Gå til innhold

Trives som undervektig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er ei 22 år gammel jente som er noen kilo undervektig. Jeg trener mye, og spiser "normalt", men tydeligvis for lite i forhold til treningsmengden min. Men jeg spiser til jeg er mett, og er fornøyd med det. 

Vet mange synes jeg ser for tynn ut. Selv trives jeg slik jeg er, og føler jeg fungerer greit i hverdagen. Tenker at jeg hadde sikkert sett finere/friskere ut men noen flere kilo, men jeg synes det er et ork å skulle styre med å gå opp i vekt, og siden jeg  trives slik jeg er, vurderer jeg å bare la ting gå som normalt.

Likevel lurer jeg på: Bør jeg legge på meg, selv om jeg trives som undervektig? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Anonymkode: 33adf...495

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mange kilo undervektig du er, men jeg tenker at det å være undervektig kan bli hardt for kroppen om du f.eks skulle bli syk/få dårlig matlyst ved stress e.l. og ikke har så mye å gå på. Er det slik at du går ned i vekt,eller holder vekten seg stabil? Ellers tenker jeg at dette er noe du egentlig kunne tatt opp med legen din,om du ikke har gjort det allerede. Han/hun kan sikkert vurdere og forklare dette bedre enn noen av oss her på et forum kan :) 

Anonymkode: 9004f...f64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg ikke hvor mange kilo undervektig du er, men jeg tenker at det å være undervektig kan bli hardt for kroppen om du f.eks skulle bli syk/få dårlig matlyst ved stress e.l. og ikke har så mye å gå på. Er det slik at du går ned i vekt,eller holder vekten seg stabil? Ellers tenker jeg at dette er noe du egentlig kunne tatt opp med legen din,om du ikke har gjort det allerede. Han/hun kan sikkert vurdere og forklare dette bedre enn noen av oss her på et forum kan :) 

Anonymkode: 9004f...f64

Jeg er 45 kg, og 160 cm. Det vil si at hvis jeg legger på meg 3 kg anses jeg som normalvektig ut fra BMI. Jeg har hatt denne vekten stabil veldig lenge nå ja, så jeg går ikke ned i vekt :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er frisk og rask så ser jeg ikke problemet. Jeg er overvektig og trives som det, så lenge jeg er frisk og ka være aktisv så er det jo ikke et problem.

Anonymkode: 94466...260

• Liker 3
Skrevet

Skjønner hva du mener. Har selv en BMI som er på 18-19, og har stort sett ikke noe problem med det. Er i bedre form enn de fleste jeg kjenner. Eneste gangen det faktisk var et problem var da jeg ble syk og ble innlagt, med påfølgende operasjon med komplikasjoner. Gikk ned 15 kg og så egentlig ganske død ut. :P

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Okapi skrev:

Skjønner hva du mener. Har selv en BMI som er på 18-19, og har stort sett ikke noe problem med det. Er i bedre form enn de fleste jeg kjenner. Eneste gangen det faktisk var et problem var da jeg ble syk og ble innlagt, med påfølgende operasjon med komplikasjoner. Gikk ned 15 kg og så egentlig ganske død ut. :P

Ja, jeg tenker jo at en ulempe med å leve som undervektig er at jeg ikke har noe ekstra å gå på i perioder hvor jeg kanskje stresser, får i meg mindre mat enn ellers osv. Jeg er også i bedre form enn mange jeg kjenner, så ser liksom ikke problemet med å leve som jeg gjør. Men synes jo også det er ubehagelig at andre påpeker at jeg er for tynn... Så er kanskje litt derfor jeg vurderer det med å gå opp i vekt, selv om jeg egentlig trives slik jeg er nå :)

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du er frisk og rask så ser jeg ikke problemet. Jeg er overvektig og trives som det, så lenge jeg er frisk og ka være aktisv så er det jo ikke et problem.

Ja, det tenker jeg også! Har lært på et studie jeg gikk at det er ikke farlig å være litt overvektig, så lenge man er i god fysisk form og fungerer i hverdagen. Så jeg tenker at 3-4 kg undervekt kan vel heller ikke være krise? Så lenge jeg føler meg frisk, fungerer i hverdagen, og trives med meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det tenker jeg også! Har lært på et studie jeg gikk at det er ikke farlig å være litt overvektig, så lenge man er i god fysisk form og fungerer i hverdagen. Så jeg tenker at 3-4 kg undervekt kan vel heller ikke være krise? Så lenge jeg føler meg frisk, fungerer i hverdagen, og trives med meg selv. 

En av mine bestevenninner ligger 5 kg under "normalen", hun har prøvd nesten hele livet å gå opp i vekt men det går bare ikke. Er ikke sunt for kroppen å drikke fløte og spise bacon for å gå opp i vekt heller. Hun angrer på all den tiden hun har brukt på å styre med dette her. Jeg føler det samme, i mine yngre år stresset jeg livet av meg for å prøve å gå ned noen kilo, men det gikk jo aldri. Som sagt, så lenge du er frisk og rask :) 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har en stabil vekt, og ikke veier så lite at det går ut over kroppens normale funksjoner (altså, tap av mensturasjon er f.eks. et typisk tegn på at en kvinne veier for lite, og man kan risikere å bli beinskjør). Du føler deg ikke energiløs, og er frisk og rask - da er det vel ikke noe problem.

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Yvonne (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...