Gå til innhold

Konfirmasjon og fest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva trengs til en konfirmasjonsfest? Kom med tips og gjerne kreative ideer! Til begge kjønn! Alt fra underholdning og taler til kaker! Og hvor mange kaker bør man ha på ca 50 gjester? Alternativ til tale el sang? Trenger alle tips jeg kan få! Takk for alle svar!

Anonymkode: 5cd0f...9d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trengs ikke mer enn mat, drikke og gjester. Det er ingen fasit på hvordan en konfirmasjon skal være. 

Jeg har vel vært i 14-15 konfirmasjoner de siste ti årene. Alle har hatt koldtbord, kaker, litt bordpynt, noen har hatt sanger, noen har hatt taler, noen har ikke hatt verken sanger eller taler (hurra!!! takk og lov for de som dropper dette!!). 

Det har aldri vært noe underholdning. 

 

Anonymkode: 2ac69...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

underholdning?  Du trenger ikke det.  Det er nok å merkere dagen til konfirmanten.  Har vært i flere konfirmasjoner. De fleste kjøre på en video utsnitt eller en slideshow av gamle bilder. Utenom dette er det ikke noe "underholdning" så å si.  

 

Endret av Outlander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kakemengde, så er det vanlig å beregne 5-8 personer pr kake. Du kjenner gjestene dine best. I vår slekt er alle ville etter kake, så der beregner vi kanskje 4-5 personer pr kake... 

Men det er også viktig å tenke utvalg på kakene. Smaken er som baken, og det er kjipt om en gjest ikke finner en eneste kake han liker. 

Jeg ville hatt ihvertfall 6 kaker til 50 personer, gjerne 7 også, og variert i typene. Marsipankake/bløtkake, sjokoladekake, ostekake, gulrotkake e.l., noe gjærbakst og en iskake gjerne, så finner alle noe de liker. Husk å tenke på allergikere.. 

Anonymkode: 2ac69...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konformanten egne ønsker eller tanker rundt opplegg, mat og pynt? I såfall tenker jeg man skal prøve å strekke seg etter de :)

Som alternativ til tale/sang kan du jo lage en videosnutt med gamle filmer/bilder. Evt lage minnebok (scrap-book, album eller fotoalbum fra fotobutikk på nett), da kan du feks reise deg og gratulere med dagen og overlevere boken, så kan heller folk gå og kikke på den senere. 

Ellers trenger man ikke så mye opplegg tenker jeg.. gjester og mat er mer enn nok :) Men om du vil overraske eller spe på med noe kan du feks. ha på bakgrunnsmusikk med konfomantens spilleliste, fyrverkeri eller lyslykter på kvelden (husk å klarere med brannvesen). Om lokalet ligger slik at det er mulighet for å være utendørs kan dere jo ta med "ute-leker", badminton, fotball, volleyball, dart el. Det gjorde vi selv om min mor (bestemor til konfirmant) protesterte litt på forhånd og mente at det ikke gikk an.. endte med at halve selslapet spilte volleyball etter kakene og vi fikk til og med morfar til å hoppe tau 😂 Morsomt når det ikke er så høytidelig, alle var med -fra gamle tanter til søskenbarn på fem år spilte så godt de kunne :) 

Anonymkode: 1261e...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...