maria09 Skrevet 3. april 2016 #1 Skrevet 3. april 2016 Hei! Jeg er en 22 år gammel kvinne som for øyeblikket studerer på NTNU. Våren 2017 planlegger jeg å ta et semester i Paris, og lurer derfor på om det er noen her inne som har anbefallinger til steder/ områder og bo mens jeg er der? Gjerne et område som ikke er så altfor dyrt heller. Jeg skjønner at prisene i de store byene ikke er av det billigste slaget, men har ikke akkurat råd til å velge og vrake blant de mest ekslusive områdene heller. Utover det setter jeg pris på alle svar
HeyArnold Skrevet 3. april 2016 #2 Skrevet 3. april 2016 (endret) Hei! Så spennende. Det er så mange fine distrikter i Paris! Jeg har nettopp bodd noen måneder der selv, og vil anbefale deg Montmartre/øvre Pigalle. Alltid masse som skjer i nærheten, lett å komme seg til sentrum med metro, og ikke minst er det vanvittig vakre steder og gater her. Som ung og blåøyd jente på 20 følte meg fullstendig trygg hele døgnet, men selvsagt er det noen gater og metroer hvor man bør trå litt forsiktig- men det gjelder overalt. Paris er svindyrt, men her er prisene liiittt lavere enn i de mest sentrale arrondissementene, som feks ved St. Germain-des-Pres (studentområde) eller Chatelet/Les Halles (nær Marais). Jeg betalte rundt 15500 per måned for en leilighet på rundt 40 kvadrat med god standard, men hadde heldigvis en venn å dele kostnadene med. Unngå å bo like ved togstasjonene, og vær nøye med reasearch på adressene du vurderer! Jeg elsket Montmartre og var veldig heldig med gaten min, men det var ikke snakk om mer enn ti minutters gange før man var i "Little Africa": et område med svært mange innvandrere om mye kriminalitet, dette i retning den største stasjonen, Gare du Nord. Ellers ville jeg selv prøvd å få plass ved en form for studentbolig eller bodd i kollektiv, rett og slett fordi jeg tror det er en fin måte å bli kjent med folk på. Jeg studerte ikke, og syntes det var litt vanskelig å bli kjent med mennesker gjennom andre måter enn uteliv, så det er jo verdt å tenke på om man ikke er spesielt "på hugget" når det gjelder å få venner. Lykke til! Du har masse å glede deg til. Endret 3. april 2016 av HeyArnold 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #3 Skrevet 3. april 2016 Liker best bydelen Passy, men det er vel dyrt der. Anonymkode: 3125a...0d7
Solskinnsbollla Skrevet 3. april 2016 #4 Skrevet 3. april 2016 (endret) Hei! Undersøk Maison de Norvège eller Norskehuset ved Cité Universitaire. Dette er en diger, vakker park med førti hus som tilhører ulike land og skoler (typ det belgiske huset, det amerikanske huset, det marokkanske huset osv.). Ligger også ved siden av de vakre Montsouris-parken, sør i Paris, og det er lett å komme seg rundt takket være RER B og metrolinje 4 + busser (tror det var 21?). Jeg bodde der da jeg tok utveksling i Paris. Jeg ville lære meg flytende fransk og dessverre ble det snakket minimalt med fransk der - det var folk med andre nasjonaliteter som bodde der - problemet var at de fleste nordmennene ikke kunne et ord fransk da de tok engelskspråklige fag. Heldigvis har de mulighet for å gjøre en "brassage", slik at jeg fikk byttet hus, og endte opp på et hus hvor alle kunne snakke fransk. Betale 380 euro, som er en rimelig billig pris for Paris. Ellers vil jeg anbefale deg det 13. arrondissementet. Ihvertfall noe i øst-Paris. Absolutt de beste områdene med tanke på restauranter, uteliv osv. Oberkamp er kult. Marais er også kult men blitt sykt turistifisert. Veldig mange amerikanere som bor der... Belleville er også fantastisk. Edit: Alt i alt var jeg veldig fornøyd med å bo på Cité U. Møtte masse spennende mennesker fra hele verden, særlig fra fransktalende land, som Marokko, Sveits, Belgia (og Frankrike da). Lett å få venner slik! Paris er magisk og jeg vil bo der igjen. Elsker den byen! Gled deg. Endret 3. april 2016 av Solskinnsbollla Glemte litt ting
maria09 Skrevet 5. april 2016 Forfatter #5 Skrevet 5. april 2016 Den 3.4.2016 at 0.13, Solskinnsbollla skrev: Hei! Undersøk Maison de Norvège eller Norskehuset ved Cité Universitaire. Dette er en diger, vakker park med førti hus som tilhører ulike land og skoler (typ det belgiske huset, det amerikanske huset, det marokkanske huset osv.). Ligger også ved siden av de vakre Montsouris-parken, sør i Paris, og det er lett å komme seg rundt takket være RER B og metrolinje 4 + busser (tror det var 21?). Jeg bodde der da jeg tok utveksling i Paris. Jeg ville lære meg flytende fransk og dessverre ble det snakket minimalt med fransk der - det var folk med andre nasjonaliteter som bodde der - problemet var at de fleste nordmennene ikke kunne et ord fransk da de tok engelskspråklige fag. Heldigvis har de mulighet for å gjøre en "brassage", slik at jeg fikk byttet hus, og endte opp på et hus hvor alle kunne snakke fransk. Betale 380 euro, som er en rimelig billig pris for Paris. Ellers vil jeg anbefale deg det 13. arrondissementet. Ihvertfall noe i øst-Paris. Absolutt de beste områdene med tanke på restauranter, uteliv osv. Oberkamp er kult. Marais er også kult men blitt sykt turistifisert. Veldig mange amerikanere som bor der... Belleville er også fantastisk. Edit: Alt i alt var jeg veldig fornøyd med å bo på Cité U. Møtte masse spennende mennesker fra hele verden, særlig fra fransktalende land, som Marokko, Sveits, Belgia (og Frankrike da). Lett å få venner slik! Paris er magisk og jeg vil bo der igjen. Elsker den byen! Gled deg. Tusen hjertelig takk for så mange og utfyllende svar! Har fått masse tips å gå etter nå som jeg skal lete etter leiligheter/ kollektiver i Paris :D Gleder meg selvfølgelig og veldig masse da Paris uten tvil er min favorittby i Europa!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå