Gå til innhold

?  

5 stemmer

1. 1. ?

• Ja, drep masse mordere
      2
    • Nei, masse mordere kan bli rehabilitert...
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket nivå? At breivik skal sone 21 som er 16 tror jeg år i fengsel. Det er og synke til hans nivå?

Om han blir drept når han kommer ut det kan godt hende.

Anonymkode: fc9a3...cca

Med å synke til deres nivå mente jeg at jeg absolutt ikke tror på retorikken "det var han/de som begynte". La vær å drep mennesker. Det er det om er mitt budskap.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket nivå? At breivik skal sone 21 som er 16 tror jeg år i fengsel. Det er og synke til hans nivå?

Om han blir drept når han kommer ut det kan godt hende.

Anonymkode: fc9a3...cca

Breivik kommer aldri til å komme ut av fengsel, nettopp fordi noen kommer til å drepe han. 

Skrevet

Nei, absolutt ikke...

Se til USA, og les dere opp på statistikken for hvor mange som har blitt uskyldig henrettet, eller som man nå mener sitter uskyldig dømt på "death row". På 90-tallet var det blant annet en sak hvor tre ungdommer ble dømt til døden for drapet på en liten gutt. Etter å ha sittet to ti-år på death row, førte nye DNA-bevis til at de ble erklært uskyldig. Uten disse bevisene, hadde alle tre guttene blitt henrettet, når den tid kom. 

Skulle man være uskyldig dømt, vil en livstidsdom ikke ta bort muligheten til å kjempe videre for å bevise sin uskyld. En henrettelse er derimot en så resolutt skjebne som man kan få. Man kan ikke sette en død mann fri.

Jeg er derimot for at man i mange tilfeller kan innføre lengre fengselsstraff. Der er kriminelle handlinger som fortjener dommen "livstid i fengsel", men jeg mener det ikke er samfunnets plass å henrette et menneske. 

• Liker 1
Skrevet

Dødsstraff har ingen plass i et samfunn på det utviklingstrinn vårt har vært på de siste om lag hundre år.

Tonen i samfunnet hardner imidlertid til, og generelt sett blir vi mer innstillt konfrontasjoner og svart/ hvitt- tenking enn på omforente løsninger. Vi er enten rasister eller landssvikere, facister eller sosialister, og tonen mellom folk i de forskjellige leirene er så hard at det er umulig å holde seg i midten.

Jeg frykter for at samfunnet degenereres - så dødsstraff og tortur kan avgjort få en plass i framtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...