Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger... Jeg er kraftig overvektig, sånn type langt over 100 kg overvektig. Jeg har prøvd flere ganger og vet at det ikke er noe galt med kroppen som gjør at jeg ikke kan gå ned. Jeg "sprekker" alltid etter noen mnd og nå har all motivasjon forsvunnet. Jeg har aldri vært så tung som jeg er nå og klarer ikke hente meg inn. Jeg har prøvd opplegg på sykehuset som funka i starten, men så datt jeg av. Jeg har prøvd Grete roede. Je har prøvd å spise sunt og trene. Jeg har vært hos psykolog også. 

Nå skal jeg gifte meg til sommeren også og tenkte at det kanskje skulle gi meg motivasjonen jeg trenger.. Men neida, jeg har bare lagt på meg mer. Jeg ser drømmen om å være en normal++ strl forsvinner fra meg og er redd jeg aldri vil kunne gi forloveden min barn :( Er det noen som har vært der og klart det til tross? Hva måtte til isåfall? For akkurat nå er jeg helt lost og bare lei meg :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disiplin. Husk at du kan spise hva som helst, men du må spise lite. Når du er over 100 kilo overvektig har du fordelen at du kan spise masse og fortsatt rase ned i vekt. Jeg ville også prøvd å gått 10000 skritt om dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er 100 kg overvektig kan du jo vurdere fedmeoperasjon. Jeg har to venner som har gjort det med godt resultat. De måtte legge om kostvaner selvsagt, og det er nok en del kosttilskudd å ta, men begge de jeg kjenner er fornøyd med beslutningen.

Anonymkode: ccc33...46b

Skrevet

Fedmeoperasjon er ingen enkel løsning men, du blir godt fulgt opp både I forkant og etterkant av operasjonen. Alle jeg kjenner som har hatt den operasjonen er med I nettverksgrupper hvor de utveksler erfaringer og tips. Jeg tror de møtes jevnlig og snakker også via nett. Jo-jo slanking gjør bare vondt verre. Man strammer inn en periode og så mister man taket og raser opp og forbi toppvekta igjen. 

Dra til legen og Søk. Mannen din elsker deg som du er nå og en slik operasjon med alt det medfører så får du virkelig vist han at du gjør alt for han. 

Håper du får det til ❤

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er 100 kg overvektig kan du jo vurdere fedmeoperasjon. Jeg har to venner som har gjort det med godt resultat. De måtte legge om kostvaner selvsagt, og det er nok en del kosttilskudd å ta, men begge de jeg kjenner er fornøyd med beslutningen.

19 minutter siden, Sulosi skrev:

Fedmeoperasjon er ingen enkel løsning men, du blir godt fulgt opp både I forkant og etterkant av operasjonen. Alle jeg kjenner som har hatt den operasjonen er med I nettverksgrupper hvor de utveksler erfaringer og tips. Jeg tror de møtes jevnlig og snakker også via nett. Jo-jo slanking gjør bare vondt verre. Man strammer inn en periode og så mister man taket og raser opp og forbi toppvekta igjen. 

Dra til legen og Søk. Mannen din elsker deg som du er nå og en slik operasjon med alt det medfører så får du virkelig vist han at du gjør alt for han. 

Håper du får det til ❤

Er ikke dette en omfattende og risikabel operasjon? Selv når jeg veide 80 kil klarte jeg å miste over 2 kilo i uken, og det med relativt enkle grep. Jeg tenker at hvis man veier 180 må det jo være masse man kan gjøre? Alt vil jo forbrenne mer kalorier og man kan ha et relativt høyt inntak. 

Jeg ville vært dritredd for å ta gastrisk bypass, spesielt når alternativet er så enkelt. Spis mindre, beveg deg mer. 

Skrevet

Når spis mindre og beveg deg mer ikke fungerer så er jo ikke det ett alternativ.

Skrevet

Jeg har gått ned 38 kg på 2 år, jobber med de 10 siste. Greide meg på egenhånd det første året så begynte det å skli ut. Fant da en lege som jobber med overvekt og har nå gått der i et år. Vi jobber nesten bare med tankegangen.  Har fått et nytt liv, er gladere, roligere og har det mye bedre. Har også begynt å trene. Har funnet en kost som fungerer for meg, det er en kost jeg må fortsette med resten av livet.  Det er ikke en diett man skal følge en periode men en livsstil. Det er verdt det

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på det, men synes det er så skummelt med bivirkningene eller bare operasjonen i seg selv er jo en risiko. Men så er det jo ikke bra for kroppen å være så overvektig heller da. Så akkurat det alternativet er litt pest og kolera for meg :P 

Skrevet
15 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Er ikke dette en omfattende og risikabel operasjon? Selv når jeg veide 80 kil klarte jeg å miste over 2 kilo i uken, og det med relativt enkle grep. Jeg tenker at hvis man veier 180 må det jo være masse man kan gjøre? Alt vil jo forbrenne mer kalorier og man kan ha et relativt høyt inntak. 

