøves en del tester, men så nøyaktig som den kan være basert på den informasjonen den har. Anonymkode: c2285...a24
BlendaSensitive Skrevet 6. april 2016 #6 Skrevet 6. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det virker som den gjør det, for når jeg sitter og ser på appen så kommer det en kalori her og en kalori der, uten at jeg gjør noe særlig. Men jeg har gått nesten 30.000 skritt i dag, omtrent to mil i følge appen, og forbrent 2847 kalorier. Jeg har spist helt vanlig, pluss en is (det var sol, jeg måtte) men jeg ligger bare på 1521 kalorier. Hvor mange kalorier skal en kvinne i 20-åra få i seg i løpet av en dag egentlig? Bør jeg rett og slett begynne å spise mer? Anonymkode: 34c46...8b2 Med 30 000 steg så høres 2800 kalorier helt normalt ut. Er jo gjennom hele døgnet ja.:) Så om du ønsker stabil vekt, så er 1500 kalorier lite ja. Dette er slanke-nivå.. Så mye som du begever deg, kan du spise mat ja!
Strawberrygirl Skrevet 6. april 2016 #7 Skrevet 6. april 2016 Jeg har også kjøpt fitbit! Kjempe moro å følge med på kaloriene man forbrenner 😃
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #8 Skrevet 6. april 2016 Er du sikker på at du teller kaloriene du spiser riktig da? Veier du all maten? Ellers høres 2800 normalt ut om du har 30 000 skritt... Anonymkode: 53d99...105 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2016 #9 Skrevet 6. april 2016 Fitbit viser all forbrenning, altså "hvileforbrenning" også. I appen kan du se hva denne ligger på, og sånn se hva du har forbrent gjennom aktivitet. Jeg har charge hr, og vet ikke om den er heeelt nøyaktig, men det er uansett greit med et overslag, og SÅ motiverende. :-) Anonymkode: 66a7b...690
AnonymBruker Skrevet 8. april 2016 #10 Skrevet 8. april 2016 Takk for alle svar! Da øker jeg matmengden litt. Har planer om å gå ned 10 kg, men jeg skal gjøre det OG ha det fint samtidig, så jeg skal absolutt ikke sulte meg. Er helt enig, Fitbit er utrolig motiverende! Morsomt å trene når man kan se nøyaktig hvor mange skritt man har tatt og sånn. Eneste dumme er at jeg ikke har noen venner der, så jeg får ikke konkurrert med noen, men jeg får se om kanskje jeg klarer å overtale noen til å bli med Anonymkode: 34c46...8b2
si_nei Skrevet 12. april 2016 #11 Skrevet 12. april 2016 Jeg har heller ingen fitbit-venner, men skulle ønske jeg hadde!
ajarRun Skrevet 12. april 2016 #12 Skrevet 12. april 2016 Den 8.4.2016 at 11.12, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar! Da øker jeg matmengden litt. Har planer om å gå ned 10 kg, men jeg skal gjøre det OG ha det fint samtidig, så jeg skal absolutt ikke sulte meg. Er helt enig, Fitbit er utrolig motiverende! Morsomt å trene når man kan se nøyaktig hvor mange skritt man har tatt og sånn. Eneste dumme er at jeg ikke har noen venner der, så jeg får ikke konkurrert med noen, men jeg får se om kanskje jeg klarer å overtale noen til å bli med Anonymkode: 34c46...8b2 For å sjekke om du er i kaloriunderskudd kan du jo bare veie deg om 14 dager. Gang vekten du har gått ned i kilo med 7700, og del det på fjorten, så har du oversikt over hvor mange kalorier du ligger i underskudd hver dag. Vei deg når du våkner etter at du har pisset. Ikke spis mer dersom du trener mer, det er en vanlig feil man gjør.