AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #1 Skrevet 5. april 2016 Hva er den politisk korrekte grunnen til å ville adoptere? Jeg har hørt så mye forskjellig. 1. Kan ikke få biologiske barn: adoptivbarn/mennesker er ikke en plan B. 2. Har lyst på barn: egoistisk grunn. Adoptivbarn er ikke til for å dekke et egoistisk hull i hverdagen. 3. Vil gi et foreldreløst barn en familie: adoptivbarn er ikke et veldedighetsprosjekt. Har lest/hørt disse 3 grunnene mest. Men når er det da "lov" å adoptere? (Jeg vet at grunnene er satt på spissen, og sikkert ikke den gjennomsnittlige mening. Men hadde vært interessant å fått synspunkter fra alle mulige hold.) Hilsen adoptivbarn som elsker foreldrene mine. De valgte meg på grunn av punkt 1, og har aldri egentlig følt meg som noe plan B. Anonymkode: ae1f5...7cd 3
Pås Skrevet 5. april 2016 #2 Skrevet 5. april 2016 Er ikke alternativ 1 og 2 det samme? Altså "har lyst på barn men kan ikke få biologiske"? Altså et genuint ønske om å bli foreldre, like egoistisk/ikke egoistisk som å få biologiske barn? 11
Oz- Skrevet 5. april 2016 #3 Skrevet 5. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2. Har lyst på barn: egoistisk grunn. Adoptivbarn er ikke til for å dekke et egoistisk hull i hverdagen. Men vil ikke dette også gjelde biologiske barn? 11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #4 Skrevet 5. april 2016 22 minutter siden, Pås skrev: Er ikke alternativ 1 og 2 det samme? Altså "har lyst på barn men kan ikke få biologiske"? Altså et genuint ønske om å bli foreldre, like egoistisk/ikke egoistisk som å få biologiske barn? Jo, du har faktisk rett. La oss heller si nr 1 og nr 3. 1. Kan ikke få egne. 3. Vil gi et foreldreløst barn en familie. Anonymkode: ae1f5...7cd
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #5 Skrevet 5. april 2016 Mye bedre grunner til å adobtere, enn å få egne barn. Mer egoistisk å sette enda en sulten munn til verden, når det allerede er så mange barn som trenger omsorg og kjærlighet. For å ikke snakke om miljøet og bærekraftig utvikling. Anonymkode: 4e8b7...076 3
Pås Skrevet 5. april 2016 #6 Skrevet 5. april 2016 Alle de jeg kjenner som har adoptert har gjort det av grunn 1! Tror de som utelukkende er ute etter å gjøre veldedig arbeid heller satser på å bli fosterforeldre eller besøkshjem! "Alle" vet jo at det er få barn som frigis til adopsjon, så strengt talt bør vel disse "forbeholdes" de som ikke kan få biologiske barn! 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 5. april 2016 #7 Skrevet 5. april 2016 Vent, jeg er helt forvirra... De motargumentene helt idiotiske. Må det være en spesiell grunn til at man adopterer? Og kan ikke alle barn i barnehjem adopteres om det er ønskelig? Jeg selv vil gjerne adoptere et barn eller to når jeg selv blir eldre...
Ruthven Skrevet 5. april 2016 #8 Skrevet 5. april 2016 49 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Vent, jeg er helt forvirra... De motargumentene helt idiotiske. Må det være en spesiell grunn til at man adopterer? Og kan ikke alle barn i barnehjem adopteres om det er ønskelig? Jeg selv vil gjerne adoptere et barn eller to når jeg selv blir eldre... Nei, alle barn i barnehjem kan ikke adopteres, det frigis svært få barn til utenlandsadopsjon, det er en grunn til at ventelistene er lange. Å få barn er en egoistisk handling enten det er biologiske barn eller adopterte. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #9 Skrevet 5. april 2016 Jeg kjenner ingen som har adoptert av rent altruistiske grunner. Det er heller ikke sånn at alle biologiske barn er sterkt ønsket, men somregel ender man jo opp med å være glad for selve relasjonen selv om det i utgangspunktet var noe som "krasjet". Om det er ufrivillig gravid eller ufrivillig barnløshet blir jo liksom for endel uventede veier til å bli foreldre. Selvsagt er adopsjon en slags plan B- uten at det reduserer kjærlighet ovenfor det adopterte barnet. De fleste ønsker først biologiske barn, litt fordi "alle gjør det sånn" og mye fordi adopsjonsprosesser er så krevende at folk flest ikke orker det om andre muligheter for familie er mulig. De færreste adopterte barn gjør det på andre måter når de selv skal ha barn, også de starter jo med utgangspunkt i å få egne biologiske barn. Anonymkode: a1597...118 1
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 5. april 2016 #10 Skrevet 5. april 2016 1 time siden, Ruthven skrev: Nei, alle barn i barnehjem kan ikke adopteres, det frigis svært få barn til utenlandsadopsjon, det er en grunn til at ventelistene er lange. Å få barn er en egoistisk handling enten det er biologiske barn eller adopterte. Jeg tenkte ikke på utenlandsadopsjon, men adopsjon i Norge. Uansett, hva mener du med at det er egoistisk å få barn? Vil du heller la menneskeheten dø ut? Det er en helt naturlig ting.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #11 Skrevet 5. april 2016 3 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Jeg tenkte ikke på utenlandsadopsjon, men adopsjon i Norge. Uansett, hva mener du med at det er egoistisk å få barn? Vil du heller la menneskeheten dø ut? Det er en helt naturlig ting. Det er få barn på barnehjem i Norge, de fleste bor i fosterhjem. Og de biologiske foreldrene må godkjenne en adopsjon og det gjør de sjelden. Det er ytterst få norske barn som adopteres bort i dag. Man får kun lov å stå i kø i 2 år og i løpet av de 2 årene har de fleste ikke fått barn. Anonymkode: 10ec8...455 3
Jolene Skrevet 5. april 2016 #12 Skrevet 5. april 2016 Synes ikke det finnes noen gode grunner for å adoptere barn over landegrenser. Da burde man heller ruste opp barnehjem. Hva andre gjør er opp til dem, selv kunne jeg ikke tenke meg å adoptere. Da hadde jeg heller forblitt barnløs. 1
Nøste~ Skrevet 5. april 2016 #13 Skrevet 5. april 2016 Skal jeg adoptere så må ungen se mest mulig ut som meg utseendetmessig så det ser ut som det er mitt barn. Helst. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #14 Skrevet 5. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye bedre grunner til å adobtere, enn å få egne barn. Mer egoistisk å sette enda en sulten munn til verden, når det allerede er så mange barn som trenger omsorg og kjærlighet. For å ikke snakke om miljøet og bærekraftig utvikling. Anonymkode: 4e8b7...076 Det er ikke så mange barn i verden som frigis til adopsjon som enkelte tror, det er flere som står i kø for å adoptere enn det er barn til å adoptere, det er en grunn til at folk står i kø i mange år. Og adopsjon innad i Norge er enda sjeldnere, det er veldig få barn som adopteres vekk i Norge. Anonymkode: ba1d8...824 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #15 Skrevet 5. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er den politisk korrekte grunnen til å ville adoptere? Jeg har hørt så mye forskjellig. 1. Kan ikke få biologiske barn: adoptivbarn/mennesker er ikke en plan B. 2. Har lyst på barn: egoistisk grunn. Adoptivbarn er ikke til for å dekke et egoistisk hull i hverdagen. 3. Vil gi et foreldreløst barn en familie: adoptivbarn er ikke et veldedighetsprosjekt. Anonymkode: ae1f5...7cd He he, jeg skjønner godt hva du mener. Det er lett å få inntrykk av at det liksom blir feil uansett Men jeg har inntrykk av at alle disse grunnene er helt gyldige, så lenge det er gjennomtenkt og man viser en reflektert holdning til valgene man tar. Det er for eksempel helt greit for Bufetat at man ønsker å adoptere fordi man ikke kan få biologiske barn. De fleste gjør jo det. Men, hvis det fremgår veldig tydelig av søkernes argumenter at dette er sistevalget, noe de egentlig ikke ønsket seg, eller a de ikke har kommet over sorgen over å ikke få biologiske barn- så kan det hende at de ikke er følelsesmessig klare tilå adoptere. På samme måte er det å ønske å gi et familieløst barn et hjem en veldig god grunn til å adoptere, det også. Men hvis søkerne har et slags Mor Teresa-kompleks og snakker om hvor snille de er, hvor takknemlige barna burde være osv, så vil de nok lett få avslag. Jeg kjenner adoptivforeldre i begge kategorier. Fire par kunne ikke få biologiske barn og valgte adopsjon som et godt alternativ. To par fikk biologiske barn først og adopterte etterpå. Det ene paret adopterte en liten blind gutt som hadde stått på venteliste i flere år (det er ikke sant at det er "for få barn". Hvis du ønsker å adoptere større barn, eller barn med spesielle behov, er det mange barn som venter. Men friske, små babyer er det lange ventelister på), det andre paret adopterte et søskenpar hvor det ene søskenet hadde en