Gå til innhold

Er dette selvskading?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Psykologen min sier jeg må slutte med noe av det jeg holder på med for det er en form for selvskading. Er dette sant eller tuller hun med meg at bør jeg skifte psykolog?

1. Jeg må slutte å selge meg. Det skader meg. Hvordan kan det skade meg?

2. Jeg må slutte å tenke på det eksen har gjort. Er det så enkelt? Nei. Hvordan kan det skade meg mer enn det har gjort?

3. Jeg må holde meg unna bestevenninnen min (som jeg er forelsket i) til forelskelsen er lagt seg. Siden hun har fått seg kjæreste. Men jeg føler meg ensom uten henne :( Hun jeg kunne snakke med om alt.

4. Jeg må slutte å tenke på alt det negative i livet mitt og synes synd på meg selv. Det skader meg. Jeg må tenke positivt og tenke at jeg klarer alt. Det er jo umulig!

Kan dette virkelig bli tatt som selvskading? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, ville kanskje vurdert å gå til en frisør i stedet da. Ca samme pris, ca samme råd, og man får en klipp.

Anonymkode: fa42a...da0

• Liker 2
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg ville ikke brukt ordet selvskading, men det er mulig at hun bruker det ordet fordi det gjør det mer forståelig for deg. Men det er definitivt destruktiv adferd ja. Atferd som skader deg. 

Jeg er enig med terapeuten din.
Du må ta ansvar for eget liv, og egen bedring, og noen ganger betyr det å gi slipp på ting du har lyst på. Det er som sjokolade, sjokolade er skikkelig godt, og derfor får jeg lyst på det, ganske ofte, hele tiden! (neida), og hvis jeg hadde gitt etter for det, og spist sjokolade hele tiden, så hadde det vært destruktivt. Jeg hadde blitt bæljfeit, og fått helserelaterte problemer. 

Du har lyst på penger (eller du trenger kanskje penger), så du selger deg, men det å selge seg selv og kroppen sin kan gi skader. Du har lyst på venninnen din, men det å være sammen med henne når du er forelsket og hun er sammen med noen andre, kan gi deg skader. You get my drift. 

Du fortsetter å utsette deg for ting som får deg til å føle deg dårlig, du dyrker offer-rollen, og holder fast i ting som er negativt for deg, det er selv-skadende. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, ville kanskje vurdert å gå til en frisør i stedet da. Ca samme pris, ca samme råd, og man får en klipp.

Hvorfor det?

16 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg ville ikke brukt ordet selvskading, men det er mulig at hun bruker det ordet fordi det gjør det mer forståelig for deg. Men det er definitivt destruktiv adferd ja. Atferd som skader deg. 

Du må ta ansvar for eget liv, og egen bedring, og noen ganger betyr det å gi slipp på ting du har lyst på. Det er som sjokolade, sjokolade er skikkelig godt, og derfor får jeg lyst på det, ganske ofte, hele tiden! (neida), og hvis jeg hadde gitt etter for det, og spist sjokolade hele tiden, så hadde det vært destruktivt. Jeg hadde blitt bæljfeit, og fått helserelaterte problemer. 

Du har lyst på penger (eller du trenger kanskje penger), så du selger deg, men det å selge seg selv og kroppen sin kan gi skader. Du har lyst på venninnen din, men det å være sammen med henne når du er forelsket og hun er sammen med noen andre, kan gi deg skader. You get my drift. 

Du fortsetter å utsette deg for ting som får deg til å føle deg dårlig, du dyrker offer-rollen, og holder fast i ting som er negativt for deg, det er selv-skadende. 

Er nok sant i det du skriver selv om jeg egentlig ikke liker å innrømme det, det verste er å endre det. Føles umulig selv om jeg prøver. Det verste er å ikke få være med venninnen min, vi var med hverandre nesten annen hver dag og føler meg så ensom uten henne.

Skrevet
31 minutter siden, Rainstorm skrev:

Vaneligvis pleier jeg å være enig med deg, men akkurat her er jeg uengig med deg. Atferd som skader deg, er ikke det selveste definisjonen på selvskading? Det er for øvrig den eneste biten jeg er uenig med deg i. Resten av innlegget ditt er jeg enig i. 

Gjest supernova_87
Skrevet
3 minutter siden, Brimi skrev:

Vaneligvis pleier jeg å være enig med deg, men akkurat her er jeg uengig med deg. Atferd som skader deg, er ikke det selveste definisjonen på selvskading? Det er for øvrig den eneste biten jeg er uenig med deg i. Resten av innlegget ditt er jeg enig i. 

Jeg tror ikke vi er uenige. ;) 
Ikke egentlig. Jeg sier at jeg ikke ville brukt ordet selvskading, ikke at det ikke er det. Som du sier, det er jo atferd som skader "seg selv". Grunnen til at jeg ikke ville brukt det, er at ordet selvskading som oftest blir knyttet opp mot kutting, eller ting som fysisk skader kroppen. For mange (de fleste velger jeg å påstå) vil assosiasjonene til ordet "selvskading" underbevisst gå mot kuttskader, og arr. Og det er kanskje også på grunn av denne assosiasjonen at TS stiller spørsmål til den ordbruken om hans destruktivitet. Men som sagt, det er jo nettopp selv-skadende (ergo selvskading). 

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Det virker som din behandler har bedt deg om å slutte å gjøre en rekke ting, uten å gi deg noe begrunnelse. 
Nr 1. Om at det å selge deg vil være skadelig for deg . Du kan spørre din behandler utdype på hvilken måte.
Nr 2. Du har blitt bedt om å slutte å tenke på det din ex har gjort. Pasienter søker ikke behandling for å bli bedt om å slutte å tenke. Formålet med behandling er å få følelser og tanker ut: Bearbeide disse. Så fortvilet oppretter du tråd etter tråd, får ut dine tanker og følelser her. Noe som hadde vært mer hensiktsmessig i terapitimen der du er ivaretatt.
Nr 3. Om det å holde deg unna bestevenninnen. Sikkert klokt.
Nr 4. Negative tanker. Når det negative overskygger det positive som er blir alt mørkt. Det betyr derimot ikke at det ikke kan se lyst ut igjen. 

Endret av gjestvest
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Aye skrev:

Hvorfor det?

Fordi hvem som helst, kan fortelle deg at noe ikke er bra for deg. Psykologen skal prøve å gi deg verktøy til å tenke annerledes mer grunnlegende. Det gjør hun/han ikke med å bare påpeke at noe er dårlig for deg. Du kan følge rådene og slutte å gjøre akkurat disse tingene, men det betyr ikke at du vil kjenne igjen, eller klare unngå destruktiv adferd i fremtiden. Jeg synes psykologen derfor er noe lettvint om det er alt han/hun har å bidra med. Ellers synes jeg det er irrelevant om han/hun kaller det selvskading eller destruktiv adferd. Det går ut på det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med psykologen din. Dette er jo (en slags) selvskading, bare at du skader deg selv psykisk istedenfor fysisk. Jeg har drevet med det samme selv i mange år - altså ikke at jeg selger kroppen min, men jeg har gjort meg selv avhengig av andre mennesker for å føle meg bra og så fort jeg blir avvist dundrer jeg rett i kjelleren. Vet ikke om det er sånn for deg, men poenget er vel at man bør holde seg unna de(t) som ikke gir deg positiv energi.

Det er ikke akkurat enkelt å slutte å tenke på hva eksen din har gjort (uten at jeg vet hva hun har gjort, men regner med det er noe negativt). Men ja, du bør jo prøve å endre tankemønsteret ditt, for din egen skyld.

Ang. å tilbringe tid med en du er forelsket i, som har kjæreste, så er vel dette også en dårlig idé. Hvordan føler du deg etterpå? Du vil jo egentlig ha henne, men det kan du jo ikke - blir det ikke en form for selvpining når du da tilbringer tid med henne?

Jeg vet også at det er sykt vanskelig å slutte å fokusere på alt det negative i livet, lett å si at man skal tenke positivt, men hun har jo et poeng selvfølgelig. Sier seg selv at ting blir lettere om man klarer å tenke positive tanker istedenfor negative. Men det er som sagt enklere sagt enn gjort.

Anonymkode: 785dd...44f

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for hets.

Frk.K, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med psykologen din. Å sitte å gnage på fortiden har ingenting for seg annet enn å drive med seipining. Man får ikke endret det. Det beste er å lære seg å leve med det som har skjedd å kikke forover.

Å slutte å selge deg er en annen ting. Selv ville jeg sluttet på dagen om jeg skulle bli far. Oddsen for at du ikke får noe særlig med samvær når du driver med det er svært stor.

Anonymkode: bb754...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville byttet psykolog hvis jeg var deg. Det er jo tydelig for alle at du ikke får den hjelpen du trenger.

Anonymkode: 7e16f...29b

• Liker 1
Skrevet
Den 7.4.2016 at 10.24, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg ville byttet psykolog hvis jeg var deg. Det er jo tydelig for alle at du ikke får den hjelpen du trenger.

Anonymkode: 7e16f...29b

Synes ikke noen psykologer klarer å hjelpe meg.

Skrevet
3 timer siden, Aye skrev:

Synes ikke noen psykologer klarer å hjelpe meg.

Da har du ikke truffet den rette, men man må også være åpen for å bli hjulpet. Man må ta til seg det psykologen sier, men det hjelper jo ikke om psykologen ikke forklarer deg hvorfor ting ikke er bra for deg og hva det gjør eller kan gjøre med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...