Gå til innhold

Overføre foreldrefradrag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Halvparten fradrag får jeg på min selvangivelse. Jeg jobber ikke. Kan jeg overføre det til mannen? Så vil han få enda mer skattelette? Hjelper jo ikke at det står på meg.

Anonymkode: 9b107...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du gjøre. Jeg skal gjøre det samme. Jeg har fått 22 000 tilbake, og han må betale 7000. Så jeg kommer til å overføre min halve delen over på han, slik at han kommer i null :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sonush skrev:

Det kan du gjøre. Jeg skal gjøre det samme. Jeg har fått 22 000 tilbake, og han må betale 7000. Så jeg kommer til å overføre min halve delen over på han, slik at han kommer i null :-)

Han får tilbake 10 000, så da kan vi regne med at han får ca 5000 mer hvis jeg overfører andelen?

Anonymkode: 9b107...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han får tilbake 10 000, så da kan vi regne med at han får ca 5000 mer hvis jeg overfører andelen?

Anonymkode: 9b107...283

Jeg kan ikke reglene på skatteberegning når den ene jobber, men ikke den andre. Når jeg overfører min halve delen av sfo fradraget til han så får han ca. 7-8000 i reell fradrag, dvs at han kommer i null. Mens jeg mister tilsvarende i tilgode skatten min. Men når du ikke har noe å få eller miste, så vet jeg ikke. Men logisk tenkt så ville jo det rette vært at han kan gjøre bruken av hele fradraget, da det er jo noe dere faktisk har betalt. Om du ikke jobber, så har jo han tatt og betalt barnepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halvparten fradrag får jeg på min selvangivelse. Jeg jobber ikke. Kan jeg overføre det til mannen? Så vil han få enda mer skattelette? Hjelper jo ikke at det står på meg.

Anonymkode: 9b107...283

Ektefeller/registrerte partnere (ikke samboere) kan flytte fritt alle fradrag og tillegg fritt mellom seg. Du kan overføre alle fradrag (renter, foreldrefradrag, fagforeningskontingent, mm) til han og selv få alle inntekter (ikke lønn/pensjon, men renter, aksjeutbytte, etc) så lenge det ikke kommer opp i skattbar nettoinntekt.  Vær likevel oppmerksom på at dere trolig liknes i skatteklasse 2 (ja den finnes enda, i motsetning til hva mange tror) dersom du ikke har noen inntekter og da har fordelingen dere imellom ingenting å si. Men jeg ville skjevdelt uansett. Kjenner til tilfeller hvor det er oppnådd store skattebesparelser med samme taktikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Akkurat når det gjelder foreldrefradrag kan samboere med felles barn flytte dette fradraget mellom seg akkurat som de vil de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, pellepirat skrev:

Akkurat når det gjelder foreldrefradrag kan samboere med felles barn flytte dette fradraget mellom seg akkurat som de vil de også.

Jeg fikk ikke noe ekstra sikkert fordi jeg ikke jobber. Men kan mannen min få mer hvis han får det overført?

Anonymkode: 9b107...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...