AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #1 Skrevet 4. april 2016 Jeg har egentlig et kjempe problem. Jeg har slitt med ryggen og nakken i 2 år, det kom plutselig og skal i følge legene være utløst av stress. Jeg har lagt på meg 20(!) kg pga trøstespising, inaktivitet pga mye smerter osv. Dette kjennes på kroppen og BMIen har krøpet opp til 29,5. Nå er smertene under kontroll, jeg har ikke vært sykemeldt på 1 år (var litt sykemeldt innimellom). Jeg tar egentlig paracet for å kunne gå på jobb, jobber i helsevesenet så har en tung jobb med lkte folk og tunge løft så jeg kan ikke sette meg ned når jeg vil. Problemet er at lege, fysio osv sier jeg må trene for å bli bedre. Og det er greit, alt i alt liker jeg å trene. Men problemet mitt ligger i at jeg klarer ikke å kombinere trening med jobb. Jeg får ofte smerter etter trening (ikke gangsperr) i nakke og rygg. Blir små svimmel, stram i rygg og nakke. Da klarer jeg ikke å utføre jobben min som som regel består i gange og tungeløft. Det er ufarlig mensom sagt fungere det ikke å være slik på jobb. Så jeg kan ikke trene samme dag eller dagen før per idag. Har egentlig veldig høy arbeidsmoral og før sykemelding osv hadde jeg 3 egenmeldinger på 6 år. Fysioterapeuten snakka om at jeg kanskje bjrde ha sykemelding for å komme i gang. Han mente det å ta paracet for å gå på jobb er greit iblant men ikke jevnlig slik jeg gjør. Men alt i alt for at jeg skal kunne trene meg opp og i det hele klare å trene for å styrke ryggen og nakken for å bli kvitt smertene. Men, jeg føler dette er for tynn sykemelding? Skal jeg bli sykemeldt for å klare å trene liksom. Er det greit? Anonymkode: 9716b...2ff
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #2 Skrevet 4. april 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, jeg føler dette er for tynn sykemelding? Skal jeg bli sykemeldt for å klare trene liksom. Er det greit? Anonymkode: 9716b...2ff Det er det legen som avgjør. Hvis legen mener at du må trene for å bli bedre, og du ikke klarer kombinere trening og jobb, kan sykemelding være en løsning på kort sikt. Anonymkode: a98db...698 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #3 Skrevet 4. april 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det legen som avgjør. Hvis legen mener at du må trene for å bli bedre, og du ikke klarer kombinere trening og jobb, kan sykemelding være en løsning på kort sikt. Anonymkode: a98db...698 Det er godt mulig, er kanskje bare jeg som hater å være sykemeldt. Men som fysio sier man skal ikke måtte ta paracet og jeg kan heller ikke være med på spaser turer som varer oppmlt en time eller lengre for da krangler ryggen. Det er så ulikt mitt tidligere liv, som gikk 2 timers tur så på kveldsvakt. Derfor fysio mener treningen å bygge opp bør prioriteres. Anonymkode: 9716b...2ff
Gjest Sisti Skrevet 4. april 2016 #4 Skrevet 4. april 2016 Du bør da stole mer på legen enn tilfeldige bedrevitere på KG?!?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #5 Skrevet 4. april 2016 4 minutter siden, Sisti skrev: Du bør da stole mer på legen enn tilfeldige bedrevitere på KG?!? Det gjør jeg selvsagt. Men det er foreløpig fysio som har anbefalt meg og har skrevet anbefaling til legen. Det er mer jeg som føler på om dette er god nok grunn. At legen kommer til å se rart på meg og spør hvorfor jeg i alle dager kommer dit for denne grunnen. Men det er mulig det bare er for det sitter langt inne å gå til lege for å høre om jeg han mener jeg trenger sykemelding. Anonymkode: 9716b...2ff
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #6 Skrevet 4. april 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig et kjempe problem. Jeg har slitt med ryggen og nakken i 2 år, det kom plutselig og skal i følge legene være utløst av stress. Jeg har lagt på meg 20(!) kg pga trøstespising, inaktivitet pga mye smerter osv. Dette kjennes på kroppen og BMIen har krøpet opp til 29,5. Nå er smertene under kontroll, jeg har ikke vært sykemeldt på 1 år (var litt sykemeldt innimellom). Jeg tar egentlig paracet for å kunne gå på jobb, jobber i helsevesenet så har en tung jobb med lkte folk og tunge løft så jeg kan ikke sette meg ned når jeg vil. Problemet er at lege, fysio osv sier jeg må trene for å bli bedre. Og det er greit, alt i alt liker jeg å trene. Men problemet mitt ligger i at jeg klarer ikke å kombinere trening med jobb. Jeg får ofte smerter etter trening (ikke gangsperr) i nakke og rygg. Blir små svimmel, stram i rygg og nakke. Da klarer jeg ikke å utføre jobben min som som regel består i gange og tungeløft. Det er ufarlig mensom sagt fungere det ikke å være slik på jobb. Så jeg kan ikke trene samme dag eller dagen før per idag. Har egentlig veldig høy arbeidsmoral og før sykemelding osv hadde jeg 3 egenmeldinger på 6 år. Fysioterapeuten snakka om at jeg