AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #1 Skrevet 31. mars 2016 Vi som er hjelpepleiere / helsefagarbeidere føler ofte at sykepleiere og vernepleiere ser ned på oss. At vår utdanning ikke er verdt noen ting. Flere og flere oppgaver blir tatt fra oss, fordi det plutselig er sykepleier oppgaver. Men ikke når sykepleierne har dårlig tid, DA er vi "god" nok Har vi ikke ett felles mål? samarbeid for pasientens beste burde være det viktigste. Utvikling av oss selv og vedlikehold av våres kompetanse burde også være viktig. Hvorfor er det blitt slik ?? Skal det fortsette sånn kan, man like gjerne avskaffe hele helsefagarbeider utdanningen Hilsen en godt erfaren hjelpepleier Anonymkode: 4fd2a...fbc
Gjest Jørild Skrevet 31. mars 2016 #2 Skrevet 31. mars 2016 Der jeg jobber har vi utrolig flinke hjelpepleiere som blir satt pris på. De har ofte utrolig god kunnskap om generell pleie og mye bedre tid siden de har færre oppgaver. Jeg synes det er synd hjelpepleiere generelt føler seg utskvist, vi setter hvertfall stor pris på dem.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Skrevet 31. mars 2016 Jeg er ferdig utdannet sykepleier til sommeren. Og føler ikke at sykepleiere ser ned på hjelpepleiere de plassene jeg har vert i praksis eller der jeg jobber. Eneste er at vi har kanskje litt mer ansvar med tanke på medisiner og prosedyrer som vi har gått 3 år på skole for å lære. Anonymkode: 8ea10...467 1
Wisket Skrevet 31. mars 2016 #4 Skrevet 31. mars 2016 Mange helsefagarbeidere velger vel å videreutdanne seg til sykepleier for å kunne få faglig kompetanse til å utføre sykepleier oppgaver? Jeg er sykepleier. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har møtt mange flinke hjelpepleiere og motsatt VS dårlige sykepleiere som aldri skulle ha jobbet med mennesker.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #5 Skrevet 31. mars 2016 Uff, så trist du har en sånn erfaring da TS:( Jeg er vernepleier og jeg har jobbet sammen med mange dyktige hjelpepleiere! Syke- og vernepleiere har riktignok kompetanseområder som gjør at enkelte oppgaver blir delegert bort til hjelpepleierne, men det betyr jo ikke at den oppgaven ikke er viktig. Kan jeg spørre av nysgjerrighet; hvilke oppgaver er det du ikke får utføre lengre? Og hvorfor? Anonymkode: 235df...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #6 Skrevet 31. mars 2016 Når senger skal vaskes, pasienter skal vaskes eller mates er det ofte et samabeid mellom sykepleiere og hjelpepleiere. Men dersom det er knapt om tid og ressurser er det vanlig at det er hjelpepleiere som tar den biten. Anonymkode: 199a8...87d 1
Klink Skrevet 31. mars 2016 #7 Skrevet 31. mars 2016 Ja fordi sykepleieren har ansre oppgaver hjelpepleieren ikke kan gjøre? ☺ 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #8 Skrevet 31. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi som er hjelpepleiere / helsefagarbeidere føler ofte at sykepleiere og vernepleiere ser ned på oss. At vår utdanning ikke er verdt noen ting. Flere og flere oppgaver blir tatt fra oss, fordi det plutselig er sykepleier oppgaver. Men ikke når sykepleierne har dårlig tid, DA er vi "god" nok Har vi ikke ett felles mål? samarbeid for pasientens beste burde være det viktigste. Utvikling av oss selv og vedlikehold av våres kompetanse burde også være viktig. Hvorfor er det blitt slik ?? Skal det fortsette sånn kan, man like gjerne avskaffe hele helsefagarbeider utdanningen Hilsen en godt erfaren hjelpepleier Anonymkode: 6e380...955 Dette er en gammel problemstilling som har vært siden hjelpepleierutdannelsen kom. Samme konflikten er mellom leger og sykepleiere, mellom sykepleiere og helsesekretærer, bioingenører og helsesekretærer osv. Anonymkode: 68631...90e
Gjest Jørild Skrevet 31. mars 2016 #9 Skrevet 31. mars 2016 Der jeg jobber har vi utrolig flinke hjelpepleiere som blir satt pris på. De har ofte utrolig god kunnskap om generell pleie og mye bedre tid siden de har færre oppgaver. Jeg synes det er synd hjelpepleiere generelt føler seg utskvist, vi setter hvertfall stor pris på dem.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #10 Skrevet 31. mars 2016 Er selv sykepleier og da jeg valgte yrke var jeg innom alle postene i hodet, før jeg tok valget. Jeg verdsetter alle sammen, men det var sykepleier som passet meg best. Vi er helt avhengige av å ha en "rangordning" da vi alle sitter med et stort ansvar. Jeg har aldri jobbet er sted der hjelpepleiere har blitt sett ned på, og kan heller ikkje skjønne hvorfor vi skulle ha sett ned på hverandre. Jobbene utfyller hverandre og alle trengs. Helt ærlig hadde ikke jeg maktet jobben som sykepleier om vi ikke hadde hatt helsefagarbeider og hjelpepleiere. Anonymkode: 7e867...9d1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #11 Skrevet 31. mars 2016 Har aldri opplevd det selv. Tror derimot at en del tror at sykepleierne ser ned på dem, hvorfor det er slik aner jeg ikke, men føler mange sykepleiere får unødvendig slakt, men det er dessverre normalt å generalisere. Jeg har iallefall aldri opplevd å bli sett ned på av sykepleiere. Jeg har derimot opplevd mange hjelpepleiere som ser ned på sykepleierne. Hilsen helsefagarbeider. Anonymkode: 8a8b4...169 1
Cashbah Skrevet 31. mars 2016 #12 Skrevet 31. mars 2016 Jeg er sykepleier, og har jobbet som assistent. Jeg har aldri opplevd at jeg eller noen av mine kolleger ser ned på hjelpepleiere, jeg opplevde heller ikke at sykepleiere så ned på meg da jeg var assistent. Men jeg har ofte sett at hjelpepleiere selv mener de blir sett ned på, uten å komme med så mye konkret. Sykepleiere har en del tilleggsoppgaver som må gjøres. På sykehjem kan hjelpepleiere ofte erstatte mange av sykepleieroppgavene, noe som er en fin avlastning, og som blir verdsatt der jeg har jobbet i hvert fall. 2
Cashbah Skrevet 31. mars 2016 #13 Skrevet 31. mars 2016 Et øyeblikk siden, Cashbah skrev: Jeg er sykepleier, og har jobbet som assistent. Jeg har aldri opplevd at jeg eller noen av mine kolleger ser ned på hjelpepleiere, jeg opplevde heller ikke at sykepleiere så ned på meg da jeg var assistent. Men jeg har ofte sett at hjelpepleiere selv mener de blir sett ned på (eller ser ned på sykepleiere) uten å komme med så mye konkret. Sykepleiere har en del tilleggsoppgaver som må gjøres. På sykehjem kan hjelpepleiere ofte erstatte mange av sykepleieroppgavene, noe som er en fin avlastning, og som blir verdsatt der jeg har jobbet i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #14 Skrevet 31. mars 2016 Jeg ser ikke ned på noen av mine kolleger, alle trengs for at hverdagen skal gå rundt, og jeg har jobbet med mange knallflinke og faglig dyktige hjelpepleiere. Jobbet som ufaglært i mange år, og følte aldri jeg ble sett ned på da heller. Men jeg har som sykepleier opplevd mye baksnakking fra hjelpepleiere/assistenter fordi jeg ikke bidro på lik linje som dem ute i avdelingen med stell, mat og mobilisering. At jeg i tillegg til det "ute" hadde kontoll av og utdeling av medisiner, iv medisinering og væskebehandling, blodtransfusjon, sjekk av dren, cpap behandling, siking av menn (hjelpepleierne tar kvinner), legevisitt, blodprøvebestilling, pårørendesamtaler, planlegging av utskrivelse, ivaretakelse av pasienter med akutt forverring og rapportskriving, var det ingen forståelse for og ble sett på som unnasluntring og å "gjemme seg vekk på vaktrommet". Jeg har faktisk ikke opplevd at noen snakker negativt om hjelpepleiere i jobbsammenheng, men på kg klages det hele tiden (samme ab kanskje?), så jeg tror det er mye gammel og tildels antatt bitterhet som sitter i. Har også opplevde kommentarer fra hjelpepleiere om at jeg tror jeg er bedre enn dem kun med bakgrunn i å ha tatt sykepleien som er høyskoleutdannelse, fremfor hjelpepleien på vgs nivå. Den gjengse forståelsen fra disse er at utdannelsene er tilnærmet like, og at de er snurt fordi unge sykepleiere har lov til mer enn hjelpepleiere av "den gamle skolen". Det er derfor greit å oppleve at tidligere hjelpepleierkolleger som tar sykepleien i voksen alder innrømmer at de aldri hadde trodd det var så stor forskjell på yrkene, og at det jammen var mye å lære. Anonymkode: 261f9...da7 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #15 Skrevet 31. mars 2016 Jeg ser ikke ned på noen av mine kolleger, alle trengs for at hverdagen skal gå rundt, og jeg har jobbet med mange knallflinke og faglig dyktige hjelpepleiere. Jobbet som ufaglært i mange år, og følte aldri jeg ble sett ned på da heller. Men jeg har som sykepleier opplevd mye baksnakking fra hjelpepleiere/assistenter fordi jeg ikke bidro på lik linje som dem ute i avdelingen med stell, mat og mobilisering. At jeg i tillegg til det "ute" hadde kontoll av og utdeling av medisiner, iv medisinering og væskebehandling, blodtransfusjon, sjekk av dren, cpap behandling, siking av menn (hjelpepleierne tar kvinner), legevisitt, blodprøvebestilling, pårørendesamtaler, planlegging av utskrivelse, ivaretakelse av pasienter med akutt forverring og rapportskriving, var det ingen forståelse for og ble sett på som unnasluntring og å "gjemme seg vekk på vaktrommet". Jeg har faktisk ikke opplevd at noen snakker negativt om hjelpepleiere i jobbsammenheng, men på kg klages det hele tiden (samme ab kanskje?), så jeg tror det er mye gammel og tildels antatt bitterhet som sitter i. Har også opplevde kommentarer fra hjelpepleiere om at jeg tror jeg er bedre enn dem kun med bakgrunn i å ha tatt sykepleien som er høyskoleutdannelse, fremfor hjelpepleien på vgs nivå. Den gjengse forståelsen fra disse er at utdannelsene er tilnærmet like, og at de er snurt fordi unge sykepleiere har lov til mer enn hjelpepleiere av "den gamle skolen". Det er derfor greit å oppleve at tidligere hjelpepleierkolleger som tar sykepleien i voksen alder innrømmer at de aldri hadde trodd det var så stor forskjell på yrkene, og at det jammen var mye å lære. Anonymkode: 261f9...da7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #16 Skrevet 31. mars 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en gammel problemstilling som har vært siden hjelpepleierutdannelsen kom. Samme konflikten er mellom leger og sykepleiere, mellom sykepleiere og helsesekretærer, bioingenører og helsesekretærer osv. Anonymkode: 68631...90e Det er riktig. Men i praksis trenger det ikke være slik, og min erfaring er at enkelte sykepleieoppgaver kan bli delegert bort hvis sykepleiere har dårlig tid. Men det kommer an på reell kompetanse og erfaring, og mange helsefagarbeidere viser seg faktisk mere skikket til observering og vurdering enn nyutdannede sykepleiere er. Anonymkode: 30122...e61
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #17 Skrevet 31. mars 2016 Jeg er vernepleier, og jobber sammen med sykepleiere, helsefagarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere, førskolelærere, barnevernspedagoger, ufaglærte og sikkert også noen yrkesgrupper jeg har glemt. Med et aldersspenn fra ca 20 til noen-og-seksti. Min erfaring er at hver enkelt av mine kolleger er verdifulle ressurser i arbeidet for beboernes beste. Erfaringskunnskap, fag og ungdommelig nytenking skaper godt miljøarbeid. Anonymkode: ff635...c04 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #18 Skrevet 31. mars 2016 Jeg er sykepleier og har jobbet og jobber med mange dyktige hjelpepleiere, kunne ikke klart meg uten. Min erfaring er at dette problemet dukker opp når sykepleierne har andre oppgaver som ikke synes så godt. Da blir det misforståelser og man blir beskyldt for å ikke jobbe og sette "drittoppgavene" til hjelpepleierne. Da blir det fort en profesjonskamp, noe som er unødvendig og tåpelig. Det at hjelpepleiere får sykepleieoppgaver kommer ofte av at det er sykepleiemangel og noen må gjøre dem. Når det da er sykepleier på vakt så skal disse oppgavene gjøres av en sykepleier og da føler man at oppgavene ble tatt fra dem. Tenk heller at du er dyktig nok for å bli tildelt oppgaven, det er en tillitserklæring. Jeg begynte for ikke så lenge siden i ny jobb og det første som møtte meg var to høyrøstede hjelpepleiere som fortalte meg i klartekst hva slags oppgaver de gjorde (les sykepleieoppgaver) og at jeg ikke måtte innbille meg at hjelpepleierne der ikke gjorde det meste. Jeg ble jo litt satt ut å bli møtt med en slik holdning og "tale". Det oppmuntrer ikke akkurat til et hyggelig samarbeid. Heldigvis roet de seg etter en stund. Jeg har blitt godtatt nå. Anonymkode: 8a7a3...090 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #19 Skrevet 1. april 2016 Den 31. mars 2016 at 17.03, AnonymBruker skrev: Har aldri opplevd det selv. Tror derimot at en del tror at sykepleierne ser ned på dem, hvorfor det er slik aner jeg ikke, men føler mange sykepleiere får unødvendig slakt, men det er dessverre normalt å generalisere. Jeg har iallefall aldri opplevd å bli sett ned på av sykepleiere. Jeg har derimot opplevd mange hjelpepleiere som ser ned på sykepleierne. Hilsen helsefagarbeider. Anonymkode: 8a8b4...169 Jeg har også den erfaringen, at en del hjelpepleiere ser ned på sykepleiere og kanskje er litt i forsvarsmodus. Jeg tror det må handle om et mindreverdighetskompleks for enkelte hjelpepleiere. Det er jo leit det er sånn, for man burde heller samarbeide. Anonymkode: ab3d8...1dc
AnonymBruker Skrevet 1. april 2016 #20 Skrevet 1. april 2016 Sykepleiestudenter er så opptatt av de akademiske fagene at de glemmer de praktiske fagene. De vil jo ikke få møkk under neglene så de anser hjelpepleier-oppgaver som mindreverdige og ser derfor ned på hjelpepleierene. Anonymkode: 199a8...87d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå