Gå til innhold

Fra mor til sønn - konfirmasjonstale etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant ikke noe annet passende sted å poste denne, så det er bare å flytte den om det ikke er rett.

Jeg trenger litt inspirasjon til hva jeg kan gjøre til sønnen min på konfirmasjonsdagen hans.

Det er ikke mange talere i familien, så jeg vil gjøre noe fint for han. 
Pappan hans lager en fin bildesamling som kommer til å gå i bakgrunnen på en vegg hele tiden. Tror jeg, det er ikke helt bestemt enda.
Og jeg ønsker å gjøre noe mer enn å bare skrive en tale, kanskje lage noe ved siden av, noe han kan ta frem senere og sette pris på.
Men hjernen er litt tom for ideer. Ikke har jeg vært i mange konfirmasjoner heller.

Noen som har noen bra ideer å dele?

Anonymkode: bbe24...48e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker han selv at du gjør noe sånt for ham?

Anonymkode: f6d9d...dfc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del ville droppet tale. Jeg hater taler, og som fjortenåring hadde jeg antageligvis dødd av skam om min mor skulle holde tale til meg. 

Hva med å lage et album til ham? Den aller beste presangen jeg fikk til min konfirmasjon var et fotoalbum fra min mormor, med bilder helt fra min mors oppvekst og frem til min konfirmasjonsdag. Du kan jo lage en fotobok, få den trykket opp hos fotoknudsen/elkjip e.l, og skrive litt til hvert bilde, hvem som er på det, anledning, osv? Jeg fikk masse dyre ting til konfirmasjonen min, men albumet er det som definitivt toppet alt sammen, og som jeg setter stor pris på å kunne ta frem fra tid til annen og kikke i. 

Anonymkode: 618d4...f76

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant ikke noe annet passende sted å poste denne, så det er bare å flytte den om det ikke er rett.

Jeg trenger litt inspirasjon til hva jeg kan gjøre til sønnen min på konfirmasjonsdagen hans.

Det er ikke mange talere i familien, så jeg vil gjøre noe fint for han. 
Pappan hans lager en fin bildesamling som kommer til å gå i bakgrunnen på en vegg hele tiden. Tror jeg, det er ikke helt bestemt enda.
Og jeg ønsker å gjøre noe mer enn å bare skrive en tale, kanskje lage noe ved siden av, noe han kan ta frem senere og sette pris på.
Men hjernen er litt tom for ideer. Ikke har jeg vært i mange konfirmasjoner heller.

Noen som har noen bra ideer å dele?

Det finnes flere bøker med idéer til dikt på konfirmasjonsdagen, og noen sanger også. Jeg og søsknene mine hadde sanghefter til våre konfirmasjoner, og mamma holdt tale i de to første konfirmasjonene, pappa i den siste. Har du hans første sko fra da han var liten, så kan du prøve å få den ene eller begge forgylt. Du kan også "bare" gi ham de skoene, uten å gjøre noe annet med dem. Du kan finne andre ting han fikk da han var liten og som du alltid har gjemt for ham. Jeg fikk f.eks. to små keramikk-kopper til dåpen, fra noen mamma kjenner, - selv visste jeg ikke om dem før konfirmasjonen. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del ville droppet tale. Jeg hater taler, og som fjortenåring hadde jeg antageligvis dødd av skam om min mor skulle holde tale til meg. 

Hva med å lage et album til ham? Den aller beste presangen jeg fikk til min konfirmasjon var et fotoalbum fra min mormor, med bilder helt fra min mors oppvekst og frem til min konfirmasjonsdag. Du kan jo lage en fotobok, få den trykket opp hos fotoknudsen/elkjip e.l, og skrive litt til hvert bilde, hvem som er på det, anledning, osv? Jeg fikk masse dyre ting til konfirmasjonen min, men albumet er det som definitivt toppet alt sammen, og som jeg setter stor pris på å kunne ta frem fra tid til annen og kikke i. 

Anonymkode: 618d4...f76

Du kjenner ikke denne konfirmanten, men mammaen hans kjenner ham. Noen synes det er greit med taler, andre ikke. Det går også an at mammaen spør konfirmanten selv på forhånd, om han synes tale er greit eller ei. 

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg hadde spurt konfirmanten om det var greit med en kort tale, de fleste tenåringer ønsker heller en kort tale fremfor masse sanger. 

En fin tale om de positive egenskapene til konfirmanten er alltid hyggelig, mer kleine episoder kan droppes. Jeg har vært i mange konfirmasjoner de siste årene og har alltid opplevd at konfirmantene setter pris på taler (korte sådan) og flesteparten har faktisk vært ganske rørt over fine ord.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Ja, jeg har spurt han om hva han ønsker selv. Og han vil heller ha taler enn sanger.

Album er en kjempe fin ide. Jeg vil tro det er fint med noe han kan dra frem senere i livet og se igjennom.
Jeg har tatt vare på mye gjennom oppveksten hans som kunne fått plass i det faktisk. Og kanskje si noen ord om hva jeg har ment og hva jeg har laget. 
Vi har en skikkelig tøff tid med klassiske tenåringsproblemer, så det blir min måte å vise han at jeg har vært der hele veien og kommer til å være der videre også. 

Det er en rimelig taus gjeng som kommer, ingen er glad i å snakke eller synge i forsamlinger.
Bortsett fra meg og min far. He he! Så noe må jeg gjøre.
Og jeg ønsker ikke å drite han ut med kleine fortellinger fra han var liten. 
Pappan hans kommer til å bruke musikk og bilder, noe han også er glad i.

Takk for innspill! :) Det løsnet litt!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...