kanskje bjrde ha sykemelding for å komme i gang. Han mente det å ta paracet for å gå på jobb er greit iblant men ikke jevnlig slik jeg gjør. Men alt i alt for at jeg skal kunne trene meg opp og i det hele klare å trene for å styrke ryggen og nakken for å bli kvitt smertene. Men, jeg føler dette er for tynn sykemelding? Skal jeg bli sykemeldt for å klare å trene liksom. Er det greit? Anonymkode: 9716b...2ff Det er absolutt ikke for tynn grunn til sykemelding! Jeg satt helt feilaktig med den oppfatningen selv. Resultatet er sterke, langvarige og kontinuerlige smerter, der jeg er langtidssykemeldt under et rehabiliteringsprogram med "medisinsk trening" som innebærer 5-6 opphold på rehabiliteringsinstitusjon over et helt år. Når jeg skal tilbake i jobb er formaningen at det skal skje i en fart der treningen kommer først. Hvis jeg ikke greier trening fordi jeg bruker for mye av kapasiteten på jobb, så bærer det rett ned igjen. Så hør på fysioterapeuten din og ta med anbefalingen hennes til legen. Hun (og legen) har erfaring og vet hva dette dreier seg om. Jeg vet det kan være vanskelig, det er det ofte for folk med høy arbeidsmoral. Men du har en kropp å ta vare på og når den sier ifra så er det bare begynnelsen. Virkelig, du vil ikke gjennom det jeg er. Både veien tilbake, kostnadene for deg selv, jobben og samfunnet blir mye høyere da. Anonymkode: 31ecb...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #7 Skrevet 4. april 2016 Hør på legen og fysioterapeuten. Kanskje burde du også se deg om etter en litt mindre tung jobb? Anonymkode: fe309...4ed
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #8 Skrevet 4. april 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hør på legen og fysioterapeuten. Kanskje burde du også se deg om etter en litt mindre tung jobb? Anonymkode: fe309...4ed Dette er noe jeg allerede gjør, samt søkt videreutdanning slik at jeg lettere kan få en mindre tung jobb 😀 Anonymkode: 9716b...2ff
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #9 Skrevet 4. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt ikke for tynn grunn til sykemelding! Jeg satt helt feilaktig med den oppfatningen selv. Resultatet er sterke, langvarige og kontinuerlige smerter, der jeg er langtidssykemeldt under et rehabiliteringsprogram med "medisinsk trening" som innebærer 5-6 opphold på rehabiliteringsinstitusjon over et helt år. Når jeg skal tilbake i jobb er formaningen at det skal skje i en fart der treningen kommer først. Hvis jeg ikke greier trening fordi jeg bruker for mye av kapasiteten på jobb, så bærer det rett ned igjen. Så hør på fysioterapeuten din og ta med anbefalingen hennes til legen. Hun (og legen) har erfaring og vet hva dette dreier seg om. Jeg vet det kan være vanskelig, det er det ofte for folk med høy arbeidsmoral. Men du har en kropp å ta vare på og når den sier ifra så er det bare begynnelsen. Virkelig, du vil ikke gjennom det jeg er. Både veien tilbake, kostnadene for deg selv, jobben og samfunnet blir mye høyere da. Anonymkode: 31ecb...0e6 Takk for langt og utfyllende svar. Til god hjelp 😀 God Bedring til deg også, håper du snart blir bedre og kommer deg tilbake i jobb😀 Anonymkode: 9716b...2ff 1
Pinkee Skrevet 4. april 2016 #10 Skrevet 4. april 2016 Tenk på, hva er best? At du nå har ei sykmelding, og klarer å trene opp rygg/nakke til å tåle arbeidet ditt, eller at du ender som langtidssykmeldt/ufør? Jeg har jobbet på et opptreningsenter, og jeg skal love deg at alle sa det samme; jeg burde tatt tak i problemene med det samme, ikke ventet og ventet. Da hadde jeg hatt det mye bedre nå/jeg kunne fortsatt å jobbe/ jeg kunne kanskje fortsatt å jobb full stilling osv. Du har valget, hvordan skal fremtiden din bli?
Outlander Skrevet 4. april 2016 #11 Skrevet 4. april 2016 (endret) Trening kommer i alle former. Har du vurdert å svømme til å komme i gang? Du kan bruke brett foran deg slik at du bare sparke. Du får bevegelse og du kan får god kondis i forhold til hvor fort du sparker. Samtidig kan du faktisk gjør dette for en stund uten at ryggen ble utsatt for mye. Du kan også sykle (noen gym har en ergosykkel hvor du sitte mer og da jobber kun beina. Google ergonomic stationary bike. Det er en del trening du kan gjøre som ikke overbelaste ryggen/nakken, men da bør du gjør dette i samarbeid med PT eller fysioterapeuten. Fastleger er ikke alltid oppdatert med fysio trening, derfor sender de folk til faktisk fysioterapeuter. Endret 4. april 2016 av Outlander
Sommerfuglen Skrevet 4. april 2016 #12 Skrevet 4. april 2016 En kollega av meg var delvis sykmeldt for å trene opp ryggen, og jeg tenkte ikke et sekund på at det ikke var "gyldig" grunn til sykmelding! Gjør det som er best for helsen din, det tror jeg du får mye mer igjen for i det lange løp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå