Gå til innhold

Mandelstener

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har den siste måneden hatt noen hvite små klumper innerst i halsen som kalles mandelstener.

Lurer på om noen har hatt det/har det, og om det har gått bort av seg selv hos dere. Er fryktelig ekkelt, og vil bli kvitt det med en gang. Har vært hos legen, men han sa ikke annet enn at vi kunne operere bort mandlene mine dersom det skulle gjøre vondt, men det gjør jo ikke vondt, det er bare ekkelt. Har sett noen syke videoer på youtube... fyfaen, hva man ikke vet før man opplever det selv. Dog er det ikke ille hos meg, har bare hatt noen få små stener, men frykter flere i fremtiden. 

Anonymkode: b1046...e26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med mine i 7 år. Legen har sagt at vi hun kan be om å få de fjernet siden de er til sjenanse. Jeg bruker 20-30 min pr dag på å holde mandlene stenfri.

Jeg bruker mye tid+ dårlig ånde var grunn nok for min fastlege. I tillegg har jeg prøvd å bli kvitt problemet selv i mange år.

Anonymkode: 85bb1...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Gud! Jeg håper de forsvinner av seg selv D: Hvis det fortsetter i to måneder til vil jeg operere!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det innimellom, og i det siste har jeg hatt det ofte. Forrige uke trykket jeg ut 5 stk fra den ene mandelen. :spy: Er ikke alltid jeg får det til, men hvis du bruker f.eks en skje og trykker på mandelen kan det være du får dem ut, slik at du slipper dårlig ånde. 

Anonymkode: 1c361...329

AnonymBruker
Skrevet

æsj, hva skjer om du får dem ut fra mandlene? svelger du dem? Kan de poppe ut av seg selv på tilfeldige tidspunkter slik at du må svelge dem?

Anonymkode: 39867...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med det. Fikk først laseroperasjon av mandlene, men mandelstenene kom tilbake etter bare 2 måneder.

Så da ble det kirurgisk operasjon, og jeg er så glad jeg slipper å slite med de ekle greiene.

Anonymkode: a2101...6f6

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

æsj, hva skjer om du får dem ut fra mandlene? svelger du dem? Kan de poppe ut av seg selv på tilfeldige tidspunkter slik at du må svelge dem?

Anonymkode: 39867...3fd

har nyst de opp noen ganger!!! Sykt ekkelt å merke at noe bare flyr ut av munnen din. Regner med at man svelger de om man ikke fjerner de selv, men det merker man ikke

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har nyst de opp noen ganger!!! Sykt ekkelt å merke at noe bare flyr ut av munnen din. Regner med at man svelger de om man ikke fjerner de selv, men det merker man ikke

Huff ja. Jeg har hostet de opp (ufrivillig)

Anonymkode: bdaac...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig normalt å ha mandelstener innimellom. Hos meg varierer det ut i fra hva jeg spiser, om jeg er syk og diverse. Kan gå flere uker uten, for så å plutselig få en eller flere store eller små dersom jeg ikke har sjekket på en stund. Har forøvrig ikke spesielt store mandler, så det er ingenting å operere vekk hos meg. Likevel vil det legge seg matrester i de små hulrommene inni der og disse utvikler seg altså til illeluktende klumper.

Jeg sjekker nå jevnlig ca 1-3 ganger i uka. Bruker en liten lommelykt til å lyse der inne og en dings (har kjøpt på apoteket, men vet ikke hva det heter) som jeg pirker dem ut med når jeg ser dem. Dette blir en vane etter kort tid, så jeg vet akkurat hvor jeg kan finne dem. Deretter gurgler jeg med munnvann etter råd fra legen min. 

Anonymkode: 569a1...e0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fjernet mandlene mine, men tydeligvis var det gjort en dårlig jobb. Jeg får mandelstener innimellom. Tidligere, for noen år siden, hadde jeg en i ca ti dager før den plutselig bare kom ut/ opp i munnen. Men de siste årene sitter mandelsteinene i månedsvis uten at de forsvinner. Og siden jeg ikke har mandler lengre, så har jeg ikke sjanse å klare å se hvor de og dytte dem ut selv. Jeg har iblant gravd helt desperat nedi halsen med både finger, skje og alt mulig rart. Noen få ganger med effekt, oftest har jeg bare blitt skikkelig sår. Jeg fikk henvisning til ønh-lege, men det var tydeligvis helt uaktuelt å gjøre noe med problemet. Han syntes jeg overdrev. Jeg selv synes det er helt grusomt å ha de, for jeg kjenner jo selv hvor grufull ånde jeg må ha og jeg tør knapt å prate med noen. For meg forverres problemet når jeg spiser meieriprodukter, fet mat som hamburger og pommes, og egg. 

Anonymkode: b3b5d...0eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...