Gå til innhold

Navneskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg ble født så fikk jeg 2 etternavn. Min mors pikenavn og min fars etternavn. De gikk fra hverandre og noen år senere fant min mor seg en ny mann. De giftet seg og jeg fikk hans etternavn (de to andre navnene ble fjernet). Denne mannen har vært som en far for meg så jeg har aldri tenkt på det som noe problem

Min mor og min stefar skilte seg, jeg har nå liten kontakt med stefar og har brutt all kontakt med min mor. 

Nå, etter noen år så føler jeg meg veldig navneløs om dere forstå hva jeg mener. Føler st jeg ikke hører hjemme noe sted med mine navn, at jeg ikke har noen tilknytning noe sted. 

Jeg føler meg mest hjemme sammen med min mann gjennom mange år, men han ser ikke noe vits i at jeg tar hans navn så da føler jeg at jeg ikke helt hører til der heller. Har vurdert mors pikenavn (som er sjeldent og vakkert), men siden jeg har brutt all kontakt med henne så føler jeg også det ikke blir riktig. Har vurdert min fars etternavn, men det har jeg ikke hatt siden jeg var liten og er i tillegg et ganske stygt etternavn samt at det er vanskelig å stave og uttale for andre, noe som igjen fører til mye problemer 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, jeg bare føler meg helt 'lost'

Vurderer å ta en ny prat med min mann ang å ta hans etternavn, siden det er hva som føles mest naturlig for meg...eneste jeg vet er at jeg ikke føler meg komfortabel eller hjemme med det navnet jeg har pr i dag

Tenk at et navn skal få en til å føle seg slik :( føler meg skikkelig teit som i det hele tatt tenker sånn for et navn er jo egentlig bare et navn

Anonymkode: 6b371...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en liten knipe. Men tenk littegrann.... du har tross alt blodsbånd med din mor og din biologiske far, så deres etternavn er mer naturlig å ta enn din samboers. For tenk om du bytter etternavn og tar din samboers, og så blir det slutt mellom dere om 10 måneder eller tre år? Da står du der igjen, med enda et etternavn du faktisk ikke har eller ikke lenger vil føle noen egentlig tilhørighet til. Ikke for å være negativ altså og dømme samboerskapet ditt nedenom og hjem, men det ER et faktum at 50%, halvparten, av alle samboerskap går dukken til slutt. Det er fakta. Så var jeg deg, ville jeg heller sett litt bakover i slekten og sett om du fant et vakkert etternavn der, dersom du ikke vil ta din mors eller fars etternavn. Stedsnavn på gårder som ble etternavn i slekta, eller etternavn som er dødd ut osv.

Det er som regel en smal sak rent teknisk å skifte etternavn (hvis man har tilknytning iallfall, og ikke bare har diktet opp et navn man vil ha). Endringen gjøres her på Skatteetaten.no (Folkeregistereropplysninger endres der). Jeg endret etternavn i 2014. Gikk bare inn på nett en kveld, registrerte endringen, og neste dag fikk jeg email om at endringen var godkjent og gjennomført. Det tok ikke et døgn en gang. Brev med bekreftelse kom i posten noen dager senere.

 

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fint svar

Ja, jeg har tenkt på dette med at et forhold ikke nødvendigvis varer for evig som er en av grunnene til at jeg ikke har pushet så hardt ang dette med å ta hans navn. 

Familiehistorien er ikke så mye å skryte av heller. 

På min mors side så er det hennes pikenavn (som bare 3 i Norge har som fungerende etternavn pr dags dato). Resten av slekten har jeg ingen kontakt med bortsett fra noen få som har et etternavn de har fått gjennom ekteskap. 

På min fars side så er det kun 1 etternavn som er brukt, bortsett fra min tippoldefar. Og jeg har svært liten kontakt med noen av dem bortsett fra min far og mine søsken. 

Føles egentlig som at min mors pikenavn er det mest naturlige (og fineste). Jeg bare håper at dersom den siden av slekten finner ut av det, ikke vil lage en stor sak ut av det. Ikke spør, men det er en grunn til at jeg har brutt all kontakt med dem, og det er bl.a fordi de skal gjøre en stor sak ut av ingenting :P 

Anonymkode: 6b371...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen tips/råd, men vil bare legge til at det å velge et gammelt navn fra langt bak i slekten kan være problematisk. For et par år siden søkte jeg om å få ta min avdøde mormors pikenavn. Hun brukte ikke dette navnet etter hun ble gift, men det er et veldig pent og sjeldent navn som mange i familien har snakket om å ta. Jeg søkte og fikk avslag siden dette var et navn under 200 personer i Norge (det er egentlig et dansk etternavn) hadde, dersom jeg kunne dokumentere med min oldemors, mormors og min mors dåpsattest så kunne jeg søke på nytt. Hvis dette ikke var mulig så kunne jeg be om skriflig tillatelse fra de rundt 200 personene som har dette navnet. Det endte med at jeg droppet å søke på nytt. 

Dette gjelder selvsagt ikke dersom du finner et slektsnavn som er mer vanlig. 

Anonymkode: 79d43...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da blir det nok ikke min mors pikenavn. Hun skiftet navn når hun giftet seg, og både min morfar og min fetter er døde. De hadde dette etternavnet og de hadde jeg også god kontakt med. De resterende 3 som har dette navnet har jeg ingen kontakt med og ønsker heller ikke kontakte de 

Anonymkode: 6b371...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken dåpsattest eller fødselsattest heller, men jeg kan vel kanskje ta kontakt med en eller annen instans for å få dette tilsendt?

Anonymkode: 6b371...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har verken dåpsattest eller fødselsattest heller, men jeg kan vel kanskje ta kontakt med en eller annen instans for å få dette tilsendt?

Anonymkode: 6b371...d14

Din egen fødselsattest får du på samme side som jeg linket til ovenfor. Skattetaten / Folkeregisteret.

Logg deg på her:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Utlevering-av-opplysninger/Attester/

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet etternavn to ganger, og ja: det er enkel prosedyre på skatteetaten.no. Men husk også at du må ha nytt pass, nytt førerkort og nytt VISA-kort.

Anonymkode: d92a4...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har byttet etternavn to ganger, og ja: det er enkel prosedyre på skatteetaten.no. Men husk også at du må ha nytt pass, nytt førerkort og nytt VISA-kort.

Anonymkode: d92a4...113

Ja, har tenkt på det og derfor har jeg heller ikke skaffet meg nytt pass enda etter at det gikk ut. Førerkort og visakort koster vel ingenting eller iallefall ikke så mye å få nytt. Og så er det vel bare å melde ifra til folkeregisteret?  

Anonymkode: 6b371...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har tenkt på det og derfor har jeg heller ikke skaffet meg nytt pass enda etter at det gikk ut. Førerkort og visakort koster vel ingenting eller iallefall ikke så mye å få nytt. Og så er det vel bare å melde ifra til folkeregisteret?  

Anonymkode: 6b371...d14

Endringen gjøres HOS Folkeregisteret, det er de som godkjenner/avslår den, så de trenger du selvsagt ikke å melde i fra til :)

Du må imidlertid melde fra til alle andre du har en forbindelse med. F.eks medlemsskap i klubber og foreninger, alle kredittkort-firmaer, alle du har kontakt med og alle du får post av.

Jeg trengte ikke å melde navne-endring til Telenor og Dnb, fikk jeg beskjed om da jeg forsøkte. Dette fordi disse to store selskapene "vasker" sine kunderegistere opp mot Folkeregisteret en gang i måneden, og endringer som adresse eller nytt navn, da blir endret automatisk. Det kan derfor ta litt tid å få endret navnet hos dem, siden dette er noe som gjøres bare månedlig.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da voldsomt ut. Alle jeg har pratet med ang dette sier at de ikke har trengt å informere absolutt alle. Eneste de har behøvd å gjøre er å skaffe seg nye kort

Anonymkode: 6b371...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...