AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Hei! Er det noen her som er i ferd med å starte adopjonsprosessen, og vil dele litt om hvordan dere valgte/velger land? Jeg er usikker på om jeg skal gå for kortest ventetid, eller om jeg skal la andre faktorer som interesse for landet, lengde på henterise osv. telle mest. Ventetidene er vel stadig i endring uansett? Dersom noen vil dele sin erfaring med ventetid setter jeg også stor pris på det. Anonymkode: d041c...89d
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er det noen her som er i ferd med å starte adopjonsprosessen, og vil dele litt om hvordan dere valgte/velger land? Jeg er usikker på om jeg skal gå for kortest ventetid, eller om jeg skal la andre faktorer som interesse for landet, lengde på henterise osv. telle mest. Ventetidene er vel stadig i endring uansett? Dersom noen vil dele sin erfaring med ventetid setter jeg også stor pris på det. Anonymkode: d041c...89d Søsteren min ønsket et lyst barn fra Europa noe som endte opp med 7 års venting og ingen baby. Da naboen deres prøvde fikk de adoptert en jente fra Kina på litt under 20 måneders ventetid . Jeg hadde gått for kortest ventetid Anonymkode: 4b996...d95
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 http://www.verdensbarn.no/adopsjon/kriterier-og-ventetider Anonymkode: 20df5...bd1
Fashionistaen Skrevet 2. april 2016 #4 Skrevet 2. april 2016 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 http://www.adopsjonsforum.no/adopsjon/valg-av-land/1228/krav-til-s%C3%B8kere Anonymkode: 20df5...bd1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #6 Skrevet 3. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min ønsket et lyst barn fra Europa noe som endte opp med 7 års venting og ingen baby. Da naboen deres prøvde fikk de adoptert en jente fra Kina på litt under 20 måneders ventetid . Jeg hadde gått for kortest ventetid Anonymkode: 4b996...d95 Takkfor svar! Vet du hvor lenge siden dette er? Anonymkode: d041c...89d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #7 Skrevet 3. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.verdensbarn.no/adopsjon/kriterier-og-ventetider Anonymkode: 20df5...bd1 Takk for svar. Jeg kjenner til disse sidene, men ønsker å høre hvordan andre har valgt å prioritere. Anonymkode: d041c...89d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #8 Skrevet 3. april 2016 9 timer siden, Fashionistaen skrev: Jeg har ikke erfaring med å adoptere, men jeg er jo adoptert selv og kjenner en god del adopterte. Foreldrene mine valgte å adoptere fra Kina pga. kort ventetid, men også en som asiat blir møtt med mindre fordommer enn f.eks. afrikaner i det norske samfunnet . Hovedgrunnen var allikevel ventetid. Hentereisen osv. hadde jeg ikke lagt så mye vekt på. Det er tross alt kun maks en mnd. kontra f.eks. 9 år å vente. Interesse for landet har heller ikke noe å si. Flere venner som er adopterte og meg selv har null interesse for kulturen i landet man er adoptert fra. Jeg identifiserer meg først og fremst som norsk og det er uavhengig av hvordan jeg ser ut. Men kjenner også de som feirer nasjonaldagen til landet de ble født i. Den gangen tror jeg ikke de ventet mer enn litt over et år og jeg var knappe 5 mnd da jeg kom til Norge. Nå er ventetiden i Kina på over 9 år og det er jo kjempelenge! Ventetiden kan forandre seg, men grunnen til at køene er så lange er pga. en boom på midten av 2000-tallet som fortsatt ikke har løst seg. Tror ikke køene vil forandre seg med det første. Er også verdt å merke seg at f.eks. i Thailand må barna bo i fosterhjem etter de har bodd på barnehjemmet før de sendes til Norge. Dette gjør at ventetiden uansett vil være lang i land som dette. Verdt å merke seg at ulike land stiller ulike krav til adopsjonsforeldrene. Dette vet du sikkert, men er jo greit å vite at man oppfyller de før man begynner å søke. Tusen takk for utfllende svar, verdifull input Anonymkode: d041c...89d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #9 Skrevet 3. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.adopsjonsforum.no/adopsjon/valg-av-land/1228/krav-til-s%C3%B8kere Anonymkode: 20df5...bd1 Takk for svar. Keg kjenner til disse sidene, men ønsker å høre hvordan andre har prioritert. Anonymkode: d041c...89d
AnonymBruker Skrevet 3. april 2016 #10 Skrevet 3. april 2016 Vi valgte både ut fra magefølelse og ventetid...den gangen var ventetiden i Kina 6 mnd fra papirene ble registrert der. Vel, plutselig begynte den å øke, og nå er den vel 8 år eller noe i den duren. Vi fikk et egenfødt barn og ønsket å adoptere nr.2. Valgte da Sør-Korea, både pga barnas bakgrunn og relativt kort ventetid. Da økte plutselig ventetiden fra tildeling til henting, og vi måtte regne med 3-4 års ventetid. Vi fikk enda et egenfødt barn og ga opp adopsjonsprosessen (-fant ut at vi ikke ville stå i veien for andre iom at vi tross alt allerede hadde fått barn). Plutselig endret ventetidene seg igjen og ble mye kortere. Mange som ventet på barn fra Etiopia, opplevde at samarbeidet med Norge plutselig ble stoppet. Prosessen er dessverre uforutsigbar, selv om noen land er mer stabile enn andre. Det siste jeg hørte fra Adopsjonsforum, er at Taiwan er et nytt samarbeidsland og at ventetiden der er veldig kort, men at de har litt strenge kriterier. Kan være lurt å snakke med foreningene ! Anonymkode: 7bb38...a78 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2016 #11 Skrevet 4. april 2016 Jeg ville aller først sett på hvilke kriterier dere oppfyller, deretter på prosess-hentereise-annen info, og til slutt valgt det programmet med kortest ventetid. Eller ringt og snakket med dem, rett og slett. InorAdopt har visstnok veldig kort ventetid på noen av programmene sine, Burkina Faso er helt nytt (og derav ingen kø av søkere) og Taiwan har jevnt over ganske kort ventetid. Verdens Barn søker også etter Korea-søkere nå, fordi de mangler søkere. Jeg ville definitivt snakket med en saksbehandler, de kan hjelpe med nettopp slike avgjørelser. Lykke til! Anonymkode: aafe7...593 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå