Gå til innhold

Legetime inkontinens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha vært plaget med urinlekkasje i over 20 år, har jeg endelig bestilt time til lege (gynekolog ). Noen som har vært til undersøkelse for dette? Hva kan jeg forvente? Lekker ved hoste, nys, hopp, løp osv. - også når jeg bare går, reiser meg fra stol/seng. Så er nok stressinkontinens. Har lest om knipeøvelser, men ikke fått det til. Finner ikke musklene. Klarer ikke stoppe strålen når jeg tisser. Syns dette påvirker sexlivet negativt. Både frykt for å lekke - og for ikke å tilfredsstille han. Selv føler jeg lite ved samleie. Har også problem med hyppig tissing om natten, 3 - 5 turer på toalettet hver natt. Hender det kommer litt i sengen, men oftest kommer jeg ut på toalettet. Da kommer det gjerne litt i bindet før jeg rekker å sette meg. Så det påvirker livet mitt negativt. Men den legeskrekken er ikke grei... gruer meg. Syns det er flaut.... 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? har du født barn?

har du opplevd at det føles som at det stikker en klump ut av underlivet? Jeg tenker på en tilstand som heter cystocele, der deler av veggen mellom urinblæren og fremre del av vagina er svak, noe som er veldig vanlig hos kvinner osm har født flere barn, og særlig dersom de har kommet i overgangsalderen. Svakheten gjør at man må ofte på do, og lekker i situasjoner osm du beskriver.

Gynekologen vil nok se etter om du har tegn på en slik svakhet, da gjør kan gjerne en vanlig gynekologisk undersøkelse der han først ser om han kan se noe fra utsiden som forklarer dette, og deretter se inn ved bruk av noen instrumenter. Dette kan være litt ubehagelig, og noen kan også synes at det gjør litt vondt, men da er det veldig viktig at du forsøker å slappe av, og ikke stramme musklene dine for mye. Selv om det kanskje ikke hjelper så mye på legeskrekken din, så gjør altså gynekologen denne undersøkelsen mange ganger daglig, og det er ingenting han ikke har sett før.

Anonymkode: 0f82f...679

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...