medfødt ortopedisk misdannelse. Samtlige adoptivforeldre, både med og uten biologiske barn, har fremstått veldig reflekterte rundt prosessen, noe jeg tror er viktig for å bli godkjent. Anonymkode: 45207...3d4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #16 Skrevet 5. april 2016 24 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Jeg tenkte ikke på utenlandsadopsjon, men adopsjon i Norge. Uansett, hva mener du med at det er egoistisk å få barn? Vil du heller la menneskeheten dø ut? Det er en helt naturlig ting. Jeg kan tenke meg at det som menes, er at de fleste (i dagens samfunn, i alle fall,) får barn fordi de har et ønske om barn, ikke som en ren plikt overfor menneskeheten. Anonymkode: 69978...d47 3
Tvist Skrevet 5. april 2016 #17 Skrevet 5. april 2016 35 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Jeg tenkte ikke på utenlandsadopsjon, men adopsjon i Norge. Uansett, hva mener du med at det er egoistisk å få barn? Vil du heller la menneskeheten dø ut? Det er en helt naturlig ting. Å få barn er en egoistisk og naturlig handling. Man får jo barn fordi man selv har lyst. Jeg får ikke barn, av egoistiske grunner (fordi jeg ikke har lyst), men også fordi jeg frykter hvordan menneskeheten skal overleve. Det blir ca 70 millioner flere mennesker hvert eneste år, er ingen fare for at menneskeheten dør ut de neste 50.000 årene. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #18 Skrevet 5. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er den politisk korrekte grunnen til å ville adoptere? Jeg har hørt så mye forskjellig. 1. Kan ikke få biologiske barn: adoptivbarn/mennesker er ikke en plan B. 2. Har lyst på barn: egoistisk grunn. Adoptivbarn er ikke til for å dekke et egoistisk hull i hverdagen. 3. Vil gi et foreldreløst barn en familie: adoptivbarn er ikke et veldedighetsprosjekt. Har lest/hørt disse 3 grunnene mest. Men når er det da "lov" å adoptere? (Jeg vet at grunnene er satt på spissen, og sikkert ikke den gjennomsnittlige mening. Men hadde vært interessant å fått synspunkter fra alle mulige hold.) Hilsen adoptivbarn som elsker foreldrene mine. De valgte meg på grunn av punkt 1, og har aldri egentlig følt meg som noe plan B. Anonymkode: ae1f5...7cd Jeg synes alle grunnene er "riktige", men om man har veldig lyst til å hjelpe barn uten familie, bør man bli fosterforelder. Mye mer effektivt. Anonymkode: ea4ae...73c 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #19 Skrevet 5. april 2016 Foreldrene mine adopterte meg fordi de ville gi storesøsteren min et søsken, samt at de jo selv faktisk ønsket seg et barn til. Min mor gikk gjennom en meget tøff graviditet og var ikke giret på å gjøre det igjen, så da bestemte de seg for å adoptere meg fra Colombia. Sikkert meget egoistisk av dem, for det å få barn er jo ingen menneskerettighet osv blablabla.. Men når ulykken først er ute og jeg ble født av noen som ikke kunne ta vare på meg, så et det jo flaks for skattebetalerne i Colombia, som hadde måttet betale for mitt opphold på barnehjem i 15+ år, at mine egoistiske foreldre tok meg med til Norge og gav meg et fint liv her Anonymkode: 28cbb...01a 13
AnonymBruker Skrevet 5. april 2016 #20 Skrevet 5. april 2016 Bør legge til at jeg ikke tror at det finnes noen som adopterer av ren altruisme. Eller det kan jo ikke jeg vite, men det er vanskelig å se for seg at noen frivillig går igjennom en lang og krevende søknadsprosess, betaler i dyre dommer og påtar seg full foreldreansvar bare for å "være snille". Det finnes enklere og mer effektive metoder å drive veldedighet på Men de to parene jeg kjenner til argumenterte begge med at de ønsket seg flere barn, men at de ikke hadde noe sterkt ønske om flere biologiske (det var ikke så viktig for dem), og følte at de hadde kapasitet til å si ja til barn som ellers ville hatt vanskelig for å få en familie. Det ser jeg ikke noe galt i, det må gå an å a to tanker i hodet samtidig. Det er jo også verdt å merke seg at det internasjonale regelverket for adopsjon slår fast at formålet med adopsjon er å gi barn en familie å vokse opp i, ikke å gi foreldre et barn. Men i praksis er jo dette ofte sammenfallende, som når infertile par ønsker seg et barn via adopsjon Anonymkode: 45207...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå