Guppy88 Skrevet fredag kl 19:23 #321 Del Skrevet fredag kl 19:23 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da får de adoptere det vekk, om de ikke orker eller evner å ta ansvar selv. Abort er drap og ingen løsning i noen tilfeller. Anonymkode: be301...a11 Hvor mange barn har du selv adoptert? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:25 #322 Del Skrevet fredag kl 19:25 Da jeg gikk gravid og tok tidlig ultralyd, så redd for at noe skulle skje, da jeg så og hørte det lille hjertet som banket, fingre og tær, til og med små negler i uke 10. Mord er det ikke. Men etter å ha vært gravid, og sett det utvikle seg uke for uke, så hadde jeg nok ikke klart det. Og tenker veldig mye på aborten jeg tok i ung alder. Skulle ønske jeg visste mer den gang. At noen hadde vist meg hvem som lå der inne, utviklingen, og ikke minst mulighetene. Anonymkode: 7b9a9...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet fredag kl 20:26 #323 Del Skrevet fredag kl 20:26 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Etter en voldtekt, eller hvis fosteret er så sykt at det har liten mulighet for å overleve, eller vil få et vanskelig liv feks å bli sengeliggende, tenker jeg det må være greit med abort. Utenom det er jeg imot. Anonymkode: 192b6...9bb Ok hva om voldtektsanmeldelsen blir henlagt? Skal en kvinne i en slik situasjon måtte bevise for en nemd at hun har blitt voldtatt før hun får innvilget abort?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet fredag kl 20:53 #324 Del Skrevet fredag kl 20:53 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det største problemet med abortmotstandere er at engasjementet deres stopper så snart barnet er født. Da er det ikke så nøye lenger hva som skjer med det. Anonymkode: 28f56...007 Jeg tror ikke du har grunnlag for å si at abortmostandere, som gruppe, ikke bryr seg om hva som skjer med barn som er født. Men det er uansett irrelevant for om, eller når, abort er moralsk forsvarlig eller ei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet fredag kl 20:56 #325 Del Skrevet fredag kl 20:56 Rosalilje84 skrev (9 timer siden): Et eksempel: abortmotstandere mener at en 13 år gammel jente som har blitt voldtatt av sin egen onkel, skal bære frem barnet. De har ikke svar på følgende: 1. Hva er risikoen for at barnet blir født med arvelige sykdommer eller misdannelser som følge av incest? 2. Hvordan påvirker mors psykiske helse fosterutviklingen under svangerskapet? 3. Hva skjer med den 13 år gamle kroppen som følge av svangerskap og fødsel? Hvor skal 13-åringen få hjelp med fødselsskader, når kvinner i Norge ikke blir tatt på alvor mht kvinnehelse? 4. Hva skjer etter at barnet er født? Vi har allerede mangel på fosterhjem i Norge, så hvor havner barnet? 5. Når det er 2 års ventetid på psykolog i det offentlige - hvem skal ta vare på psyken til den unge moren under svangerskapet og etter fødselen? Hva er risikoen for at et voldtatt barn som må bære frem produktet av voldtekten, ikke begynner med selvskading og rus eller tar livet sitt? Dette er viktige spørsmål, men for en som mener abort er galt, er egentlig det eneste relevante spørsmålet: er fosteret et menneske med samme rettigheter som alle andre? Og hvis svaret på det er ja, er det selvsagt underordnet om barnet har blitt til ved et uhell eller overgrep, eller om graviditeten medfører en belastning for moren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:01 #326 Del Skrevet fredag kl 21:01 Er glad for de gangene jeg tok abort. Ingen anger. Gjorde ikke vondt en gang. Anonymkode: 9d039...fa3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:02 #327 Del Skrevet fredag kl 21:02 Nei, abort er ikke drap. Det er mange forskjellige grunner til at noen tar abort, og ingen andre enn kvinnen/paret har noe med det etter mitt syn. Grunnene kan være alt fra livssituasjon til voldtekt, rus, psykiatri til alvorlig sykdom hos fosteret som ikke er forenlig med liv. De aller fleste senaborter handler om sistnevnte. Der foreldrene ikke vil ta abort, men må fordi det blir påvist alvorlig sykdom. Det er allerede for mange barn som opplever omsorgssvikt, og det er ikke "bare" å adoptere bort eller å adoptere for den del. Helt merkelig hvor mange som tenker at det "bare" er å gjøre slik og sånn. Barn skal liksom bli født inn i elendighet hos uegnede foreldre fordi det var så himla viktig å bevare et embryo i uke 4. Anonymkode: 7d9d9...520 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet fredag kl 21:04 #328 Del Skrevet fredag kl 21:04 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Neida, man hindrer ingen fra noe som helst. Et menneske har ikke krav på at andre skal ofte liv, helse eller legeme for deres eksistens. Dersom fosteret hadde vært/ er levedyktig utenfor kroppen så har det livets rett. Men ingen har krav på at andre skal holde liv i dem ved hjelp av egen kropp. Anonymkode: 8e139...b93 I så fall kan du heller ikke kreve at kvinner skal bruke sin egen kropp til å holde liv i sine barn etter at de er født. Og hva legger du i levedyktig? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:12 #329 Del Skrevet fredag kl 21:12 linsejesus skrev (7 minutter siden): I så fall kan du heller ikke kreve at kvinner skal bruke sin egen kropp til å holde liv i sine barn etter at de er født. Og hva legger du i levedyktig? Det er det ingen som gjør. Man kan etterlate ingen på sykehuset eller til systemet når som helst. Anonymkode: 8e139...b93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet fredag kl 21:18 #330 Del Skrevet fredag kl 21:18 AnonymBruker skrev (På 30.3.2016 den 15.19): Det er mange som sier det, hva synes dere? Jeg synes kvinner burde få velge selv hva de vil Anonymkode: 157af...584 Det prates altfor lite om de helsemessige og psykososiale forholdene rundt valget om å bære frem et eller flere barn. Kun den som går gravid som kan ta dette valget da hovedansvaret for oppfølging mm ligger på denne. Vi har aldri gått, vi står ikke og vi kommer aldri til å gå i denne personens sko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet fredag kl 21:20 #331 Del Skrevet fredag kl 21:20 AnonymBruker skrev (På 30.3.2016 den 15.19): Det er mange som sier det, hva synes dere? Jeg synes kvinner burde få velge selv hva de vil Anonymkode: 157af...584 Det er jo helt umulig å svare på. Snakker vi om abortpille, som å ta en pille og avverge at en celle blir befruktet eller snakker vi om abort i uke 20. Selvsagt skal kvinner bestemme, men kun til et visst punkt. Så er spørsmålet hvor lenge det skal være. Så skal man diskutere unntakene. "ok, de har downs, de har feil kjønn, de har ...." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
May B Skrevet lørdag kl 00:47 #332 Del Skrevet lørdag kl 00:47 AnonymBruker skrev (På 30.3.2016 den 15.19): Det er mange som sier det, hva synes dere? Jeg synes kvinner burde få velge selv hva de vil Anonymkode: 157af...584 Det er ikke prevensjon. Det er siste utvei. Forbud tvinger, valg respekterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:44 #333 Del Skrevet lørdag kl 07:44 linsejesus skrev (10 timer siden): Jeg tror ikke du har grunnlag for å si at abortmostandere, som gruppe, ikke bryr seg om hva som skjer med barn som er født. Men det er uansett irrelevant for om, eller når, abort er moralsk forsvarlig eller ei. Det er det inntrykket jeg sitter igjen med. I tillegg er det liten og ingen omtanke for den fysiske og psykiske belastningen kvinnene må gjennomgå, enten de velger abort eller å sette et uønsket barn til verden. At abortmotstandere opphøyer seg selv til å sette seg til doms over andre mennesker på denne måten, er i beste fall ekstremt arrogant. Anonymkode: 28f56...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet lørdag kl 08:58 #334 Del Skrevet lørdag kl 08:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det inntrykket jeg sitter igjen med. I tillegg er det liten og ingen omtanke for den fysiske og psykiske belastningen kvinnene må gjennomgå, enten de velger abort eller å sette et uønsket barn til verden. At abortmotstandere opphøyer seg selv til å sette seg til doms over andre mennesker på denne måten, er i beste fall ekstremt arrogant. Anonymkode: 28f56...007 Jeg har det motsatte inntrykket. Men det er uansett slik at hvis du tenker at ufødte har samme verdi og rettigheter som alle andre, må nødvendigvis morens rettigheter komme i andre rekke. Det ser vi jo også i praksis når gravide rusavhengige kan tvangsinnlegges av hensyn til det ufødte barnet. Abortmotstand handler ikke om å begrense kvinners rettigheter, men å ivareta barnets. Uenigheten består i når fosteret skal regnes som et menneske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:11 #335 Del Skrevet lørdag kl 09:11 linsejesus skrev (5 minutter siden): Jeg har det motsatte inntrykket. Men det er uansett slik at hvis du tenker at ufødte har samme verdi og rettigheter som alle andre, må nødvendigvis morens rettigheter komme i andre rekke. Det ser vi jo også i praksis når gravide rusavhengige kan tvangsinnlegges av hensyn til det ufødte barnet. Abortmotstand handler ikke om å begrense kvinners rettigheter, men å ivareta barnets. Uenigheten består i når fosteret skal regnes som et menneske. Men det er i praksis en begresning av kvinners rettigheter, det er ikke til å komme bort fra. Og du skriver det selv, at hensynet til mor må komme i annen rekke. Etter min mening er det hylende dobbeltmoralsk å glemme hensynet til mor i denne sammenhengen. Se bare enkelte kommentarer i denne tråden, som at "det er jo bare å adoptere bort barnet eller etterlate det på sykehuset". Jeg mener - hvor kunnskapsløs er det mulig å bli? Jeg synes abortdebatten i mye større grad burde fokusere på hvordan man kan støtte og hjelpe kvinner som opplever uønskede svangerskap. Det ville muligens ha ført til at færre valgte abort. Men jeg mistenker at en del abortmotstandere kun ønsker en unnskyldning for å sette seg til doms over andre, fordi det får dem til å føle seg bedre. Anonymkode: 28f56...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:14 #336 Del Skrevet lørdag kl 09:14 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi skal ta makta igjen snart, slik vi har i USA Anonymkode: be301...a11 Er du en misgynist som mener at kvinner ikke har større rettigheter enn avlskveg? Anonymkode: 28f56...007 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet lørdag kl 09:33 #337 Del Skrevet lørdag kl 09:33 Gjest Rozes skrev (På 30.3.2016 den 15.23): På ingen måte et mord. Et mord krever et levende vesen, ikke en celleklump. Når er det hjertet begynner å slå? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet lørdag kl 09:41 #338 Del Skrevet lørdag kl 09:41 Gjest Rozes skrev (På 30.3.2016 den 15.23): På ingen måte et mord. Et mord krever et levende vesen, ikke en celleklump. Du er en celle klump. Hva gjør et forsvarsløst barn mindre verdifullt en deg? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet lørdag kl 09:47 #339 Del Skrevet lørdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men det er i praksis en begresning av kvinners rettigheter, det er ikke til å komme bort fra. Og du skriver det selv, at hensynet til mor må komme i annen rekke. Etter min mening er det hylende dobbeltmoralsk å glemme hensynet til mor i denne sammenhengen. Se bare enkelte kommentarer i denne tråden, som at "det er jo bare å adoptere bort barnet eller etterlate det på sykehuset". Jeg mener - hvor kunnskapsløs er det mulig å bli? Jeg synes abortdebatten i mye større grad burde fokusere på hvordan man kan støtte og hjelpe kvinner som opplever uønskede svangerskap. Det ville muligens ha ført til at færre valgte abort. Men jeg mistenker at en del abortmotstandere kun ønsker en unnskyldning for å sette seg til doms over andre, fordi det får dem til å føle seg bedre. Anonymkode: 28f56...007 Det er godt mulig det finnes hyklere blant abortmotstandere. Men spørsmålet er like fullt når fosteret er et menneske og dermed skal gis rettigheter. At det finnes dobbeltmoralister og hyklere er en avsporing. Det er sant at det å gi noen rettigheter ofte betyr at andres rettigheter må begrenses. Da legger vi som oftest størst vekt på de mest fundamentale rettighetene, slik at for eksempel min rett til å ferdes trygt i trafikken veier tyngre enn din rett til å kjøre fort, barns rett til en trygg oppvekst veier tyngre enn foreldrenes rett til å ruse seg, osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:50 #340 Del Skrevet lørdag kl 09:50 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Da jeg gikk gravid og tok tidlig ultralyd, så redd for at noe skulle skje, da jeg så og hørte det lille hjertet som banket, fingre og tær, til og med små negler i uke 10. Mord er det ikke. Men etter å ha vært gravid, og sett det utvikle seg uke for uke, så hadde jeg nok ikke klart det. Og tenker veldig mye på aborten jeg tok i ung alder. Skulle ønske jeg visste mer den gang. At noen hadde vist meg hvem som lå der inne, utviklingen, og ikke minst mulighetene. Anonymkode: 7b9a9...d30 Jeg synes også det ble tatt altfor lett på den gangen. "alle" mente det var så greit og flott. Mitt valg. Min kropp. Lite snakk om den enorme sorgen og tankekjøret som kom mye senere i livet, og spesielt da jeg igjen ble gravid. Det var ingen celleklump. Kontrasten ble så stor da jeg gikk til ultralyd og så utviklingen fra uke 8. Kan hende valget mitt var rett den gang, men skulle ønske jeg visste mye mer. Dette er sikkert individuelt, og dette er mine tanker, som kanskje noen deler. Anonymkode: 7b9a9...d30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå