Gå til innhold

Teppe tålte ikke rent vann (..?)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei hei
Lurte på om noen har vet noe om dette:
Et teppe (kjøpt på IKEA) og jeg kvellet en del vann ned på det. Det var helt rent vann men det var varmt. Temmelig varmt.
Men jeg kvellet litt kaldt vann på et lite felt ved siden av senere, og det ble likt der også.

Etter at det tørket forble det inntrukket og ser ut som en liit mørk flekk akkurat der. (se bilde)
Kan dette gjøres noe med eller er det ødelagt tro?

oznHMB.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det har smeltet litt? 

Anonymkode: df65d...0bf

Skrevet

Tja. Det er et slags knytteteppe liksom. Har lurt på om løsningen kan være å dynke hele med vann, at alt blir likt da kanskje?:klo:

Her var det mange rare smileyer å velge mellom :legrine:

Skrevet

Hva står det på vaskeseddelen? Hva slags materiale et teppet laget av?

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det har smeltet litt? 

Anonymkode: df65d...0bf

Smeltepunkt på under 100 grader Celsius? Jeg tviler. Da har jeg mer tro på at fibrene har blitt strukket før eller under produksjonen av teppet, og at vannet har fått dem til å trekke seg sammen igjen til opprinnelig lengde. I så fall kan det fungere å ha vann på hele teppet slik Undermann har vært inne på. Men teppet kan også trekke seg sammen ujevnt, slik at hele teppet blir bulkete. Se an prisen, og hvor farlig det er om du skulle ødelegge det permanent, og finn ut om du har lyst til å ta sjansen. :) 

Anonymkode: 5ec4f...429

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket materiale står det på lappen at det er laget av? Tror nok det har krympet av det varme vannet, slik klær krymper ved for høy temperatur. Har du sendt en epost til Ikea og spurt? 

Anonymkode: fd7e8...53e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det forklarer saken. Det er laget av sisal, et plantemateriale, og plantefibrene vil da reagere på fuktighet fordi de suger opp vann og "slår seg" ikke helt ulikt trevirke.

Det er frarådet å bruke teppet i fuktige rom, så jeg vet ikke om det vil hjelpe å bløtlegge hele teppet og se om det jevner seg ut. Om alternativet likevel er å kaste det, så kan du jo prøve?

Anonymkode: a9721...689

Skrevet

Prøv å stryke teppet.

Skrevet
22 timer siden, LukaFrost skrev:

Prøv å stryke teppet.

Takk for tipset, men hjalp ikke. Har prøvd å både sette det i strekk(det feltet) og stryke og begge deler på en gang, men det endrer seg ikke en tøddel.
Skal prøve å bløtlegge hele når det lir på. Hvis det ikke hjelper bare kasserer jeg det.

AnonymBruker
Skrevet
Den 6. april 2016 at 10.30, AnonymBruker skrev:

Ja, det forklarer saken. Det er laget av sisal, et plantemateriale, og plantefibrene vil da reagere på fuktighet fordi de suger opp vann og "slår seg" ikke helt ulikt trevirke.

Det er frarådet å bruke teppet i fuktige rom, så jeg vet ikke om det vil hjelpe å bløtlegge hele teppet og se om det jevner seg ut. Om alternativet likevel er å kaste det, så kan du jo prøve?

Anonymkode: a9721...689

Høres rart ut... Vi har et sisalteppe fra Home&Cottage ute på verandaen om sommeren og det blir utsatt for både sol og regn og er like fint. 

Anonymkode: 563c4...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...