Gå til innhold

Må barna dine dele ut klemmer, selv om de vegrer seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner litt på dette her med å "tvinge" barna til å dele ut klemmer. Jeg ser ofte at foreldre sier "nå må du gi klem til bestefar/tante/navn". Ofte vegrer barna seg, kanskje pga av at de er sjenert, men jeg tror også noen barn ikke føler at det er naturlig å dele ut klemmer til alle på kommando. 

Selv har jeg lagt merke til at mine barn prøver å trekke seg unna når det gjelder klemmer. De deler villig ut klemmer til de fleste i familien, men det er jo folk de kjenner godt og har et naturlig forhold til. Men jeg har merket at de trekker seg unna når folk klemmer de "voldsomt", jeg ser at noen har tendens til å "holde" de fast og gi laaaange klemmer. For det første er det jo ubehagelig å bli klemt hardt rundt, men for det andre så trekker man seg jo unna situasjoner man føler er unaturlig eller ubehagelig. 

Hva tenker dere om det å pålegge barne å klemme på alle? 

Selv tenker jeg at det handler om grenser. Jeg tror det er bra at barna lærer å sette grenser ved å avgjøre hvem de vil skal nå inn på deres "intimsone" og hvem de føler ikke passer inn der. Vi gjør jo det samme vi voksne. Det er ikke alle jeg synes det er naturlig å klemme. Da hilser jeg bare hyggelig, nikker, eller tar de i hånden. Det er jo ikke dermed sagt at man er uhøflig fordi man ikke klemmer. 

Jeg husker godt at jeg ikke likte å dele ut klemmer da jeg var mindre, og spesielt til de jeg ikke kjente godt, slik som feks. venner av mine foreldre. Jeg ble "tvunget" til å gi klem når jeg skulle takke for noe. Det holdt ikke å si "takk" eller å ta de i hånden i stedet for å gi klem. 

Jeg mener ikke at barna skal være uhøflig, men jeg vil lære de at det finnes andre måter å vise høflighet på enn å måtte vise fysisk kontakt. 

Anonymkode: a4db2...bc0

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri tvunget barnet mitt å gi noen klemmer, for meg blir det helt feil. Jeg spør om han vil gi for eksempel. onkel en klem når han skal gå, av og til sier han ja andre ganger nei. Og det synes jeg er helt greit. :) Det hadde ikke funket å tvangsklemme sønnen min, han gir klar og tydelig beskjed hvis noen gjør noe han ikke vil, heldigvis. Når han får noe av noen så sier han takk, ikke behov for å klemme uten at han vil det selv. Takk er da høflig nok det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, FrøkenMånestråle skrev:

Har aldri tvunget barnet mitt å gi noen klemmer, for meg blir det helt feil. Jeg spør om han vil gi for eksempel. onkel en klem når han skal gå, av og til sier han ja andre ganger nei. Og det synes jeg er helt greit. :) Det hadde ikke funket å tvangsklemme sønnen min, han gir klar og tydelig beskjed hvis noen gjør noe han ikke vil, heldigvis. Når han får noe av noen så sier han takk, ikke behov for å klemme uten at han vil det selv. Takk er da høflig nok det.

Og folk flest respekterer at ungen ikke vil gi dem en klem

Anonymkode: e5fe5...096

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt problemstillingen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, folk som ikke respekterer slikt har jeg ikke i min omgangskrets. :) 

Gjest Jessica
Skrevet (endret)

Ingen tvang. De må derimot håndhilse og være høflige. Så kommer klemmer når de er mer komfortable.  En klem er intimt og de grensene må barna selv lære å sette .

En av mine håndhilser ennå oldemor og sier ' hyggelig oldemor , takk for sist 😂

Endret av Jessica
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg ble tvunget til å gi klemmer som barn, stort sett til slekt, men det var fortsatt mennesker jeg egentlig ikke kjente. Tror jeg alltid har vært sjenert og privat av meg, og minnes denne tvangsklemmingen som svært ubehagelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvang, men jeg ser forskjell på når han ikke vil og når han egentlig vil men ikke helt tør. I det siste tilfellet kan jeg pushe litt hvis det f.eks. er snakk om avskjed med bestemor som vi ikke kommer til å se igjen før om et år (bor veldig langt unna).

Men ellers er han glad i å klemme selv og gjør det ofte spontant med oss foreldre, tanter, onkler og besteforeldre, og det er jo det beste. Fjernere slekt trenger ikke klemmer tenker jeg. ;)

Anonymkode: 468c5...7e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vel vært både avisartikler og psykologuttalelser om dette, og den politisk korrekte oppfatning pt er vel akkurat det du sier, ts.....så.....

Anonymkode: 7593f...9af

Skrevet

Sett fra den andre siden er det ikke alle voksne som vil ha kos av ungen og...:ph34r: tvinger man barnet så tvinger man den voksne og. Min søsters svigerinnes barn ble tvunget til å gi meg kos en gang og jeg sa at det trengte ikke barnet å gjøre siden det kviet seg, men ble tvunget av mor.. why!? Jeg kjente ikke dette barnet en gang!! La barn klemme de der faller seg naturlig å klemme!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her er det ingen tvangsklemmer. Om en ikke får klem hver gang, så er det da mye bedre når de bare spontant kommer og gir en klem. En mor ville at sønnen skulle klemme meg da de hadde vært på besøk her. Jeg så han ikke ville. Jeg sa at det ikke var nødvendig, at jeg var glad for at han kom på besøk.

Anonymkode: f7e4c...dbd

Skrevet

Nei det har jeg aldri gjort. Jeg kan ikke fordra at andre mennesker tar på meg og klemmer på meg. Ikke er jeg spesielt glad i å håndhilse på folk heller, men det er vanskelig å la være.

Har en sønn med Asperger, som synes det er direkte ubehagelig å røre og bli rørt. Hvorfor utsette han for tvang? 

Synes det er greit at barn setter sine egne grenser på intimsonene så lenge de verbalt er høflige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe av det verste jeg ser. Ikke at jeg har barn og rett til å uttale meg om barneoppdragelse, men... fin måte å lære ungen din respekt for egen kropp og grenser, liksom. 

Jeg synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal takle en slik situasjon som voksen. Det er foreldrene som tvinger ungen til å klemme meg, og det er veldig tydelig at ungen ikke vil (gjemmer seg, vrir seg unna etc). Likevel fortsetter foreldrene og mase og tvinge, og hva skal jeg gjøre da? Sier jeg "Nei, da, det går bra uten klem" eller foreslår at vi gir hverandre hånda i stedet, så blir foreldrene sure. Plutselig er jeg den slemme som ikke vil klemme ungen deres. 

Hvordan ble egentlig klemming standard hilsemåte i Norge? Det var da ikke sånn før! Håndhilse gjorde vi da jeg var ung. :kjefte:

Makan! 

Anonymkode: 035f1...e03

• Liker 1
Skrevet

Nei, min mening er at barnet bestemmer selv hvem det vil klemme, når det vil klemme og ikke minst hvor lenge. Hvis barnet tydelig har behov for en lang klem og tviholder på deg, så slipper du ikke først. Vil barnet kun ha en kjapp klem, så skal heller ikke den voksne fortsette å holde når barnet prøver å trekke seg unna. La barnet styre eget behov og egne ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Det hender jeg minner barnet mitt på det, men da bare som et forslag. Vil hun ikke, så er det helt greit.

Anonymkode: 24210...392

Skrevet

Vi måtte tvangsklemme da vi var små. Sier ikke at det er grunnen, men i dag har jeg verdens største intimsone. :fnise:

Mine er 15 år og 6 mnd og ingen av de har måttet klemme noen hvis de ikke vil. 

• Liker 1
Skrevet

huff denne tvangsklemminga av gamle tanter som lukter både det ene og de andre, usj,, nei det skal min få slippe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen tvangsklemming her. Minste hater kos og klem, så han får slippe å klemme slekt han ser en gang i året..

Haha, mannen min har en kusine, som vi ser ca. 1-2 ganger i året på slektsmiddag, og hun får klem av minste. Hun er nemlig en prinsesse, sier han. med store tindrende øyne.. :P Så tydeligvis kan han klemme, men er veldig selektiv, og det er helt greit.

Anonymkode: 64230...3ca

AnonymBruker
Skrevet

Da barna mine var små var bestemoren min hjemmeboende og klar, da var det alltid naturlig å klemme henne når vi gikk. Vi var der mye og barna ble også passet litt av henne, satt mye på fanget og leste osv. Da barna ble eldre og bestemor havnet på hjem, hadde jeg en liten prat med barna mine om akkurat dette. Forklarte litt at det er kanskje litt rart å klemme oldemor som ikke alltid kjenner oss igjen, og at hun blir glad for klem, men det var greit å ikke gjøre det. Pratet litt om det å bli gammel og ensom, og at det ble lite kroppskontakt, så det å klappe på kinnet, håndhilse, stryke over armen betydde mye. Jeg har med andre ord ikke bedt de klemme henne, likevel gjør de det. 

Husker selv at det var litt ekkelt å klemme gamletanter osv, mens det var naturlig å klemme egne besteforeldre og oldeforeldre, forøvrig er vi en klemmefamilie, og ingen har vist at de ikke synes det er ok, selv ikke når de var små. 

Anonymkode: 6dc28...a68

Skrevet

Sønnen min er bare halvannet år, men er i full gang med å finne ut hvordan hei og hadet-klemmer fungerer. De som står han nærmest, pleier han å kaste seg over, og  uten at jeg vet hvor han har det fra, pleier han å gi et kyss på kinnet til damene i tillegg. 

Jeg spør alltid om han vil gi en klem, men svaret er ikke alltid ja  Ofte ser jeg at han egentlig har veldig lyst, og da pusher jeg litt mer. Hvis ikke, spør jeg om han heller vil vinke og si hadet. Tvinger han ikke til å klemme, men hjelper han litt på vei hvis jeg ser at han vil, men ikke tør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...