Gå til innhold

Anfall med akutt vondt i urinveiene!?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: jeg vet at man heller bør kontakte lege osv osv, og ja dersom dette fortsetter skal jeg selvsagt det.

Jeg har opplevd et par ganger at alt er i orden i urinveiene, ingen smerter eller noen problemer tidlig på dagen, og så senere på dagen når jeg går meg en trimtur, får jeg plutselig en merkelig sviende smerte i urinrøret (kjennes ihvertfall veldig ut som at det kommer derfra). Jeg får også en sterk følelse av å ville tømme blæra uten at jeg direkte føler meg tissetrengt. Det føltes mer som at noe irriterte urinrøret og at dette ville gå bort om jeg tisset. Denne smerten/sviingen blir verre av å gå og bevege på meg og letner av å stå eller sitte i ro. I dag ble denne rare smerten ekstra ille (kanskje fordi jeg trumpet meg gjennom turen med smerter istedet for å snu og gå hjem når det begynte å svi) og jeg ble nesten litt kvalm og fikk tårer i øynene. Den forplantet seg litt bakover til skjeden og opp mot skambenet men kjentes hovedsakelig i urinrøret. Etter å ha vært på do, satt meg ned i sofaen og slappet av en times tid gikk smerten over. Nå kjenner jeg bare en svak følelse som ligner litt på sånn type UVI-murring som man kan få når man brygger på en UVI.

Jeg har hatt UVI flere ganger og vet godt hvordan det føles, men dette er helt annerledes. Ved UVI pleier jeg å få mer murrende varmefølelse/murring eller svak sviiing i forbindelse med tissing og ei stund etterpå ,og en følelse av å være litt ekstra tissetrengt eller at blæra aldri blir helt 100% tømt. Jeg pleier ikke å få smerter i urinrøret som øker ved bevegelse. Selv da jeg hadde alvorlig blærekatarr og tisset blod var jeg ikke i nærheten av å ha sånn type smerte som i dag. Det jeg reagerer mest på er jo også at disse rare smertene kommer veldig akutt/plutselig mens jeg går tur, for så å minske ved å være i ro og øker ved den minste aktivitet. Det svir ikke når jeg tisser og jeg har ingen antydning til blod eller grums i urinen. Ingen rar lukt på urinen heller.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Hva i alle dager kan dette være?

Anonymkode: b2a2f...3aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anyone?

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Nå er jeg mann så vet jo ikke helt hvordan det kjennes ut for kvinner da, og jeg sier ikke dette for å skremme deg på noen måter. Jeg har hatt kreft i blæra og hadde da 3 UVI på 4 mnd, ble sendt på cystoscopi.  Nå blir menn utreda fortere enn jenter for det er relativt vanlig med UVI hos jenter. Jeg kjente det som et press nederst i magen og svie innimellom, av og på med synlig blod, hyppig vannlatning. Slike "rare" symptomer er veldig greit å sjekke ut og ikke gå for lenge med, det kan være noe veldig enkelt som er lett å fikse og da slipper man å gå unødvendig å bekymre seg.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Daryl Dixon skrev:

Nå er jeg mann så vet jo ikke helt hvordan det kjennes ut for kvinner da, og jeg sier ikke dette for å skremme deg på noen måter. Jeg har hatt kreft i blæra og hadde da 3 UVI på 4 mnd, ble sendt på cystoscopi.  Nå blir menn utreda fortere enn jenter for det er relativt vanlig med UVI hos jenter. Jeg kjente det som et press nederst i magen og svie innimellom, av og på med synlig blod, hyppig vannlatning. Slike "rare" symptomer er veldig greit å sjekke ut og ikke gå for lenge med, det kan være noe veldig enkelt som er lett å fikse og da slipper man å gå unødvendig å bekymre seg.

Takk for svar!

Jeg er litt fæl til å bekymre meg men er egentlig ikke så veldig lettskremt når det kommer til UVI ;) Jeg vet at jeg lett får ubehag i urinveiene dersom jeg fryser på føttene eller underlivet, sånn har det vært omtrent hele livet mitt. 

Nå er det ikke det at jeg har UVI som skremmer meg, for det er sånn som skjer av og til. Det jeg reagerte på var at jeg fikk så akutt svie/vond mens jeg var ute og gikk tur, noe som er veldig atypisk for UVI. Jeg har drukket masse siden i forgårs og nå er nesten alle symptomene borte. Jeg har også gått tur (godt påkledd, selvsagt) uten å få noen ny runde med svie/smerter. Heretter kommer jeg nok til å kle godt på meg når jeg går tur så jeg ikke fryser på underlivet i hvert fall. Dersom det ikke nytter og jeg får flere sånne rare smerteanfall skal jeg kontakte fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ha klamydia?

hvor er det det er vondt egendling? helt ytterst, nesten på utsiden, eller er det lengre inn? Tenkte om det er ganske langt ut om du kan ha et sår eller noe sånt

