Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber i barnehagefast.

vært sykemeldt i 8 uker straks pga brudd i fot.

Leste noe om at etter 8 uker kan de stanse sykepenger.. men når du jobber i barnehage så kan man jo ikke tilrettelegge for en med brukket fot og en på krykke? Så da kan de ikke stoppe pengene da eller? 

Blir helt stresset av det nav systemet.. hehe..

Noen som vet noe??

Anonymkode: f4994...b76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har aktivitetsplikt etter 8 uker, det vil si at du må enten inn i et tiltak eller i gradert sykmelding.
Men, du kan få unntak fra aktivitetsplikten dersom arbeidsgiver dokumenterer at det ikke er noe mulighet for tilrettelegging og lege dokumenterer at det ikke er forsvarlig at du begynner i noe form for aktivitet.
Legen din skal fylle ut punkt 6 på sykmeldingen med melding til NAV innen disse 8 ukene.

Dersom NAV ikke har mottatt noe dokumentasjon innen 8 uker vil du få et varsel om midlertidig stans av sykepenger. Du har da 4 uker på deg å fremskaffe denne dokumentasjonen, hvis ikke får du varig stans. Dersom NAV mottar det de skal innen de 4 ukene vil sykepengene løpe som vanlig.
Men du skal være klar over at et brudd er forventet å heles før det har gått 8 uker, så om det ikke er dokumentert komplikasjoner eller annet som gjør at du fortsatt ikke kan belaste foten kan det være NAV stiller krav om aktivitet uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Du har aktivitetsplikt etter 8 uker, det vil si at du må enten inn i et tiltak eller i gradert sykmelding.
Men, du kan få unntak fra aktivitetsplikten dersom arbeidsgiver dokumenterer at det ikke er noe mulighet for tilrettelegging og lege dokumenterer at det ikke er forsvarlig at du begynner i noe form for aktivitet.
Legen din skal fylle ut punkt 6 på sykmeldingen med melding til NAV innen disse 8 ukene.

Dersom NAV ikke har mottatt noe dokumentasjon innen 8 uker vil du få et varsel om midlertidig stans av sykepenger. Du har da 4 uker på deg å fremskaffe denne dokumentasjonen, hvis ikke får du varig stans. Dersom NAV mottar det de skal innen de 4 ukene vil sykepengene løpe som vanlig.
Men du skal være klar over at et brudd er forventet å heles før det har gått 8 uker, så om det ikke er dokumentert komplikasjoner eller annet som gjør at du fortsatt ikke kan belaste foten kan det være NAV stiller krav om aktivitet uansett.

Ja okei da må jeg finne ut av dette.

Det brudde jeg har i foten hadde jeg gips på i 7 uker.. det var grodd fint når jeg tok av gips... men så kan jeg ikke bare gå på foten etter gipsen.. den må trenes opp igjenn, jeg er på min andre uke for å trene opp foten.. den er ikke klar for å jobbe i noe barnehage nå med en krykke.. legen på sykehuset sa også at jeg ikke skal gå fullt på foten før etter 3 uker.. så dette synes jeg høres rart ut at de kan stille krav om dette uansett når jeg ikke skal gå fullt på foten.

Men er det jeg som må ordne alt dette eller er det lege og arbeids giver som ordnet dette? 

Får jeg beskjed om dette? :)

Mvh trådskriver ..

Anonymkode: f4994...b76

Skrevet

Du får et brev med varsel om stans dersom det ikke har kommet inn dokumentasjon. Da står det i brevet hvordan du skal forholde deg.
Arbeidsgiver og lege skal egentlig sende inn dette uoppfordret, men det skjer dessverre veldig sjelden, så du bør sikkert minne dem på det.
Hvis legene har sagt at du ikke skal belaste foten enda bør de skrive det på punkt 6 på sykmeldingen. Da vil det ikke bli noe mer spørsmål, som regel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...