Gå til innhold

Lappen som voksen, i full jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok aldri lappen da jeg var ungdom. Er nå i slutten av 20-årene og i full jobb. Har lyst til å starte på lappen snart. Er det noen andre som har gjort det ved siden av full jobb? Jeg jobber stort sett fra 8-15/16 hver dag. Ser på en av byens kjøreskole-sider at de fleste av kursene er om morgenen, noe som ikke passer meg. Går det an å få sånt kurs på ettermiddagen?

Jeg kan knapt kjøre. Og har egentlig ingen å øvelseskjøre med heller. Erfaringer?

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres fryktelig rart ut at de bare har kurs om formiddagen. De aller fleste er jo på skole og jobb da. 

Det er da null problem å ta lappen selv om du har full jobb? De fleste som har jobben går på skole eller jobber. Jeg tok lappen da jeg hadde 7-timersdager på skolen og lekser og deltidsjobb attåt. Jeg hadde kun timer og teorikurs på ettermiddag/kveld.

Anonymkode: 6f5f6...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kurs jeg har tatt (frem til i dag :P ) har vært på kveldstid eller tilpasset min timeplan. Kjøreskolene her pleier å være veldig flinke på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo litt merkelig ut at alt skal foregå på morgenkvisten, ta kontakt med en annen kjøreskole. En stund siden jeg tok lappen nå, men alt foregikk på ettermiddagen etter skole da jeg tok den. Eneste var vel oppkjøringa som var ca. midt på dagen av det jeg husker. 

Anonymkode: a0703...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorikurs tas på ettermiddag/kveld etter jobb ja. Ring kjøreskolen og spør dem om opplegget, ikke bare syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Antoinette skrev:

Teorikurs tas på ettermiddag/kveld etter jobb ja. Ring kjøreskolen og spør dem om opplegget, ikke bare syns.

Tenker på alt, egentlig. Ikke bare teorikurs. Vet at jeg bare kan ringe, men vil egentlig bare høre andres erfaringer. Klarer andre det så klarer vel jeg det og. :) Men kjenner egentlig ingen som ikke har tatt kurs og timer på ettermiddag/kveld, bare morgen.. så da spør jeg her. 

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo litt merkelig ut at alt skal foregå på morgenkvisten, ta kontakt med en annen kjøreskole. En stund siden jeg tok lappen nå, men alt foregikk på ettermiddagen etter skole da jeg tok den. Eneste var vel oppkjøringa som var ca. midt på dagen av det jeg husker. 

Anonymkode: a0703...51f

Ja, på en annen skoles nettside sto det ingenting om tidspunkt. På den første jeg så på var det allerede satt opp kurs/tidspunkt, med beskjed om at det pleide å være lang ventetid og sånn.. Så ble litt bekymret da, er det sånt over alt liksom....

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye må gjøres på dagtid. Så du er qvhengig av en fleksibel arbeidsgiver. Skal du kjøre på ettermiddagstid eller kveld, så koster dette ofte ekstra. Teorikors o gtrafikalt grunnkurs tror jeg er på kveld. Det samme gjelder mørkekjøring. Glattkjøring er på dagtid. Det samme gjelder langkjøring som går over en uke. 

Du kan absolutt klare dette, dersom du vil. Men regn med at det vil ta litt tid, og at du minst må ha en dobbeltime for uka, helst to. 

Begynn med å lese teori, pugg den og vær trygg på at du kan og forstår teorien, da blir alt mye enklere i praksis. Lykke til. 

Anonymkode: 6a6ed...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så vanvittig sliten av å ha kjøretimer etter full skoledag (og pendling) at jeg etterhvert ble nødt til å skulke timer for å kjøre midt på dagen.

Anonymkode: f61d3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en kjøreskole av litt størrelse. De kan lettere tilpasse seg dine behov.

De fleste kjøreskoler tilbyr kjøretimer på kvelden mot et lite ekstra tillegg.

Problemet er ikke kjøretimene, men alt det obligatoriske du må igjennom. Sikkerhetskurs på bane kan bare gjøres på dagtid og da må du ha fri minst halve arbeidsdagen.

Sikkerhetskurs på vei, krever nok minst en fridag fra jobb. I tillegg er det en teoretisk del du må ha gjennomført i forkant, og på små skoler vil disse bli avholdt ganske sjelden fordi de "samler opp" nok elever til at det lønner seg. Når det gelder disse timene bør du spørre skolen om de avholdes på dagtid eller på kvelden.

Så er det selve oppkjøringen, den er også på dagtid. Her må du nok også belage deg på minst en halv dag fri fra jobb.

Teoriprøven som avholdes hos Statens vegvesen må også gjøres på dagtid. Kan fort gå en halv dag med reise frem og tilbake samt ventetid på stasjonen.

Mørkedemo og førstehjelpskurs avholdes som regel på kveldstid.

Så du må belage deg på en del fri fra jobb i en periode.

Sikkerhetskurs på veg - halv dag.

Landeveiskjøring - teori - to timer (mulig dagtid)

Landeveiskjøring (sikkerhetskurs på vei) - hel dag

Teoriprøve - halv dag

Oppkjøring - halv dag.

Anonymkode: 9e255...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takk for svar. De er veldig kresne på fri på jobben, da må jeg i så fall ta ut ulønnet permisjon :/ kjedelig!

Men. Jeg jobber som lærer, og har vinter- og høstferie jeg kanskje kan bruke til disse lange kursene. Hvis ikke kjøreskoler vanligvis stenger da.. Og om de har åpent i sommerferien? 

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så vanvittig sliten av å ha kjøretimer etter full skoledag (og pendling) at jeg etterhvert ble nødt til å skulke timer for å kjøre midt på dagen.

Anonymkode: f61d3...920

Hehe ja, jeg er sliten nok etter jobb selv... Men kan ikke skulke. 😜

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oki takk for svar. De er veldig kresne på fri på jobben, da må jeg i så fall ta ut ulønnet permisjon :/ kjedelig!

Men. Jeg jobber som lærer, og har vinter- og høstferie jeg kanskje kan bruke til disse lange kursene. Hvis ikke kjøreskoler vanligvis stenger da.. Og om de har åpent i sommerferien? 

Anonymkode: 2eb37...7de

Det er bare lærere som har vinter- og høstferie så du trenger ikke bekymre deg for at det er stengt.:P

Anonymkode: 9e255...589

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder tilbyr intensiv kurs i for eksempel høstferier og vinterferier. Ville sjekket om det var noe som var aktuelt. :)

Anonymkode: fc4f6...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oki takk for svar. De er veldig kresne på fri på jobben, da må jeg i så fall ta ut ulønnet permisjon :/ kjedelig!

Men. Jeg jobber som lærer, og har vinter- og høstferie jeg kanskje kan bruke til disse lange kursene. Hvis ikke kjøreskoler vanligvis stenger da.. Og om de har åpent i sommerferien? 

Anonymkode: 2eb37...7de

Da har du sommerferien, når kjørelæreren ikke har ferie. Dette kan du gjerne avtale når du spør etter kjørelærer. Velg og en mindre bil og ikke de som kjører de største skolebilene. Mye lettere å lære lukeparkering og sånne ting med en mindre bil. Jeg har prøvd begge deler. 

Spørs litt hvor du bor og hvilke alternativer du kan velge mellom. 

Anonymkode: 6a6ed...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i samme situasjon. Siden jeg bor i en liten bygd er jeg avhengig av buss frem og tilbake, og det går ikke akkurat busser så altfor mange ganger om dagen her. Heldigvis er både arbeidsgiver og kjørelærer svært fleksible, så det går helt fint at jeg noen ganger har tatt bussen dit på slutten av dagen, og noen ganger har læreren møtt meg her. I dag var han på vei forbi og stoppet for en dobbelttime, neste uke kommer han innom på vei forbi og vi tar kjøretimen på vei dit han skal, så tar jeg bussen hjem om kvelden. Jeg tror jeg har verdens beste kjørelærer!