Anonymkode: ea243...626

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ha klamydia?

hvor er det det er vondt egendling? helt ytterst, nesten på utsiden, eller er det lengre inn? Tenkte om det er ganske langt ut om du kan ha et sår eller noe sånt

Anonymkode: ea243...626

Jeg har ikke noe sår og kan garantere at jeg ikke har klamydia (har hatt samme partner i flere år og vi hadde ingen kjønnssykdommer med oss inn i forholdet). Det svei inni urinrøret på en måte, nesten som om det var noe inni som irriterte. Jeg fikk intens trang til å tisse, ikke fordi jeg var tissetrengt men fordi jeg ville skylle ut det som irriterte på en måte. Litt vanskelig å forklare.

Som sagt, smertene gikk bort etter en times tid og gikk over til å bli mer typisk begynnende UVI. Nå har jeg drukket masse og så lenge jeg drikker masse og tisser jevnlig går det fint. Antakelig er det en UVI men jeg fatter ikke hvorfor den startet så brått med så rare symptomer...

AnonymBruker
Skrevet

Dette minner veeeldig om noe jeg har hatt i mange år. Det oppsto akutt, men gikk over etter en stund. Etter hvert kom smertene hyppigere og hyppigere, til slutt ble de kroniske. Jeg har vært til utallige undersøkelser, og konklusjonen har vel blitt at jeg har fått en nerveskade e.l som egentlig ikke kan gjøres noe med. Det har rett og slett vært et helvete til tider, for det har vært så sinnsykt vondt. For et par år siden fikk jeg en medisin mot nervesmerter. Det har hjulpet slik at ting er levelig, men BRA er det ikke. Og nå er det ti år siden smertene begynte.

Anonymkode: 53aae...994

AnonymBruker
Skrevet
Den 4.4.2016 at 23.40, AnonymBruker skrev:

Dette minner veeeldig om noe jeg har hatt i mange år. Det oppsto akutt, men gikk over etter en stund. Etter hvert kom smertene hyppigere og hyppigere, til slutt ble de kroniske. Jeg har vært til utallige undersøkelser, og konklusjonen har vel blitt at jeg har fått en nerveskade e.l som egentlig ikke kan gjøres noe med. Det har rett og slett vært et helvete til tider, for det har vært så sinnsykt vondt. For et par år siden fikk jeg en medisin mot nervesmerter. Det har hjulpet slik at ting er levelig, men BRA er det ikke. Og nå er det ti år siden smertene begynte.

Huff så tragisk :(
Har du fått noen forklaring på hvordan denne nerveskaden har oppstått?

AnonymBruker
Skrevet
Den 9.4.2016 at 1.22, AnonymBruker skrev:

Huff så tragisk :(
Har du fått noen forklaring på hvordan denne nerveskaden har oppstått?

Nei, ingen som vet. Det oppsto akutt, uten noen åpenbar grunn. Hvordan går det med deg?

Skrevet

UVI kommer ikke av at du fryser i underlivet, eller beina, men av bakterier som kommer seg inn i urinrøret, og da spesielt e-coli bakterien fra endetarmen. Så hygiene er alfa omega her. Bakterien kan spre seg videre opp i urinveiene opp til nyrene og du kan få nyrebekkenbetennelse... Det er så mange som klager på uvi, men er man flink med hygiene så slipper man slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 13.4.2016 at 1.03, ♥Missy♥ skrev:

UVI kommer ikke av at du fryser i underlivet, eller beina, men av bakterier som kommer seg inn i urinrøret, og da spesielt e-coli bakterien fra endetarmen. Så hygiene er alfa omega her. Bakterien kan spre seg videre opp i urinveiene opp til nyrene og du kan få nyrebekkenbetennelse... Det er så mange som klager på uvi, men er man flink med hygiene så slipper man slikt. 

Ja det er selvsagt bakterier som gir uvi, jeg tror jo ikke at man får det utelukkende av å fryse. Men det er faktisk bevist at det å fryse fremskynder og forverrer en begynnende infeksjon:

Hvis du fryser synker temperaturen i blæreslimhinnene med 1-2 grader, spesielt hvis du fryser på bena eller baken. Når temperaturen synker i blæreslimhinnene reduseres blodgjennomstrømningen til blæreslimhinnene og den lokale motstandskraften blir kraftig svekket. Å sitte med bena i isvann kan være nok for å utløse en blærekatarr hos en kvinne som ellers er frisk.

Det er rimelig frekt og kunnskapsløst av deg å påstå at bare man er flink med hygienen så slipper man uvi. Kvinner har såpass kort vei mellom endetarm og urinrørsåpning, pluss et såpass kort urinrør, at det å pådra seg uvi er fullt mulig uansett hvor god hygiene man har. Fint for deg at du tydeligvis har sluppet unna uvi men det er nok mest sannsynlig flaks og anatomi, så du kan pent hoppe med fra din høye hest og lese deg litt opp om kronisk uvi. Takk for et svært lite hjelpsomt og informativt svar!

