Gå til innhold

AAP og ferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret når det kommer til dette. Jeg har fått AAP mens jeg utdanner meg og har snart gått ferdig første året. Jeg skal på to ferieturer i løpet av vår/sommer. Disse turene hindrer meg ikke i å utføre avtalt aktivitet. Skal jeg da sende søknad om å få beholde pengene mens jeg er på tur? Håper noen har svar på dette, da jeg ikke blir helt klok av det jeg leser.

Anonymkode: 23773...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor får du AAP mens du utdanner deg, når ingen andre får det?
Når du mottar AAP så skal du være tilgjengelig 24/7 hele året. Ergo, ingen ferie. 
 

Anonymkode: 27c6a...26e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du AAP mens du utdanner deg, når ingen andre får det?
Når du mottar AAP så skal du være tilgjengelig 24/7 hele året. Ergo, ingen ferie. 
 

Anonymkode: 27c6a...26e

Vær så snill å ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på. 

Man kan få aap under utdanning om det er en de av aktivitetsplanen. Og man kan dra på ferie selv om man mottar aap, men man må søke om å få beholde pengene. 

Anonymkode: eb876...884

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du AAP mens du utdanner deg, når ingen andre får det?
Når du mottar AAP så skal du være tilgjengelig 24/7 hele året. Ergo, ingen ferie. 
 

Anonymkode: 27c6a...26e

Det er fullt mulig å få AAP mens man studerer!

Til TS; jeg vil råde deg til å ta kontakt med nav-kontoret ditt, de fleste saksbehandlere har forståelse for at også de som mottar AAP har behov for ferie en gang i blant.  :)

Anonymkode: 96c63...875

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ferien er innenlands og ikke hindrer avtalt aktivitet,  kan du bare fylle ut meldekortet som vanlig uten å ta "ferie " . Er det utenlands gir du beskjed til nav om hvilke uker du er borte,  og søker om å få beholde utbetalingene med begrunnelse at det ikke går ut over avtalt aktivitetsplan. Om søknaden blir godkjent vet jeg ikke,  men det er bedre enn å bare reise og risikere reaksjoner i ettertid.  

Og til spydige anonym lengre oppe,  det er ulike grunner for at folk får aap.  Denne TS omskolerer seg kanskje?  H*n har ihvertfall en plan fremover ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da du mottar AAP på grunn av helsen din, så kan du søke NAV om ferie. Den gangen jeg dro utenlands måtte min fastlege vurderer at ferie vil være positivt for helsen din. Denne legeerklæringen skal leveres NAV

Om du ikke melder fra til NAV og det blir oppdaget at dratt utenlands, uten deres godkjenning, kan du risikere å miste ytelsen, uansett om ferie ikke kommer i konflikt med din aktivitet eller ikke

Ring NAV på sentralbordet, de kan svare deg på alt det praktiske

Lykke til!

Anonymkode: a4f01...1c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjell mellom kontorene.

På mitt lokalkontor er det veldig tett kontakt mellom saksbehandlerne og brukerne, og det er da bare å avtale at med saksbehandler at man skal på ferie og at dette ikke kræsjer med noe. Dersom du har avtalt ferie vil saksbehandleren din fortelle deg om du trenger å søke eller ikke - det er kanskje mer vanlig der man ikke har så tett kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenlandsferie på opptil 4 uker i løpet av et kalenderår (en eller flere) godtas hvis det ikke er til hinder for avtalt aktivitet. De på nav jobber der jo ikke fordi de liker å være slemme, men må ha regler for å sikre at noen ikke stikker flere måneder til Thailand, feks. Hvis nav oppdager at du har vært utenlands uten å ha søkt kan du miste AAP for den perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge legen mener at reisen ikke har noen negativ effekt på diagnosen din og saksbehandler ikke har satt opp noe møte/aktivitet på tidspunktet du er på ferie, så vil nok søknaden bli godtjent.

Anonymkode: 76f0a...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg sender en mail til min saksbehandler og hører med ham.

Til de som måtte lure så har jeg vært ekstremt heldig ja. Jeg får dekket tre år på skole fordi det var usikkert på om jeg ville klare det med min psykiske helse, og det ble da for risikabelt å ta opp lån i lånekassen. Det har gått over all forventning, jeg har fått kjempegode karakterer og gode tilbakemeldinger, jeg stortrives og det har hatt en svært god virkning på min psyke. Jeg tror at jeg vil klare å fullføre dette og at jeg vil klare meg i akkurat denne jobben når jeg er ferdig. Jeg får fremdeles behandling. Jeg gleder meg veldig til å kunne bli et medlem av samfunnet og til å bidra til fellesskapet, istedenfor å leve et halvt liv i årene som kommer.

Anonymkode: 23773...302

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fyller ut skjemaet du finner her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/frav%C3%A6r-p%C3%A5-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap

Når du har utdanning som tiltak, mister du ikke utbetalinger så lenge det ikke er skole akkurat da, for da følger du i praksis aktivitetsplanen. Du skal fylle ut meldekortet som vanlig.Ikke krysse av for ferie, og krysse av for gjennomføring av avtalt aktivitet. Dette har vært lik prosedyre hos alle navavdelinger jeg har vært innom. 

Hilsen meget erfaren aap-mottaker som har fått det i 4 år til utdanning :)

Anonymkode: 88174...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fikk beskjed om var at jeg har rett på 4 uker ferie. Og dette var i hele juli måneden. Skal du utlands aå bøe du søke. Du kan ha et møte med saksbehandler også kanskje en behandler/fastlegen som sier at en ferie kan være godt for deg. Jeg gjorde det. Og jeg fikk nav til å skrive et brev om at turuken var grei. Og ja. En kan få ytelse av nav når en tar en utdanning.

Jeg fikk kjeft når jeg spurte her i fjor om hvordan det er med feri osv når en går på AAP og jeg fikk enormt med kjeft. Hvordan kunne jeg finne på å tenke på ferie når jeg gikk på aap. Og at jeg måtte fokusere på å bli frisk. Men alle har behov for å komme seg litt vekk fra det normale og få slappe av og nye innputter. Alle har behov for det mer eller mindre. Så ikke bry deg om slike svar. Du har krav på 4 uker ferie. 

Anonymkode: 86971...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...