Gå til innhold

Spørsmål om toller

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, strandløva skrev:

Eg må berre signere det her!

Har ikkje tal på kor mange tollere med dårlig gemytt eg har møtt dei siste åra - og eg har møtt en trivelig! Resten eg har møtt har utagert, forsøkt å angripe, bjeffer, uff.. Det er nok mange fine tollere, men tenker det er en skummel jungel å bevege seg i. Alle flat coated retrievere er har møtt har vert kjekke hunder med godt gemytt. Det er også en veldig aktiv rase - men er nok et tryggere valg gemyttmessig. Å ha sin første hund og så måtte slite med dårlig gemytt trur eg må vere en forferdelig kamp. Man blir alltid glad i hunden sin, uansett problemer! Har en hund som eg holder på å trene vekk sep.angst med, så veit litt om å jobbe med problemer. Men heller det enn utagering og dårlig gemytt - det virker pyton. 

Ang. rase så tenk nøye gjennom kva du vil bruke hunden til. Ikkje kjøp en jaktrase om du ikkje tenker jakt - unngå vertfall typiske jakt-linjer. Ver ærlig med oppdretter om kva du vil tilby hunden av aktivitet, så kan oppdretter vurdere om det er rett. Hunden skal leve i mange år, og skal passe til aktivitetsnivået ditt når du er student, osv. (Om du skal ha med deg hunden når du flytter heimefra då :)

Masse lykke til i jakten! :) Anbefaler deg å lese på formuet "hundesonen", evt spør der. Kanskje det er noken med gode oppdrettertips der. 

Jeg sitter barnevakt for et par små gutter ganske ofte, de har en flat coated i hus som jeg er ganske forelsket i må jeg si. (blir jo barnevakt for hunden også, føler ekstra på det når han enda er ganske valpete i en alder av 3 år)

Jeg synes selv også at flat coated er herlige hunder, men min mor synes den blir hakket for stor og litt mye. (hun har da bare møtt denne ene av den rasen, så jeg synes at hun dømmer rasen generelt fort)

Ja det med at det ikke skal være noen jakthund eller fuglehund, det er vi alle veldig klar over (;

Jeg/vi har ikke bestemt oss for at det skal bli en toller, men jeg tenkte at jeg skulle finne ut litt mer om den. Jeg synes personlig at det er enklest å utelukke de rasene som ikke er aktuelle, og når det er så mye dårlig avl, så ser det ut til å bli bare fler og fler, dessverre.

De andre i huset her tenker at det er en stund til det blir noe tema, noe det også er, men jeg synes det er viktig å ta forhåndsregler seriøst og gjøre all den nødvendige researchen om man vil ende opp med riktig rase og en rase som ikke blir syk etter et par år eller blir en "problemhund" pga. dårlige linjer og useriøs avl.

Takk for det og alle svar og tips, det setter jeg stor pris på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Hundeelsker01 skrev:

Jeg sitter barnevakt for et par små gutter ganske ofte, de har en flat coated i hus som jeg er ganske forelsket i må jeg si. (blir jo barnevakt for hunden også, føler ekstra på det når han enda er ganske valpete i en alder av 3 år)

Jeg synes selv også at flat coated er herlige hunder, men min mor synes den blir hakket for stor og litt mye. (hun har da bare møtt denne ene av den rasen, så jeg synes at hun dømmer rasen generelt fort)

Ja det med at det ikke skal være noen jakthund eller fuglehund, det er vi alle veldig klar over (;

Jeg/vi har ikke bestemt oss for at det skal bli en toller, men jeg tenkte at jeg skulle finne ut litt mer om den. Jeg synes personlig at det er enklest å utelukke de rasene som ikke er aktuelle, og når det er så mye dårlig avl, så ser det ut til å bli bare fler og fler, dessverre.

De andre i huset her tenker at det er en stund til det blir noe tema, noe det også er, men jeg synes det er viktig å ta forhåndsregler seriøst og gjøre all den nødvendige researchen om man vil ende opp med riktig rase og en rase som ikke blir syk etter et par år eller blir en "problemhund" pga. dårlige linjer og useriøs avl.

Takk for det og alle svar og tips, det setter jeg stor pris på!

Ja, det er kjempelurt at du er tidlig ute og undersøker raser! Hadde alle gjort det hadde det nok vert fleire lykkelige hundeeigere rundt om :) Eg er ikkje så veldig kjent med mellompudler, men kjenner en som er veldig kjekk. Veldig lærevillig og god. Har dokke vurdert den rasen? Tenker viss dine foreldre ikkje ønsker en særlig stor hund (også røyter den ikkje :) )

Det er ikkje så lett i denne rasejungelen. Og alle raser kan ha dårlig avl og useriøse oppdrettere. Så sjekk med raseklubben, og undersøk om oppdretteren har hatt fleire kull, kva verdiar den har, osv. Uansett blir en stor del hundens personlighet prega i sosialiseringsfasen, altså når den er liten. Du har sikkert lest masse om det, men eg vil påpeike at det er en veldig viktig fase! :) Vi var veldig flinke med vår hund der, utenom å trene på aleinetrening. Vi fikk han i en ferie og hadde så masse tid heime med han, at aleinetreninga blei glømt, og plutselig var han blitt 4 mnd og ikkje fått særlig erfaring med å vere aleine. Så vi har hatt en lang prosess med å gjer han trygg heime fordi han ikkje blei trent på det i sosialiseringsfasen/pregingsfasen. Men det var en liten digresjon, men et eksempel på kor viktig den fasen er! :) 

Skrevet
12 minutter siden, strandløva skrev:

Ja, det er kjempelurt at du er tidlig ute og undersøker raser! Hadde alle gjort det hadde det nok vert fleire lykkelige hundeeigere rundt om :) Eg er ikkje så veldig kjent med mellompudler, men kjenner en som er veldig kjekk. Veldig lærevillig og god. Har dokke vurdert den rasen? Tenker viss dine foreldre ikkje ønsker en særlig stor hund (også røyter den ikkje :) )

Det er ikkje så lett i denne rasejungelen. Og alle raser kan ha dårlig avl og useriøse oppdrettere. Så sjekk med raseklubben, og undersøk om oppdretteren har hatt fleire kull, kva verdiar den har, osv. Uansett blir en stor del hundens personlighet prega i sosialiseringsfasen, altså når den er liten. Du har sikkert lest masse om det, men eg vil påpeike at det er en veldig viktig fase! :) Vi var veldig flinke med vår hund der, utenom å trene på aleinetrening. Vi fikk han i en ferie og hadde så masse tid heime med han, at aleinetreninga blei glømt, og plutselig var han blitt 4 mnd og ikkje fått særlig erfaring med å vere aleine. Så vi har hatt en lang prosess med å gjer han trygg heime fordi han ikkje blei trent på det i sosialiseringsfasen/pregingsfasen. Men det var en liten digresjon, men et eksempel på kor viktig den fasen er! :) 

Tja, vi er ikke veldig store fans av pudler.. spesielt ikke jeg da jeg hadde en noe traumatisk opplevelse med en puddel da jeg var mindre, som innebar en hjernerystelse :/ Også er det det med pelsstell, vi vil ha minst mulig pelstell. (går fint med børsting, men vil ikke ha en hund som må til frisøren/generelt klippes)

Ja dette har jeg lest mye om og jeg tror det kommer til å bli spennende å trene hunden til slike hverdagslige ting som å være alene en skoledag/arbeidsdag. Sosialiseringsfasen og miljøtrening gleder jeg meg veldig til, det er jo så gøy å se og oppleve en valp som venner seg til alt den må venne seg til (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...