Gå til innhold

Nytt liv som pensjonist. Hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir straks pensjonist og ønsker å gjøre noen forandringer med tanke på bolig osv da jeg ønsker å være på reise ca halve året. Mine barn er voksne og sjelden hos meg da det er jeg som besøker dem mest. 

Jeg eier en bolig som jeg vurderer å selge, men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe noe mindre eller leie hybel. Spesielt med tanke på at jeg vil være bortreist halve året ser jeg ikke mening i å beholde et stort hjem. Bofellesskap hadde kanskje vært noe, men jeg har ingen erfaring med det og vet ikke om det finnes for voksne pensjonister. Dog ser jeg veldig fram til å bo veldig enkelt og kanskje veldig billig sammenlignet med å eie et stort hjem.

 

Er det noe jeg som pensjonist bør vurdere før jeg tar steget ut i en ny verden? Tips, råd eller erfaringer? 

Anonymkode: 2cf94...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var jeg deg, ville jeg nedgradert fra din store bolig, til en enkel blokkleilighet med kanskje et soverom bare. En slik leilighet er lett å lukke og låse av og dra fra i noen måneder. Du får bare posten til å sperre for utdelingen av posten til deg, og oppbevare den på postkontoret til du er tilbake. Merk postkassen med "Uadressert reklame, neitakk!" klistremerke (fås på posten, tror jeg)

Som eldre person, er det en viss trygghet i fellesskapet i en blokk, færre innbrudd og alltid en nabo rundt deg å spørre hvis det er noe. F.eks. bor faren min i 70-årene i blokk, og han har god kontakt med naboen over han. De f.eks. deler på et avisabonnement, spleiser på det altså, og leser avisen begge to for halv pris. De tar inn posten for hverandre når den ene er bortreist. Spiser sammen en gang i blant, eller tar bare en kaffe. Det er mange fordeler med å bo i blokk, bl.a. at det ikke er noen vedlikeholdsjobber man må ta. Ikke noe husmaling og snømåking for eksempel :-) Til og med trappevasken tas av et firma, inngår i husleien.

Ulempen med å bo i blokk er at det kan være ganske lytt mellom etasjene. Man kan høre unger som skriker og tramper over gulvet for eksempel, hvis man har det som nabo.

Bofellesskap i pensjonsalder ville jeg ikke begitt meg inn på.... det er lite sannsynlig at du finner jevnaldrende som bor i bofellesskap også, og ville studenter i tjueårene ønske å ta deg inn som en del av et bofellesskap? Lite trolig at du ville trives med det uansett, tror jeg iallfall :-)

Lykke til, uansett hva du velger.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er økonomien, hvor mye har du i egenkapital i nåværende bolig?

Anonymkode: dfbcf...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er økonomien, hvor mye har du i egenkapital i nåværende bolig?

Anonymkode: dfbcf...a76

God vil jeg si. Gjeldfritt hus.

Anonymkode: 2cf94...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Million skrev:

Var jeg deg, ville jeg nedgradert fra din store bolig, til en enkel blokkleilighet med kanskje et soverom bare. En slik leilighet er lett å lukke og låse av og dra fra i noen måneder. Du får bare posten til å sperre for utdelingen av posten til deg, og oppbevare den på postkontoret til du er tilbake. Merk postkassen med "Uønsket reklame, neitakk!" klistremerke (fås på posten, tror jeg)

Som eldre person, er det en viss trygghet i fellesskapet i en blokk, færre innbrudd og alltid en nabo rundt deg å spørre hvis det er noe. F.eks. bor faren min i 70-årene i blokk, og han har god kontakt med naboen over han. De f.eks. deler på et avisabonnement, spleiser på det altså, og leser avisen begge to for halv pris. De tar inn posten for hverandre når den ene er bortreist. Spiser sammen en gang i blant, eller tar bare en kaffe. Det er mange fordeler med å bo i blokk, bl.a. at det ikke er noen vedlikeholdsjobber man må ta. Ikke noe husmaling og snømåking for eksempel :-) Til og med trappevasken tas av et firma, inngår i husleien.

Ulempen med å bo i blokk er at det kan være ganske lytt mellom etasjene. Man kan høre unger som skriker og tramper over gulvet for eksempel, hvis man har det som nabo.

Bofellesskap i pensjonsalder ville jeg ikke begitt meg inn på.... det er lite sannsynlig at du finner jevnaldrende som bor i bofellesskap også, og ville studenter i tjueårene ønske å ta deg inn som en del av et bofellesskap? Lite trolig at du ville trives med det uansett, tror jeg iallfall :-)

Lykke til, uansett hva du velger.

Takk for innspill. Jeg syns fortsatt ikke bofellesskap virker så avskrekkende. Jeg har bodd alene i mange år og savner at det er litt liv rundt meg. Det viktigste er vel at de andre er ordensmennesker.

Anonymkode: 2cf94...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

God vil jeg si. Gjeldfritt hus.

Anonymkode: 2cf94...846

Da ville jeg helt klart kjøpt en egen leilighet i borettslag etter ønsket størrelse. Det er jo en måte å investere pengene på også.

Anonymkode: dfbcf...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Bofellesskap er ganske dyrt har jeg inntrykk av. Selvaag har plusskonseptet sitt, men det finnes jo også vanlige sameier med en nedre aldersgrense på f.eks. 60 år. Det kommer vel litt an på hvor i landet du bor. 

Hvis du vurderer å flytte til en annen kommune ville jeg undersøkt hjemmetjenesten og kvaliteten på maten fra storkjøkkenet. Hvis barna dine bor langt unna betyr det at du må få kommunal hjelp om du skulle bli syk. Det er så store forskjeller fra kommune til kommune. I en kommune jeg kjenner får man f.eks. hjelp til hårvask én gang i måneden, i en annen to ganger i uken. 

Anonymkode: e446e...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke pensjonist men downsized nylig fra bolig til boligbyggelags leilighet, og kunne ikke være mer fornøyd :) Gjeldfri,.  og ingen ytre vedlikehold. Savner du det sosiale, så kan du jo undersøke om det finnes bofellesskap for pensjonister, jeg vet det finnes i utlandet, men vet ikke om det finnes i Norge. Ellers kan en alltids oppsøke fritidsaktiviteter å få den sosiale biten der.

Anonymkode: b2a71...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Bofellesskap er ganske dyrt har jeg inntrykk av. Selvaag har plusskonseptet sitt, men det finnes jo også vanlige sameier med en nedre aldersgrense på f.eks. 60 år. Det kommer vel litt an på hvor i landet du bor. 

Hvis du vurderer å flytte til en annen kommune ville jeg undersøkt hjemmetjenesten og kvaliteten på maten fra storkjøkkenet. Hvis barna dine bor langt unna betyr det at du må få kommunal hjelp om du skulle bli syk. Det er så store forskjeller fra kommune til kommune. I en kommune jeg kjenner får man f.eks. hjelp til hårvask én gang i måneden, i en annen to ganger i uken. 

Anonymkode: e446e...e1d

Må presistere at jeg med bofellesskap tenker på hus/leilighet der flere bor sammen. Bofellesskap der alle sitter i egne småhus/leiligheter virker uinteressant.

Anonymkode: 2cf94...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Må presistere at jeg med bofellesskap tenker på hus/leilighet der flere bor sammen. Bofellesskap der alle sitter i egne småhus/leiligheter virker uinteressant.

Anonymkode: 2cf94...846

Det vet jeg ikke om finnes. Jeg har bare vært borti den varianten hvor alle har hver sin leilighet med soverom, bad og liten stue med kjøkkenkrok, og fellesarealer som TV-stue, bibliotek, stort kjøkken, spisestue, gjesterom med bad. 

Anonymkode: e446e...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må presistere at jeg med bofellesskap tenker på hus/leilighet der flere bor sammen. Bofellesskap der alle sitter i egne småhus/leiligheter virker uinteressant.

Anonymkode: 2cf94...846

Da ville jeg ha fulgt med på finn.no på "til leie"-delen. Det skjer ikke veldig ofte, men innimellom dukker det opp annonser på "voksne" bofellesskap, eller "voksen dame/mann søker noen å dele leiligher med". Det er nok aller helst i de største byene hvor leia koster litt.

Eller så kan du jo selv ta initiativ ved å lage en annonse på hva slags samboerskap du ønsker. Du er nok helt sikkert ikke alene om å ønske folk rundt deg, men er nok ikke alle som tør å ta steget i så høy alder. Bofellesskap på den måten er jo ofte noe man forbinder med fattige studenter.

Anonymkode: 3c70b...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett på disse? www.doyen.no

Anonymkode: e446e...e1d

Doyén er flott, det er en form for bofellesskap der man har egen leilighet, men med mange fellesarealer. Det er dessverre uforholdsmessig dyrt. Her koster en Doyénleilighet bortimot det dobbelte av en standard enebolig. 

Anonymkode: 2190a...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir straks pensjonist og ønsker å gjøre noen forandringer med tanke på bolig osv da jeg ønsker å være på reise ca halve året. Mine barn er voksne og sjelden hos meg da det er jeg som besøker dem mest. 

Jeg eier en bolig som jeg vurderer å selge, men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe noe mindre eller leie hybel. Spesielt med tanke på at jeg vil være bortreist halve året ser jeg ikke mening i å beholde et stort hjem. Bofellesskap hadde kanskje vært noe, men jeg har ingen erfaring med det og vet ikke om det finnes for voksne pensjonister. Dog ser jeg veldig fram til å bo veldig enkelt og kanskje veldig billig sammenlignet med å eie et stort hjem.

 

Er det noe jeg som pensjonist bør vurdere før jeg tar steget ut i en ny verden? Tips, råd eller erfaringer? 

Anonymkode: 2cf94...846

Jeg vil selge bolig. Kjøpe leilighet. Ikke aktuelt med hybel pga da kommer ikke ungene på besøk. Du er frisk nå, ikke sikkert du har helse senere til å besøke barna mye. Barnebarn har lyst å besøke deg? Ville ikke kjøpt noe i Syden.  For mye forpliktelser. Satser på langtidsleie, noe som er enklere

Anonymkode: 9f208...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Doyén er flott, det er en form for bofellesskap der man har egen leilighet, men med mange fellesarealer. Det er dessverre uforholdsmessig dyrt. Her koster en Doyénleilighet bortimot det dobbelte av en standard enebolig. 

Anonymkode: 2190a...43a

Ja, jeg skrev vel at det er ganske dyrt, men det virker som om TS har mer enn nok penger om hun skal reise så mye som hun skisserer. 

Anonymkode: e446e...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil selge bolig. Kjøpe leilighet. Ikke aktuelt med hybel pga da kommer ikke ungene på besøk. Du er frisk nå, ikke sikkert du har helse senere til å besøke barna mye. Barnebarn har lyst å besøke deg? Ville ikke kjøpt noe i Syden.  For mye forpliktelser. Satser på langtidsleie, noe som er enklere

Anonymkode: 9f208...12b

Jeg har ingen planer om å kjøpe eller leie i utlandet. Kommer til å reise mye backpack da jeg er ganske sprek enda. Den dagen jeg blir syk skal jeg ha omsorgsbolig eller sykehjem. 

Anonymkode: 2cf94...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skrev vel at det er ganske dyrt, men det virker som om TS har mer enn nok penger om hun skal reise så mye som hun skisserer. 

Anonymkode: e446e...e1d

Jeg er også veldig økonomisk av meg, og ungene skal få litt arv samtidig. Jeg kommer ikke til å bruke en stor sum på hverken leie eller eie.

Anonymkode: 2cf94...846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å kjøpe en borettslagsleilighet der alt ytre vedlikehold er ivaretatt og du ikke har plikter som trappevask og dugnad. Da er det lett å oppbevare tingene sine, lett å låse av for å reise bort, mulighet for sosialt samspill med naboer hvis du vil og mindre sjanse for innbrudd. Du er heller ikke avhengig av en utleier som plutselig sier opp kontrakten så du må flytte når du ikke hadde tenkt deg hjem på flere måneder. Ellers kan det være greit å tenke på at selv om du er sprek pensjonist nå, så er du i en alder der ting kan skje fort, og du kan plutselig være i en situasjon der det å være vekkreist halve året ikke er en mulighet. Da er det greit å ha tryggheten i å ha ett sted å bo (sitt eget), og der det er mulighet for å innstallere hjelpemidler uten at utleier sier nei, eller å slippe å bekymre seg for hvordan det blir om du må på leiemarkedet igjen, ser du skriver at den dagen du blir syk skal du ha deg omsorgsbolig eller sykehjemsplass, men fullt så enkelt er det ikke. De fleste få hjelp i hjemmet lenge før det er aktuelt med noen av delene. 

Anonymkode: 76576...f47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tid den sorg. Om enn så lengw viser alle undersøkelser at jeg er frisk som en fisk. Kvinnene i slekta bruker å være friske og oppegående til over 90.

Anonymkode: 2cf94...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få noen til å sjekke posten for deg. Hvis du f.eks. får en regning vil den gå til inkasso. Det kan også være at du får et eller annet brev fra det offentlige som du er pliktig å svare på innen en frist. Å bo i syden er ikke en gyldig grunn for å la være.

Anonymkode: 93237...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...