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2016 #13 Skrevet 11. juni 2016 Dytter på denne. Har nettopp kjøpt meg Fitbit. Første dagen var en helt normal dag. Jeg gikk 12 000 skritt og det står at jeg har forbrent 2500 kcal ca. Jeg veier 95 kg, så har jo litt ekstra å drasse rundt på. I går gikk jeg 16 000 skritt og det står at jeg har forbrent 3000 kcal.!! Jeg har ikke trent, eller gjort noe unormalt, bare beveget meg rundt omkring og til og fra jobb. Tror skrittene stemmer ganske bra. Kan det stemme at jeg har forbrent så mye? Da tør jeg ikke tenke på hvor mye jeg har spist før å øke i vekt, for dette aktivitetsnivået er helt gjennomsnittlig for meg. 😱 Fitbiten sier også at jeg har gått masse trapper jeg ikke har, men Fitbiten fanger vel opp puls slik at jeg ikke får ekstra kcal pga. det. Hvis jeg gjør det og det er helt på jordet, så må jeg si jeg er så skuffa at jeg vil levere den tilbake og bytte med en enklere skritteller... Anonymkode: 5d61a...f85
HjerteDame Skrevet 12. juni 2016 #14 Skrevet 12. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dytter på denne. Har nettopp kjøpt meg Fitbit. Første dagen var en helt normal dag. Jeg gikk 12 000 skritt og det står at jeg har forbrent 2500 kcal ca. Jeg veier 95 kg, så har jo litt ekstra å drasse rundt på. I går gikk jeg 16 000 skritt og det står at jeg har forbrent 3000 kcal.!! Jeg har ikke trent, eller gjort noe unormalt, bare beveget meg rundt omkring og til og fra jobb. Tror skrittene stemmer ganske bra. Kan det stemme at jeg har forbrent så mye? Da tør jeg ikke tenke på hvor mye jeg har spist før å øke i vekt, for dette aktivitetsnivået er helt gjennomsnittlig for meg. 😱 Fitbiten sier også at jeg har gått masse trapper jeg ikke har, men Fitbiten fanger vel opp puls slik at jeg ikke får ekstra kcal pga. det. Hvis jeg gjør det og det er helt på jordet, så må jeg si jeg er så skuffa at jeg vil levere den tilbake og bytte med en enklere skritteller... Anonymkode: 5d61a...f85 Jeg gikk tur på en fjelltopp, og fikk 100 trappeskritt. Så den teller nok høyde. Men altså; Jo høyere puls, jo mer kcal forbrenner du. Kan hende du har hatt høyere puls enn vanlig når du gikk til og fra jobb? Kanskje du gikk fortere?
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #15 Skrevet 12. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Dytter på denne. Har nettopp kjøpt meg Fitbit. Første dagen var en helt normal dag. Jeg gikk 12 000 skritt og det står at jeg har forbrent 2500 kcal ca. Jeg veier 95 kg, så har jo litt ekstra å drasse rundt på. I går gikk jeg 16 000 skritt og det står at jeg har forbrent 3000 kcal.!! Jeg har ikke trent, eller gjort noe unormalt, bare beveget meg rundt omkring og til og fra jobb. Tror skrittene stemmer ganske bra. Kan det stemme at jeg har forbrent så mye? Da tør jeg ikke tenke på hvor mye jeg har spist før å øke i vekt, for dette aktivitetsnivået er helt gjennomsnittlig for meg. 😱 Fitbiten sier også at jeg har gått masse trapper jeg ikke har, men Fitbiten fanger vel opp puls slik at jeg ikke får ekstra kcal pga. det. Hvis jeg gjør det og det er helt på jordet, så må jeg si jeg er så skuffa at jeg vil levere den tilbake og bytte med en enklere skritteller... Anonymkode: 5d61a...f85 Det er altimeteret som sier at du har gått i trapper. Det betyr ikke nødvendigvis at det er trapper du har gått, men den registrerer når du går opp og ned i bakker o.l. som gjør at høydemeterne du går på er forskjellig. Så den viser nok korrekt.
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #16 Skrevet 12. juni 2016 For de av dere som ikke har venner på fitbit men som vil få en, dere kan legge til meg via email. Bare send meg en PM så kan jeg gi dere emailen min slik at dere får lagt meg til.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #17 Skrevet 12. juni 2016 Hva med kaloritellingen? Blir litt skremt av at den mener jeg har forbrent 3000 kcal på en dag uten trening! La det inn på en kalkulator for å sjekke estimat og den ga meg faktisk 2800 for en helt rolig dag og 3100 for en dag med lett aktivitet! 😳 Min BMR skal være 1675. Jeg veier jo 94 kg, men hvordan kan jeg gå opp i vekt om jeg må spise i snitt over 3500 om dagen for å klare det. Det er jo helt vilt! Anonymkode: 5d61a...f85
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #18 Skrevet 12. juni 2016 Jo tynge og høyere du er, jo mer forbrenner du. Det er sånn det er. Synes ikke det er rart i det hele tatt at den regner at du forbrenner 3000 kcal på en dag uten trening. Jeg veier 63 kg, men er såpass høy at min viser at jeg forbrenner omkring 2300 kcal på en stille dag. Går jeg 20 000 skritt så er jeg oppe i 3000 kcal om dagen uten trening. Om du spiser så lite som 100 kcal over det du forbrenner hver dag så blir jo det omkring 5 kg opp i året (100 kcal er 18 gr sjokolade eller en håndfull med potetgull for å sette det i litt perspektiv) så det er ikke så vanskelig å gå opp i vekt. Generelt så er jo 2000 kcal gjennomsnittlig forbrenning på en gjennomsnittlig kvinne.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2016 #19 Skrevet 12. juni 2016 1 minutt siden, KaDust skrev: Jo tynge og høyere du er, jo mer forbrenner du. Det er sånn det er. Synes ikke det er rart i det hele tatt at den regner at du forbrenner 3000 kcal på en dag uten trening. Jeg veier 63 kg, men er såpass høy at min viser at jeg forbrenner omkring 2300 kcal på en stille dag. Går jeg 20 000 skritt så er jeg oppe i 3000 kcal om dagen uten trening. Om du spiser så lite som 100 kcal over det du forbrenner hver dag så blir jo det omkring 5 kg opp i året (100 kcal er 18 gr sjokolade eller en håndfull med potetgull for å sette det i litt perspektiv) så det er ikke så vanskelig å gå opp i vekt. Generelt så er jo 2000 kcal gjennomsnittlig forbrenning på en gjennomsnittlig kvinne. Jeg gikk 16000 skritt den dagen, så da stemmer det vel. Føles ikke som trening, for jeg er vant til å gå så mye som "transport", men det er kanskje mer enn normalt siden 10000 er målet for de fleste. Greit å vite at det er sånn ca. riktig i hvert fall. Skjønner at en Fitbit ikke er 100%, men hadde vært bortkastet om jeg i realiteten bare hadde forbrent 2300! 2000 er vel litt lite for en gjennomsnittskvinne? I hvert fall nord-europeisk 170 cm og ca. 70 kg. Det må være en liten eller svært inaktiv kvinne? Anonymkode: 5d61a...f85
KaDust Skrevet 12. juni 2016 #20 Skrevet 12. juni 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk 16000 skritt den dagen, så da stemmer det vel. Føles ikke som trening, for jeg er vant til å gå så mye som "transport", men det er kanskje mer enn normalt siden 10000 er målet for de fleste. Greit å vite at det er sånn ca. riktig i hvert fall. Skjønner at en Fitbit ikke er 100%, men hadde vært bortkastet om jeg i realiteten bare hadde forbrent 2300! 2000 er vel litt lite for en gjennomsnittskvinne? I hvert fall nord-europeisk 170 cm og ca. 70 kg. Det må være en liten eller svært inaktiv kvinne? Anonymkode: 5d61a...f85 Jeg tror det er hvileforbrenningen det er basert på, så da stemmer det vel ganske godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå