Gå til innhold

loffing vietnam/kambodsja

Fremhevede innlegg

Gjest student21
Skrevet

Hei!

Vi lander i Hanoi i desember, og har seks uker på oss til å reise gjennom vietnam/kambodsja/nordre thailand. Noen gode tips???

Videoannonse
Annonse
Gjest maiaa- ikke innlogget
Skrevet

Hei!

Vi hadde 24 dager på oss, og tok Singapore, Ho Chi Minh, Phnom Penh, Siem Reap, Dalat, Nha Trang, Hanoi og Singapore. (Vi måtte fly mellom stedene for å rekke dette.)

Når dere er i Hanoi området bør dere ta en tur til Halong Bay (gjerne overnattingstur på båt.) Her er det flotte klipper og det er deilig å bade. Dessuten kan man kjøre forbi fiskelandsbyer.

Nha Trang er en typisk turistby, og ikke spesielt spennende om du ikke er ute etter å sitte på pub på stranda med andre backpackere.

Dalat er vietnameserenes eget feriested, og er ikke ulikt Norge med fjell og fosser o.l. (Altså ikke så spennende.)

Ho Chi Minh er en hyggelig by. Jeg hadde noen private avtaler, så jeg så ikke spesielt mye av "turistdelene" av byen.

Vi bestilte flybillett til Phnom Penh og leide oss en minibuss (med sjåfør) til å kjøre oss til Siem Reap. Det tar vanligvis ca. 8 timer på noe som knappest kan kalles vei, selv om det er hovedveien i landet. (Clutchen røk på veien så vi stoppet i en liten landsby der "hvite mennesker" var superspennende å se på! de kom syklende langveisfra for å se oss.. he he...) Det var en tur absolutt verdt pengene! (Men husk mat og drikke. Det er ikke akkurat så mange 7-11 på veien! :wink: )

I Siem Reap var vi på Ankor, noe man MÅ se.

Ellers har jeg hørt at Hue og Hoi An er spennende byer.

Dere må dessuten nyyyyte maten!

Det er et fantastisk område! God tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg reiste fra hanoi-hoi an-hue-nah trang-dalat-ho chi minh i februar..

Vi hadde vell ca 3-4 uker på oss..

Et veldig bra tips om du er backpacker er å dra innom Sinh Cafe i Hanoi. Skal du til old quarter i hanoi finner du garantert frem til det "kontoret"(det er der de fleste holder seg-fineste plass)

Der kan du bestille open ticket gjennom vietnam.Du betaler 28 US $ og bussen du tar da kan du hoppe av hvor som helst.Den kjører mangen ganger om dagen gjennom vietnam. Det er rå billig!!Jeg husker ikke helt rekkefølgen på stedene den kjører,men vil du hoppe av i fek Hue gjør du det og så i Hue går du til SinhCafe igjen og bestiller en dag i forveien.Dette høres kanskje vanskelig ut siden jeg er så dårlig og forklare-men nå kunne jeg aldri tenkt meg å reist på en annen måte.Bussene er proppfulle av backpackere og setene er små(dårlig plass) men det var gøy fordetom!

Tips til ting du kan gjøre i

HANOI: Halong bay, old quarter,Ho Chi Minh museum(der han hviler), og selfølgelig little hanoi cafe som er utrolig koselig!!!

HOI-AN: Jeg var her i februar og detvar utrolig varmt.Lei deg sykkel(5 kr dagen) og sykle til en helt vidunderlig strand.Du finner fort veien...

Hoi-An er perfekt for å sy noen klær.Kryr av silkebutikker og her er det mye rimeligere enn noe annet sted i Asia! Send hjem på det internasjonale postkontoret.Kjeder du deg kan du dra til My Son om du vil oppleve litt også... det fins alltid noe tilbud der en bor!

HUE:fatti fattig fattig.... ikke så mye å gjør her... jeg og en kamerat leide en moped,og suste litt rundt.Steste for å finne en plass og spise som så litt ren ut. Her er det typisk gravstener i hagene til folk og veldig fattig sted hvor de springer etter en for å ta på deg liksom...Men absolutt ett intresant sted!

DALAT:helvettes sted...likte ikke denne plassen....

NAH TRANG:Partyy stedet nr 1 i Vietnam! Her er det sol og strender som virkelig er fine!! Ikke reis her om du vil oppleve vietnam!hehe... Men det er gøy her med mangen barer og diskotek med gøye drinker!! P.s ta turen til sailing club!

HO CHI MINH:Mekong delta og Chu Chi tunnelene. Mekong delta må du reise på..tror du kan følge det over til kambodsja om jeg ikke husker feil! I chu CHi tunnelene lærer en alt om vietnam krigen! Veldig gøy å prøveskyte med AK47! hehe...

GOD TUR!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Angkor Wat er et must hvis du skal til Kambodsja. Beregn god tid her. Vi var der i tre dager og rakk likevel ikke å se alt!

Mellom Siem Reap (byen ved Angkor Wat) og Phnom Penh kan du ta båt. Tar omtrent fem timer, og er nok mer komfortabelt enn en busstur på humpete veier. Synes det var en ganske fin tur.

I Phnom Penh bør du besøke Killing Fields. Det er helt fryktelig, men noe man bør få med seg.

Forresten: Jeg visste veldig lite om Kambodsjas fryktelige historie før vi var der. Besøket blir mye mer interessant når man skjønner hva man ser. Derfor anbefaler jeg boka "Først drepte de pappa" skrevet av Loung Ung. Hun beskriver Pol Pot-tida sett gjennom øynene til ei ung jente.

God tur. Det er et spennende område.

Gjest maiaa- ikke innlogget
Skrevet
Mellom Siem Reap (byen ved Angkor Wat) og Phnom Penh kan du ta båt. Tar omtrent fem timer, og er nok mer komfortabelt enn en busstur på humpete veier. Synes det var en ganske fin tur.

Ja, det glemte jeg å nevne at man kunne. Jeg kan nok tenke meg at båtturen er mer behagelig, men i ettertid så mener vi at bussturen (minibuss med bare 4 passasjerer vel å merke) var det mest autentiske og spennende på turen vår. Men det er en vurderingssak!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil anbefale et kjempe koselig lite sted i Vietnam; Mui Nee. Det ligger mellom HCMC og Nha Trang. Det var så koselig der, stilt og rolig. Ingen selgere på standen og kjempe god mat!

Det er kjempe mye å gjøre i HCMC, anbefaler Co chi tunnels. Syns Mekong deltaet til Kambodsja var veldig spennende også. Killing Fields er bra! Kamobsja tok meg med storm!! Tok båt fra Phnom P. til Siem R., fin båttur. Hadde 1 dag i Ankor. Et must, men 1 dag var nok for meg. Var der fra soloppgang til solnedgang.

Blir kjempe misunnelig jeg nå! Var bare så digg å reise!!

God tur!!

Skrevet

Ååååååååå, jeg er så misunnelig.

Jeg reiste i Cambodia og Vietnam for 3 år siden og det er den beste turen jeg har hatt.

Kan ikke vente til neste gang. Prøver å overbevise mannen om at vi må dra til Vietnam i februar/mars...

Får se hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...