Den 13.4.2016 at 0.48, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen som vet. Det oppsto akutt, uten noen åpenbar grunn. Hvordan går det med deg?

Jeg har vært hos legen og fått Selexid/Penomax. Har nå tatt snart hele pakka som tilsvarer en ukes behandling men føler ikke at medisinen har fungert så godt som den burde. Har drukket masse og tatt tranebær i tillegg, pluss at jeg har passet på både hygiene og å holde meg varm på føtter/underliv. Det slipper liksom ikke taket helt likevel. Det går nesten bort før det igjen blusser opp, og det går liksom i bølger.
Det går greit med meg men det er jo irriterende at det ikke går helt over. Må nok regne med en til tur til legen når kuren er over.

AnonymBruker
Skrevet

Uvi eller klamydia. Kom deg til lege eller sexklinikk snarest for en urin test og skjede test for begge deler. 

Anonymkode: b5be2...25a

Skrevet

Dette hørtes veldig kjent ut,har selv hatt flere uvi.men begynte å få ubehag i urinrøret,som viste seg ikke å være infeksjon.  Hadde d lenge,fikk cystocopi, og d viste seg til å være interstitiel cystitt, på norsk kalt smertefull blære syndrom. 

Man kan få det ulikt fra person til person, jeg har d for d meste i urinrøret;-) lidelsen er kronisk,men helt ufarlig:-) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uvi eller klamydia. Kom deg til lege eller sexklinikk snarest for en urin test og skjede test for begge deler. 

Anonymkode: b5be2...25a

Les nå tråden før du svarer, jeg har ikke klamydia og jeg har også vært hos lege og levert urinprøve og fått medisin. Jeg har hatt uvi såpass mange ganger i løpet av livet at jeg ikke var veldig i tvil om at det var uvi. Det jeg reagerte på og spurte om her var at det startet på en såpass merkelig måte i forhold til typiske symptomer på uvi. Nå ser det ut til at medisinen fungerer ganske dårlig også.

3 timer siden, annev skrev:

Dette hørtes veldig kjent ut,har selv hatt flere uvi.men begynte å få ubehag i urinrøret,som viste seg ikke å være infeksjon.  Hadde d lenge,fikk cystocopi, og d viste seg til å være interstitiel cystitt, på norsk kalt smertefull blære syndrom. 

Man kan få det ulikt fra person til person, jeg har d for d meste i urinrøret;-) lidelsen er kronisk,men helt ufarlig:-) 

Takk for svar! Jeg har lest litt om interstitiell cystitt, men er det sånn at det ikke påvises bakterier i det hele tatt? At du bare får symptomer men at ingenting slår ut på urinstix?

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les nå tråden før du svarer, jeg har ikke klamydia og jeg har også vært hos lege og levert urinprøve og fått medisin. Jeg har hatt uvi såpass mange ganger i løpet av livet at jeg ikke var veldig i tvil om at det var uvi. Det jeg reagerte på og spurte om her var at det startet på en såpass merkelig måte i forhold til typiske symptomer på uvi. Nå ser det ut til at medisinen fungerer ganske dårlig også.

Takk for svar! Jeg har lest litt om interstitiell cystitt, men er det sånn at det ikke påvises bakterier i det hele tatt? At du bare får symptomer men at ingenting slår ut på urinstix?

Jo slår ikke ut på stix,  jeg har problemer med å kjenne forskjell på interstitiel cystitt og urinveisinfeksjon. En plagsom diagnose:-( 

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.4.2016 at 16.24, annev skrev:

Jo slår ikke ut på stix,  jeg har problemer med å kjenne forskjell på interstitiel cystitt og urinveisinfeksjon. En plagsom diagnose:-( 

Høres veldig plagsomt ut!

Denne runden slo ut på stix (nitritt) så da er det vel ingen tvil om at det er bakterier til stede. Jeg har kjøpt urinstix på nett så jeg kan sjekke urinen selv ved symptomer. Man blir jo ganske godt kjent med kroppen sin og kjenner igjen symptomene på at noe er i gjære når man har kronisk uvi, så da er det kjekt å kunne sjekke urinen selv.

Nå er jeg helt ferdig med kuren (tok hele eska som tilsvarer ei ukes behandling) men det er fremdeles tendenser til svakt ubehag nederst i urinrøret. Jeg skal sjekke urinen i morra tidlig og se om jeg bestiller ny time hos legen. Selv om jeg ikke har store plager er det veldig irriterende at det ikke går helt over.

Skrevet

Det haster å finne ut om det er klamydia jeg har hatt det ble smittet 4 mnd tidligere.

Bestill legetime så ordner det seg sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...