Molla Skrevet 22. oktober 2004 #1 Skrevet 22. oktober 2004 Hvorfor er det så mange normalvektige som har fordommer mot at vi som har noen, eller kanskje en del, kg. for mye skal bli gravide?
Gjest Madam Felle Skrevet 22. oktober 2004 #2 Skrevet 22. oktober 2004 Hva mener du med mange? For jeg må ærlig si at jeg aldri har tenkt tanken. Og jeg har heller aldri hørt noe si noe sånt.
Malou Skrevet 22. oktober 2004 #3 Skrevet 22. oktober 2004 Har hverken disse fordommene selv eller hørt noe særlig om andre som har det jeg heller. Men det er vel ikke særlig sunt hverken for den gravide eller for barnet at moren er sterkt overvektig? Det er vel ikke noe nytt? Men fordommer, nei!
Molla Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2004 Vel, når jeg nevner det for folk på jobben eller familie og venner at jeg har lyst på barn. Så rynker dem på nesa og ber meg tenke meg om... Så stor som jeg er så er det ikke noe særlig og ha barn har jeg fått høre, himmling med øya, knising og tisking når jeg går ut av rommet etterpå. Vel, jeg har da allerede oppdradd et barn, så jeg kan ikke skjønne at det skal være så anderledes nå...
Gjest Madam Felle Skrevet 22. oktober 2004 #5 Skrevet 22. oktober 2004 Da har du møtt på en gjeng med tulling, for sånn oppfører man seg ikke. :evil:
Gjest Ethereal Skrevet 22. oktober 2004 #6 Skrevet 22. oktober 2004 Fordommer? Vel, som overvektig har du større risiko for å utvikle komplikasjoner under svangerskapet, som svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. I tillegg har du en utvidet risiko for å få barn med veldig høy fødselsvekt, som ikke er udelt positivt. Jeg har en (sterkt) overvektig søster, og hun fikk beskjed av legen om at hun måtte MYE ned i vekt før hun kunne vurdere å bli gravid, pga helsefaren et svangerskap representerer.
Holly Hobbie Skrevet 22. oktober 2004 #7 Skrevet 22. oktober 2004 Jeg maa inroemme at jeg har tenkt tanken. Risikoen for type 2 diabetes er jo stoerre naar man er tyngre, og jeg har lest at barn som er foedt av moedre med type 2 diabetes er tyngre og har stoerre risiko for daarligere helse (sorry, husker ikke helt noyaktig - sto i Aftenposten for noen uker siden). Men det maa jo uansett vaere veldig tungt aa vaere veldig overvektig og gravid samtidig? Tungt rent fysisk sett og sikkert ikke bra for hjertet. Hvis jeg hadde vaert sykelig overvektig saa hadde jeg virkelig provd aa gaa ned foer jeg engang vurderte aa bli gravid. Littegrann ekstra har vel ikke saa mye aa si. Det er en fordel aa vaere normalvektig foer/under graviditet - tror man lurer seg selv hvis man mener noe annet. Men selvsagt tror jeg overvektige moedre er like gode foreldre!
diddi Skrevet 22. oktober 2004 #8 Skrevet 22. oktober 2004 En fordel greit nok. Men ingen nødvendighet. Du har nok møtt på en gjeng med idioter. Jeg har ihvertfall aldri møtt på disse fordommene du nevner. (Og jeg ligger ca 30-35 kg over "normalen".) Men man må jo være klar over faren for diabetes.
Cawarra Skrevet 22. oktober 2004 #9 Skrevet 22. oktober 2004 Ikke fordom mot, men det er vel helt åpenbart at det ikke er en god kombinasjon å være veldig overvektig og gravid. Flertallet av veldig overvektige spiser usunt, noe som kan føre til vitaminmangel hos barnet, svangerskapsdiabetes hos mor og et stort barn som må forløses med keisersnitt, noe som ikke er ønskelig.
nat26 Skrevet 22. oktober 2004 #10 Skrevet 22. oktober 2004 Har hverken disse fordommene selv eller hørt noe særlig om andre som har det jeg heller. Ikke jeg heller
*Lillian* Skrevet 22. oktober 2004 #11 Skrevet 22. oktober 2004 Ikke har jeg hørt noen snakke om noe sånt, og ikke har jeg sett noe til slike fordommer heller. Så det er nok bare du som har vært uheldig. Dessuten kommer det an på overvekten, eller årsaken til overvekten osv. Jeg er selv overvektig, men jeg har ingen plager med det (annet enn selvtilliten, men den er uvesentlig her i poenget mitt). Jeg er i god form både helsemessig og treningsmessig, selv om jeg er overvektig. Jeg har aldri hatt noen sykdommer relatrert til overvekten heller. Legen har aldri sagt noe til meg om at jeg bør slanke meg, men jeg har likevel prøvd. Men jeg er slik og jeg forblir slik uansett hva jeg gjør. Da jeg trente som mest gikk jeg ikke ned eller ble strammere i det hele tatt, da jeg sluttet å trene så mye gikk jeg fort ned noen kilo. Iallfall er poenget mitt, man kan være overvektig og likevel i mye bedre form helsemessig enn en slank persom. Det har mye med årsaken til overvekten å gjøre. Lykke til! Jeg kommer iallfall ikke til å bry meg om de som måtte ønske å kommentere vekten min den dagen jeg blir gravid.