Og det er absolutt ikke et minus å være voksen når man starter, jeg tror ihvertfall at jeg er mer avslappet nå enn jeg var da jeg var 18, og det er jo veldig greit å være omtrent på alder med kjørelæreren - føles liksom ikke som en elev-lærer situasjon.

Men jeg lurer litt på disse kursene som nevnes her. Siden vi er over 25 skal vi jo ikke ha trafikalt grunnkurs, og der er vel ikke noe teorikurs vi må ta? Der er obligatoriske deler som mørkekjøring (men den kan man ikke ta etter midten av mars), sikkerhetskurs, bykjøring og langkjøring - er det disse kursene du mener eller skal du ta noe mer lignende klasseromstimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da har du sommerferien, når kjørelæreren ikke har ferie. Dette kan du gjerne avtale når du spør etter kjørelærer. Velg og en mindre bil og ikke de som kjører de største skolebilene. Mye lettere å lære lukeparkering og sånne ting med en mindre bil. Jeg har prøvd begge deler. 

Spørs litt hvor du bor og hvilke alternativer du kan velge mellom. 

Anonymkode: 6a6ed...f30

Takk for tips om mindre bil hehe. 

Ja er jo veldig greit om de har åpent da!

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, applestories skrev:

Jeg er i samme situasjon. Siden jeg bor i en liten bygd er jeg avhengig av buss frem og tilbake, og det går ikke akkurat busser så altfor mange ganger om dagen her. Heldigvis er både arbeidsgiver og kjørelærer svært fleksible, så det går helt fint at jeg noen ganger har tatt bussen dit på slutten av dagen, og noen ganger har læreren møtt meg her. I dag var han på vei forbi og stoppet for en dobbelttime, neste uke kommer han innom på vei forbi og vi tar kjøretimen på vei dit han skal, så tar jeg bussen hjem om kvelden. Jeg tror jeg har verdens beste kjørelærer!

Og det er absolutt ikke et minus å være voksen når man starter, jeg tror ihvertfall at jeg er mer avslappet nå enn jeg var da jeg var 18, og det er jo veldig greit å være omtrent på alder med kjørelæreren - føles liksom ikke som en elev-lærer situasjon.

Men jeg lurer litt på disse kursene som nevnes her. Siden vi er over 25 skal vi jo ikke ha trafikalt grunnkurs, og der er vel ikke noe teorikurs vi må ta? Der er obligatoriske deler som mørkekjøring (men den kan man ikke ta etter midten av mars), sikkerhetskurs, bykjøring og langkjøring - er det disse kursene du mener eller skal du ta noe mer lignende klasseromstimer?

Så fint å høre at det går greit med deg, selv om du må pendle. Jeg syns ikke det høres så fryktelig gøy ut, må selv ta buss ned til byen, og jobbe litt på ettermiddagene og. Men får bare holde ut :) 

Øvelseskjører du med noen privat?

Kursene jeg tenker på er langkjøring, forbikjøring og sånt. 

Anonymkode: 2eb37...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips om mindre bil hehe. 

Ja er jo veldig greit om de har åpent da!

Anonymkode: 2eb37...7de

Vil bare gjøre deg litt obs her. Min søster tok lappen med liten bil i voksen alder, hun har til dags dato, etter over 5år med lappen ikke turt å kjøre vanlig stasjonsvogn eller bil større enn mini cooper.

jeg valgte kjøreskole med "standard størrelse" bil, angrer ikke på dette, og kan ikke si det er noe nevneverdig vanskeligere med stor bil enn liten.

tenker også at om du lærer i en standard størrelse bil så er det ingen problem senere om du kjøper en liten golf eller en Audi A4 liksom :) verre å lære i liten bil for å så skulle kjøre større bil etterpå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...