Jeg ville vært dritredd for å ta gastrisk bypass, spesielt når alternativet er så enkelt. Spis mindre, beveg deg mer. 

Alternativet er enkelt i teorien ja, men ikke like enkelt i praksis. Hvis ikke hadde jo alle vært slanke :P 

Skrevet
14 timer siden, emilie123 skrev:

Jeg har gått ned 38 kg på 2 år, jobber med de 10 siste. Greide meg på egenhånd det første året så begynte det å skli ut. Fant da en lege som jobber med overvekt og har nå gått der i et år. Vi jobber nesten bare med tankegangen.  Har fått et nytt liv, er gladere, roligere og har det mye bedre. Har også begynt å trene. Har funnet en kost som fungerer for meg, det er en kost jeg må fortsette med resten av livet.  Det er ikke en diett man skal følge en periode men en livsstil. Det er verdt det

Oi, så flink du er:) Gratulerer med så godt resultat! Nei, jeg tenker jo såklart at det må en livstilsendring som må til, og ikke bare en diett. Men når man har vært overvektig hele livet, så er det vanskelig å omstille hjernen.. og er vel kanskje der jeg sliter. Hadde jeg hatt råd hadde jeg ansatt ernæringsfysiolog og personlig trener, men det er dessverre dyrt for en student. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, LKI skrev:

Alternativet er enkelt i teorien ja, men ikke like enkelt i praksis. Hvis ikke hadde jo alle vært slanke :P 

Det handler bare om å gjøre en permanent endring. Du har sannsynligvis masse uvaner du kan plukke bort. Jeg tror heller ikke at alle ønsker å være slank mer enn de ønsker å trø i seg alt mulig av mat, og mange bruker mat som terapi. Derfor må man erstatte maten med noe annet. Dette betyr at man må sove mer, fylle livet med meningsfulle aktiviteter, og planlegge hva man skal spise.

Skrevet

Prøv å finn noen som vil holde deg "accountable" i hverdagen for det du gjør, og som du kan oppdatere og søke hjelp hos når ting butter i mot! :) Kan med fordel være en du vet vil være "streng" med deg mtp å bryte målene du setter for deg selv i hverdagen, men som samtidig støtter og oppmuntrer deg :) Så er det viktig å lage noen små mål, og belønninger på veien (som ikke er usunn mat :P ) 

Vil bare komme med en liten kommentar til at "en kalori er en kalori" ikke stemmer!! Ville absolutt anbefalt deg å prøve å spise sunnere - ikke bare mindre. :) Vet det er sinnsykt vanskelig - men heier på deg, og håper du klarer å motivere deg selv/bli motivert! <3 

Skrevet
7 minutter siden, LKI skrev:

Oi, så flink du er:) Gratulerer med så godt resultat! Nei, jeg tenker jo såklart at det må en livstilsendring som må til, og ikke bare en diett. Men når man har vært overvektig hele livet, så er det vanskelig å omstille hjernen.. og er vel kanskje der jeg sliter. Hadde jeg hatt råd hadde jeg ansatt ernæringsfysiolog og personlig trener, men det er dessverre dyrt for en student. 

Det er bare tull at det er vanskelig "å omstille hjernen" siden man har vært overvektig hele livet. Det er en sovepute og en dårlig unnskyldning. Endringer er vanskelig for alle, i en liten stund, og så blir de til vaner. Ta rusmisbruk som er sammenlignbart med kronisk overspising (samme belønning i hjernen, samme destruktive mønster, samme årsaker, samme skader på kroppen), den viktigste faktoren for om noen klarer å slutte er at de faktisk vil. Å ville slutte er like effektivt som å gå til AA eller mange andre behandlingsmetoder. Hvis du bestemmer deg, dette vil jeg og dette gjør jeg, så kan du klare det.

Jeg var som deg, ikke med mat nødvendigvis, men det var vel en del av det. I flere år var jeg ute etter å finne en "magisk pille" som skulle gjøre alt bra. En psykolog, en tablett, et nytt rusmiddel, eller et eller annet idiotisk rituale. Jeg kom inn i en "stakkars meg, jeg mangler X som kunne gjort meg bra. det er så vanskelig å være meg"-rutine. Det hjelper ikke. Du er avhengig, du er syk, det krever at du gjør endringer. Det første steget er å kaste all mat som ikke er lett å telle kalorier av, som ikke er mettende eller som ikke er sunt. Så unngår du steder med mat, det vil si kantinen, restauranter og selskaper som har kake. Så slutter du å gå på butikken sulten, alltid spis middag FØR du går på butikken.

Å slutte å steke mat er også en god ide, lag alt i ovnen. Olje og fett når man steker er stappfullt av kalorier, dersom du må steke noe bruk formfett.

Dette handler om disiplin. De første ukene vil du tenke 1000 ganger om dagen at: "Dette var en sliten dag, jeg fortjener en påskjønnelse", "Dette var en bra dag, jeg fortjener en belønning", "Jeg er sliten, jeg trenger mat", "bare en kan ikke skade", osv. Skriv opp alle disse fjottete rasjonaliseringene hjernen bruker for å lure deg inn i gamle mønster. Husk mantraet til NA: "En er for mange, tusen er ikke nok", du vil alltid bare ha en sjokolade, eller en brus eller en håndfull potetgull. Men det er for mye, og det blir aldri nok. Snakk med mannen din, fortell om dagens utfordringer, og hvordan du taklet dem. Når jeg slet likte jeg St. Augustine sin bønn: "God make me better, just not today", jeg ville bli bedre, jeg ville slutte, men ikke før i morgen. Du kan ikke endre framtiden, du kan endre NÅ. Ta time for time, minutt for minutt om nødvendig. Fokuser på denne timen, eller disse ti minuttene skal jeg ikke spise søppel. Etterhvert vil tankene komme sjeldnere og bli mindre utfordrende. 

Avhengighet kan sammenlignes med en forelskelse. Å kysse bare en gang til gjør det ikke lettere å slå opp. Man får aldri nok. 

Ernæringsfysiologer er ubrukelige, spis mange små måltider, og kutt kalorier. Gjerne kutt ut alt sukker, og unngå matvarer som kun er fett (potetgull). Det eneste du skal drikke er vann fra springen. Du kommer til å være sulten en stund, men det går seg til. Hvis du kutter ned til 1300 kalorier vil du rase ned i vekt. Dette er ikke noe hokus pokus. Husk å veie og skrive ned alt du spiser, en app som MyFitnessPal kan hjelpe deg med det.

For trening vil jeg anbefale at du bare fokuserer på å gå mer, og å svømme for å unngå belastningsskader, eventuelt kan du sykle. Gå 10000 skritt om dagen (kjøp en klokke som teller skritt, velg en med godt batteri). Hva skal du med en personlig trener for å lære deg å gå? Jeg antar at du kan gå allerede... ASICS joggesko til 300 kroner så kan du gå hvor som helst (da kan du ignorere om det er gjørmete eller vått, når skoene blir fæle kjøper du nye). Hvis du vil måle mer kjøper du klokke med pulsmåler, da kan du følge med når du kommer i bedre form, og da kan du legge til bakker i gåturen din.

Hvis jeg tar på meg en 100 kilos ryggsekk blir enhver gåtur en god treningsøkt, jeg trenger ikke gjøre noe annet enn å gå for å få opp pulsen nok. Men dersom du føler det blir for lett, kan du bare gå litt fortere eller gå i en oppoverbakke. 

• Liker 1
Skrevet

Alt handler om vaner. De vanene du har i dag ødelegger tydeligvis for deg, og du kommer til å gå opp enda mer i vekt om du ikke forandrer på vanene dine.

Å forandre vanene sine er ikke alltid lett, og grunnen til at de fleste sprekker er fordi de prøver å legge om alle vanene sine på en gang. De skal liksom gå fra "180kgs-vaner" til "70kgs-vaner" på én dag, og det funker ikke, det blir for mye forandring på kort tid. 

Det jeg anbefaler deg å gjøre er å sette deg et mål, skriv det på toppen av et ark. F.eks: jeg går ned 10kg på 2 måneder. Når du har gjort det skriver du en plan for hver eneste dag (vet det er mye jobb, men det er det som skal til), dag 1 burde du gjøre noe latterlig enkelt, som f.eks. å drikke 1L vann om dagen (jo mer vann du drikker, jo mindre brus får du lyst på). Hver dag legger du til én ny vane (og beholder de gamle), eller utvider vanene du har fra før av, poenget er bare at hver eneste vane skal hjelpe deg mot å nå målet ditt. 

Det vil fortsatt være tøft, all forandring er tøff, men det vil være mye enklere, nettopp fordi du gjør om livsstilen bittelitt hver dag, sånn at det ikke blir et sjokk for kroppen.

Håper dette hjalp, og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...