glaciera Skrevet 22. oktober 2004 #12 Skrevet 22. oktober 2004 Fordommer og fordommer - det kunne nok ikke falle meg inn å behandle en overvektig kollega eller bekjent som ønsket seg barn som det du beskriver at du har møtt. Ikke en som IKKE ville bli gravid heller, forøvrig! Men jeg innrømmer villig vekk at jeg blir opprørt når jeg ser gravide som fører en livsførsel helt uten tanke på barnet de bærer på. Om det går på at de spiser godteri hele dagen, at de tvert imot spiser altfor lite, om de røyker eller drikker er alt sammen lite gunstig for barnet. Det synes jeg også disse menneskene må tåle å få påpekt, men da av helsepersonale og eventuelt av de aller nærmeste i omtenksomhet - ikke av alle og enhver og hvem som helst. Overvekt ER jo en helserisiko både for mor og barn, og jeg synes ikke du bør ta det som en personlig fornærmelse.
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #13 Skrevet 22. oktober 2004 Det er ikke ofte jeg velger og skrive oe svar he inne... leser som regel og går videre, men nå føler jeg at jeg må si noe. De personene som har sagt noe sånt til deg eller gitt utrykk for sånne ting er helt ubrukelige i mine øyne. Jeg er veeeldig overvektig og jeg har aldri hørt noe lignende fra NOEN. Jeg har satt 2 friske gutter til verden. Begge svangerskapene var helt normale på alle måter. Det eneste jeg plagdes med var bekkenet, men det har lite eller ingenting med min vekt og gjøre. Det er en risiko med og gå gravid uansett liten eller stor. Men det er sant som dem sier at det er større sjagse for og få diabetes som stor. Hadde jeg vært deg hadde jeg lyttet til min egen kropp. Det er bare du som vet om du kan klare den jobben. Min lege har aldri frarådet meg noen graviditet.... og jeg er stor!!!! Lykke til!! KLem fra meg til deg.
Molla Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter #15 Skrevet 23. oktober 2004 Tusen takk for svar. Jeg vet at det er en helserisiko og få barn når man er veldig overvektig. Men jeg har tro på at man kan gjøre mye selv for å unngå de verste farene. Til deg som nevnet at du ville gjort noe med vekta før du ble gravid. Vet du, det er ikke så lett. Gudene må vite hvor mange dietter jeg har prøvd. Jeg trener og er i aktivitet uten at det hjelper... Kiloene er der alikavel.....
Elle Melle Skrevet 24. oktober 2004 #16 Skrevet 24. oktober 2004 Hvis noen mener du ikke vil bli en god mor etter at barnet er født, da er de da noe så hinsides på trynet. De eneste menneskene jeg ser for meg vil være "dårligere" foreldre fordi de er overvektige, må være slike som er så store at de ikke kan reise seg fra den stolen de bor i. Det ville jo gi noen naturlige begrensninger. Jeg tror man skal være SVÆRT syk på en eller annen måte, før det innvirker på evnen til å være en god mor eller far (noe du selvsagt ikke er siden du går på jobb hver dag). :evil: til de folka du jobber med! Snakk om brøhuer...
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 24. oktober 2004 #17 Skrevet 24. oktober 2004 For noen frekke mennesker du skulle utsettes for da! Jeg veide 97 kilo da jeg ble gravid, endte opp på 109, og fikk høre av legen at alle prøver var veldig fine. Jeg hørte aldri et ord om vekten min, og da jeg tok det opp selv (fordi jeg også selvfølgelig hadde hørt diverse om overvektige gravide osv.) fikk jeg høre at det er absolutt ingenting galt med deg! Du kan bære frem et barn på lik linje med andre. Jeg har heller ikke hatt noen problemer etterpå, og kan fint løpe etter min aktive 2-åring. Ikke bry deg om hva slike dumme mennesker sier. Du vet selv om du er i stand til å gå igjennom et svangerskap!
Trill Skrevet 24. oktober 2004 #18 Skrevet 24. oktober 2004 Ikke jeg heller Å ikkje eg.. Har aldri tenkt på det en gong! Overvektige har vel same "rett" til å bli gravide som normalvektige..
-ida- Skrevet 24. oktober 2004 #19 Skrevet 24. oktober 2004 Jeg har ingen og har ikke hørt om noen heller.
Gjest Mie, ikke innlogget Skrevet 25. oktober 2004 #20 Skrevet 25. oktober 2004 Når jeg leser enkeltes graviditetsdagbøker her inne, og de gravide selv skriver att de er overvektige og må begynne å trene, og i neste avsnitt bare klager over hvor slitne de er, og ellers bare prater om mat, så tenker jeg mitt. Er til og med en gravid her inne som ikke klarer å komme seg ut på tur engang, og likevell klager hun over att hun er overvektig og er bekymret over att det skal ha en innvirkning på barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå