Gå til innhold

Riktig "grunn" til å adoptere.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Par ønsker barn+ foreldreløst barn ønsker foreldre = Gyldig grunn.

Det er jo en vinn/vinn situasjon.

Anonymkode: 3375f...ddf

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Jolene skrev:

Synes ikke det finnes noen gode grunner for å adoptere barn over landegrenser. Da burde man heller ruste opp barnehjem. Hva andre gjør er opp til dem, selv kunne jeg ikke tenke meg å adoptere. Da hadde jeg heller forblitt barnløs.

Et barnehjem kan aldri dekke et barns behov for stabilitet. Et barn trenger omsorgspersoner som er der hele tiden, ikke ansatte som går inn og ut. Behovet for å tilhøre og være elsket er så stort at det regnes som mye viktigere enn at barnet får bli i fødelandet. Barn som vokser opp på barnehjem blir relasjonsskadd.

Anonymkode: 972ee...403

• Liker 7
Skrevet

De fleste adopterer fordi de ønsker seg barn. At det også hjelper et barn er kun en bonus og ikke årsaken. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et barnehjem kan aldri dekke et barns behov for stabilitet. Et barn trenger omsorgspersoner som er der hele tiden, ikke ansatte som går inn og ut. Behovet for å tilhøre og være elsket er så stort at det regnes som mye viktigere enn at barnet får bli i fødelandet. Barn som vokser opp på barnehjem blir relasjonsskadd.

Igjen, da burde man forbedre barnehjem. Jeg er motstander av adopsjon.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

Igjen, da burde man forbedre barnehjem. Jeg er motstander av adopsjon.

Det er ikke mulig å forbedre barnehjem slik at de kan bli like bra som å vokse opp i et vanlig, omsorgsfullt hjem.

• Liker 14
Skrevet

Det eneste jeg syntes er egoistisk er de som selv kan få barn, men som velger å adoptere (vet ikke om dette er så vanlig i Norge da). Da tar de plassen til noen som ikke kan få barn, i den endelange køen av folk som ønsker å adoptere. Det syntes jeg er ganske egioistisk når folk som ikke kan få barn må vente i årevis...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er allerede for mange mennesker på kloden. Å få egne er mer egoistisk enn å adoptere. Om man adopterer gir man (forhåpentlig) et stabilt hjem og trygghet til noen som ellers ville vokst opp i 'systemet' (og det er ikke heldig for alle). 

Det er nobelt og bra at folk adopterer. Å kalle det et veldedighetsprosjekt er flåsete. Det blir som å si at alle som vil ha barn ønsker å projisere seg selv videre i verden uten å ta høyde for andre faktorer som, tja, noe mange av oss (men lagt fra alle) har biologisk anlagt og et nærmest programmert ønske. 

Selv om du blir obs på din egen programmering er det vanskelig å gjøre noe med den.

Anonymkode: 88f8f...6d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er allerede for mange mennesker på kloden. Å få egne er mer egoistisk enn å adoptere. Om man adopterer gir man (forhåpentlig) et stabilt hjem og trygghet til noen som ellers ville vokst opp i 'systemet' (og det er ikke heldig for alle). 

Det er nobelt og bra at folk adopterer. Å kalle det et veldedighetsprosjekt er flåsete. Det blir som å si at alle som vil ha barn ønsker å projisere seg selv videre i verden uten å ta høyde for andre faktorer som, tja, noe mange av oss (men lagt fra alle) har biologisk anlagt og et nærmest programmert ønske. 

Selv om du blir obs på din egen programmering er det vanskelig å gjøre noe med den.

Anonymkode: 88f8f...6d3

Adopterer du et stort barn eller barn med spesielle behov har du kanskje rett. Adopterer du et lite friskt barn, gir du et stabilt hjem og trygghet til noen som ellers sannsynligvis ville fått et stabilt hjem og trygghet hos noen andre. Adoptivforeldre til friske småbarn er det mer enn nok av.

Anonymkode: 404a6...9e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det heldigvis ikke opp til KG-brukere å avgjøre barns beste i adopsjonssammenheng, det er regulert både av Haagkonvensjonen og lovgivningen i de enkelte land. Haagkonvensjonen slår fast at

- det ideelle er om barnet kan vokse opp i biologisk familie

- der dette ikke er mulig, skal barnet forsøkes adoptert i hjemlandet

- der dette ikke er mulig, skal barnet adopteres ut av landet

- og aller siste alternativ er at barnet vokser opp på institusjon

Et bredt spekter av fagfolk innen barnerett, internasjonal rett, psykologi og vitenskap har altså satt disse kriteriene ut fra hensynet til barnets beste. En institusjon kan svært sjelden tilby like konsistent og tilpasset omsorg som det en familie kan, og i mange land i verden er det rent utopisk at det skjer. Barna får kanskje mat og tak over hodet, men ikke så mye mer. Jeg er helt enig i at myndigheter i mange land bør prioritere å ruste opp barnehjem, og mange land har satt i gang mange tiltak. Men med ca 130 millioner foreldreløse barn i verden, de fleste i fattige land, sier det seg selv at mange barn lever under ganske trasige forhold. I tillegg har ikke barn som vokser opp på institusjon noe som helst sikkerhetsnett når de vokser ut av barnehjemmet (noen steder skjer dette ved 16 års alder, andre 18 eller til og med 14), og uten familie og kontakter er det vanskelig å klare seg videre. For barn med spesielle behov er det enda vanskeligere.

Jeg synes det er helt åpenbart at per i dag er adopsjon et veldig godt alternativ for disse barna (de som kan adopteres, for det er ikke alle som kan det, av forskjellige årsaker. Haagkonvensjonen regulerer også prosessen og lister opp mange krav som må være oppfylt, nettopp for å unngå "salg" av barn). Kanskje det ikke alltid vil være sånn, men akkurat nå er det helt klart til barnas beste å ikke vokse opp på barnehjem i den tredje verden. Skeptikere kan sjekke ut dokumentarfilmene til Kate Blewett, fra Kina, Ukraina og Bulgaria. Kina-dokumentaren er fra nittitallet og mye har endret seg, men det er ikke lenge siden barn faktisk levde under disse forholdene.

Anonymkode: 45207...3d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Puny skrev:

Det eneste jeg syntes er egoistisk er de som selv kan få barn, men som velger å adoptere (vet ikke om dette er så vanlig i Norge da). Da tar de plassen til noen som ikke kan få barn, i den endelange køen av folk som ønsker å adoptere. Det syntes jeg er ganske egioistisk når folk som ikke kan få barn må vente i årevis...

Det spørs jo litt hvilken kø de står i, da. Står de i Special Focus-programmet skal i alle fall ikke jeg si noe på at de står der selv om de har barn fra før, for der er det til enhver tid over 2500 barn som søker etter foreldre. Det kan være store ting, som døvhet eller blindhet eller hjertefeil, eller mindre ting som klumpfot, albinisme, at barnet mangler noen fingre etc.

Men generelt sett er jeg enig med deg, og når tildelinger av frisk babyer er et knapphetsgode kan det være hyggelig å vise hensyn. Hvis jeg og mannen min skulle adoptert barn ville vi for eksempel ikke gått for Colombia, som per i dag er det eneste alternativet for likekjønnede par, mens vi som er heterofile har mange muligheter.

På den annen side, hensynet til andre søkeres beste trumfes nok lett av andre hensyn ved konflikt, såpass egoistisk orienterte er vel de fleste mennesker. Og juridisk sett er det fremdeles bare ett hensyn som skal tas, hensynet til barnets beste :)

Anonymkode: 45207...3d4

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du har faktisk rett.

La oss heller si nr 1 og nr 3.

1. Kan ikke få egne.

3. Vil gi et foreldreløst barn en familie.

Anonymkode: ae1f5...7cd

Jeg vet om flere som har valgt å adoptere i tillegg til egne barn, så jeg er ikke enig i at punkt 2 forsvinner :)

• Liker 2
Skrevet

Det er virkelig mye rart som foregår oppi hodene på enkelte, når de får seg til å si noe sånt.Det er da ikke noe mer egoistisk å adoptere enn å få egne barn?

Jeg for min del er ikke klar for barn helt enda, men vi skal adoptere. Jeg (så vidt jeg vet) har ikke problemer med å få barn eller lignende, men jeg ønsker å adoptere. Det har jeg ønsket lenge, og verden er tross alt allerede overbefolket. Noen synes jeg er kjemperar når jeg sier at jeg ønsker å adoptere fremfor å få egne barn, men det får bare være.

Når det er sagt skjønner jeg godt at de fleste vil ha egne barn, men for noen, inkludert meg, er ikke det et alternativ en gang. Det har jeg sagt siden jeg var 16/17 år gammel, og står fremdeles fast ved det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alternativ 2 er jo grunnen til at alle får barn! Hvorfor skulle den være mindre verdt fordi det gjelder adopsjon??

Anonymkode: a6297...78a

Skrevet

Ryddet for avsporinger.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet
Den 5.4.2016 at 18.38, Nøste~ skrev:

Skal jeg adoptere så må ungen se mest mulig ut som meg utseendetmessig så det ser ut som det er mitt barn. Helst.

Haha, hva? Så du kunne ikke fått barn med noen som hadde en annen hudfarge, for da hadde ikke barnet lignet på deg og du hadde ikke brydd deg så mye?

Anonymkode: f8a73...3c6

Skrevet
Den 5. april 2016 at 19.07, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alle grunnene er "riktige", men om man har veldig lyst til å hjelpe barn uten familie, bør man bli fosterforelder. Mye mer effektivt.

Anonymkode: ea4ae...73c

Hvorfor mener du fosterforeldre er mer effektivt? Da har du jo barnet bare " til lån". Som adoptivforeldre er jo barnet "ditt eget" juridisk sett.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, EvaLena skrev:

Hvorfor mener du fosterforeldre er mer effektivt? Da har du jo barnet bare " til lån". Som adoptivforeldre er jo barnet "ditt eget" juridisk sett.

Mer effektivt i at det går fortere, kanskje? Og det står jo "om man har veldig lyst til å hjelpe barn uten familie" - å hjelpe et barn er ikke hovedmotivasjon hos de fleste adoptivforeldre  (og bør heller ikke være det). Motivasjonen hos de som adopterer bør være at de veldig, veldig gjerne vil ha et barn. 

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg håper virkelig at adopsjon som oftest kommer av at foreldrene har et genuint ønske om barn. Noe annet hadde vært pussig, og jeg ser ikke på det som en dårlig grunn i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, EvaLena skrev:

Kanskje fordi det er mangel på fosterforeldre og overflod av adoptivforeldre?

Anonymkode: 404a6...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Raindrops skrev:

Jeg håper virkelig at adopsjon som oftest kommer av at foreldrene har et genuint ønske om barn. Noe annet hadde vært pussig, og jeg ser ikke på det som en dårlig grunn i det hele tatt.

Helt enig. I mine øyne er det den aller beste grunnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...