Gå til innhold

Varmest av kjølig og mildt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man skulle tro "mildt" er det varmeste, men jeg er uenig.

Når været meldes om sommeren, snakkes det ofte om "kjølig", når det er snakk om temperaturer på i størrelsesorden 10 grader. Om vinteren derimot, snakkes det ofte om "mildt" når vi har temperaturer på mellom 5 og 10 grader.

Konklusjon: Meteorologisk er "kjølig" varmere enn "mildt". (Grunnen er selvagt at begrepene brukes relativt til hva som er normalen for årstiden.)

Anonymkode: 14190...759

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel et underforstått "for årstiden" med her. 

En kjølig dag i juli er varmere enn en mild dag i januar. 

Men en mild dag er varmere enn en kjølig i samme måned. 

En annen ting er er jo at med mildere menes at det samme som varmere. Og motsatt med kjøligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget føltes litt som standupkomikk på aller laveste nivå. På linje med vittigheter om peanøtter på flyreiser. 

Anonymkode: ae571...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget føltes litt som standupkomikk på aller laveste nivå. 

Godt at vi da i stedet fikk et innlegg på høgt nivå.

Anonymkode: 52a92...2c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er mildt varmere enn kaldt. Mildvær om vinteren er lik plussgrader. For vær om sommeren kan jeg si "en mild sommerkveld" for å beskrive en sommerkveld som ikke er kjølig.

Edit - Hva som er kjølig, og hva som er mildt, er relativt avhengig av årstid. Derfor har også en mild vinterdag lavere temperatur enn en kjølig sommerdag. Mildt er når vær som i utgangspunktet er kjølig, er varmere enn man kan forvente.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3.4.2016 at 20.33, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget føltes litt som standupkomikk på aller laveste nivå. På linje med vittigheter om peanøtter på flyreiser. 

Anonymkode: ae571...cc4

Det har jeg aldri hørt om. Hva er det med peanøtter på flyreiser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts forsøker å gi absolutte betydninger der de aktuelle ordene har en betydning som på alle tenkelige måter er relativ. Det er problemstillingen som er gal. Det er som å spørre om det er øst eller vest som betegner retning mot høyre.

 

Kanskje kan man illustrere det absurde i problemstillingen ved å påpeke at kokende vann er mye kaldere enn flytende stål, mens is er mye varmere enn flytende nitrogen. I så fall burde man kunne trekke konklusjonen at "kaldere" betegner høyere temperaturer enn "varmere."

Anonymkode: 33611...490

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...