Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har prøvd en stund å forandre kostholdet i håp om å gå ned noen kilo, men blir veldig forvirret over alle slankekurer og slanketips jeg leser, og klarer ikke finne ut hva jeg skal forholde meg til.

Mange snakker om lavkarbo og ketolysekuren, der man stapper i seg masse fett for at dette skal få fart på forbrenning eller noe sånt. Denne kuren ønsker jeg IKKE å prøve. Betyr det at alt som heter lavkarbo er i samme gata, og at jeg bør holde meg borte fra det? Hvordan skal man evt. klare å skille? 

Så har jeg alltid trodd at å steke ting i olje, f.eks. olivenolje, rapsolje eller vita hjertego olje, istedenfor smør/margarin bare er sunt og at man ikke legger på seg av olje. Så ser jeg nå at olje har masse kalorier (eller noe). Stemmer det, og i tilfelle hva er best å bruke til steking når man skal slanke seg? F.eks. wok.

Og så tenker jeg å spise mer salat, men må ha noe dressing for at dette skal være godt etter min mening. Hvilken dressing kan man spise med god samvittighet?? Er alt man lager av kesam slankende? Er balsamicoeddik  slankende? (Har ikke smakt det, men tenker å prøve dersom det er sunt) Er det evt, noen som har gode forslag eller oppskrifter? Er veldig glad i hamburderdressing, så gjerne noe som ligner, som er kremete. Men også interessert i andre ting, bare jeg kan spise det med god samvittighet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siden slanking/kostholdsendring innebærer så mange forskjellige retninger, må du først finne ut hvilken retning du ønsker å følge...

For å si det sånn, så er det store forskjeller på kostholdsrådene når det gjelder lavkarbo og lavkalori, f.eks. Så du må bestemme deg for hvilken du vil gå for før du kan få råd...

Anonymkode: 418cc...56c

AnonymBruker
Skrevet

Gitt at du er ellers frisk handler slanking om kalorier inn og ut. Det du trenger å ta stilling til er hva du ønsker å bruke kaloriene dine på. De som velger å bruke kaloriene sine på mye fett og proteiner gjør det fordi det gir en langvarig metthetsfølelse og  fordi de føler det er et kosthold de kan opprettholde. Det viktigste for at du skal lykkes med slankingen er at du gjør livsstilsendringer du kan leve med også etter slankeperioden. Det er mye mer sannsynlig at du kaster deg over kaloribombene hvis du hver dag føler at du "gir opp" alt du liker. Matglede er viktig.

Jeg har selv gått ned 20 kilo de siste årene. Kostholdsmessig klarte jeg det ved å spise grove karbohydrater, masse grønnsaker, mye kyllingfilet og lite fett, fordi det er et kosthold som jeg kan trives med. Jeg har kost meg med øl og godteri også, fordi det er jeg så glad i. Derfor passet jeg på å justere mengden ut fra hva jeg hadde å gå på av kalorier.

Spør deg selv hva du liker å spise? Hva består en typisk middag av? Gå ut fra det og se om du kan senke kalorinivået med f.eks. mindre porsjon saus og mer grønnsaker. F. eks. Olje er som du nevner kaloririkt, men kroppen trenger fett for å fungere. Bare pass på hvor mye du bruker! Skaff deg en kjøkkenvekt og bruk en kaloriteller som f.eks. My fitness pal. Mål hva du spiser noen uker sånn at du får et godt øyemål på hva en passe porsjon er og omtrentlig hvor mye kalorier det er i det du bruker.

Anonymkode: a7647...929

• Liker 7
Skrevet

Jeg anbefaler også appen My Fitness Pal. Denne har i alle fall gjort meg mye mer bevisst på hvor mange kalorier det er i alt jeg stapper i meg og ikke minst hvor stor effekt det er i å være i bevegelse.
Jeg har stort sett fortsatt å spise det meste av det jeg spiste før, bare mindre av det. Det har blitt en slags intern konkurranse med meg selv der jeg har som mål å hele tiden holde meg under kalorimålet mitt hver dag. Dersom jeg blir fristet til et ekstra kakestykke, en sjokolade eller et glass brus sjekker jeg i appen hvor mange kalorier det er og hvor mye jeg da må være aktiv for å veie opp for kaloriene inn. I tillegg får man der oppmuntringer av typen "hvis hver dag var som denne vil du veie .... kg om 5 uker." Gir i alle fall meg mye motivasjon!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kayla skrev:

Er alt man lager av kesam slankende? Er balsamicoeddik  slankende?

Her har du misforstått noe. Det finnes ingen matvarer som er slankende.

Det er kun snakk om mengde. Du kan i utgangspunktet spise akkurat det du vil, men dersom matvaren inneholder mange kalorier (som f.eks. olje som inneholder ca 900 kcal per desiliter, 1 spiseskje ca 100 kcal) må du begrense mengden du spiser.

Anonymkode: eb945...8eb

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kayla skrev:

Hei

Har prøvd en stund å forandre kostholdet i håp om å gå ned noen kilo, men blir veldig forvirret over alle slankekurer og slanketips jeg leser, og klarer ikke finne ut hva jeg skal forholde meg til.

Mange snakker om lavkarbo og ketolysekuren, der man stapper i seg masse fett for at dette skal få fart på forbrenning eller noe sånt. Denne kuren ønsker jeg IKKE å prøve. Betyr det at alt som heter lavkarbo er i samme gata, og at jeg bør holde meg borte fra det? Hvordan skal man evt. klare å skille? 

Så har jeg alltid trodd at å steke ting i olje, f.eks. olivenolje, rapsolje eller vita hjertego olje, istedenfor smør/margarin bare er sunt og at man ikke legger på seg av olje. Så ser jeg nå at olje har masse kalorier (eller noe). Stemmer det, og i tilfelle hva er best å bruke til steking når man skal slanke seg? F.eks. wok.

Og så tenker jeg å spise mer salat, men må ha noe dressing for at dette skal være godt etter min mening. Hvilken dressing kan man spise med god samvittighet?? Er alt man lager av kesam slankende? Er balsamicoeddik  slankende? (Har ikke smakt det, men tenker å prøve dersom det er sunt) Er det evt, noen som har gode forslag eller oppskrifter? Er veldig glad i hamburderdressing, så gjerne noe som ligner, som er kremete. Men også interessert i andre ting, bare jeg kan spise det med god samvittighet.

Du har mye å lære - kjøp deg noen bøker og lær om ernæring\metabolismen og relaterte temaer på amazon. Hvis interessert kan jeg gi deg anbefalinger.

Det er ikke helt som du tror eller har hørt at ting henger sammen. Kalori telling har egentlig ikke så mye å si - det bør kun brukes som en referanse. Det er helt andre forhold \ faktorer som spiller inn, du må imidlertid skape deg selv bedre forutsetninger med å bygge på med elementær kunnskap først. 

Det er mye bedre du legger tiden ned her enn noen andre steder akkurat nå.

Ang både dressingen og hamburger brødet så består disse av raskt nedbrytbare karbohydrater som vil skyte blodsukkeret opp som en rakett - og dermed også insulin frigjøringen din for å regulere det tilsvarende ned. Det er den mekanismen som gjør det usunt.     

Anonymkode: 5e49a...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også MyFitnessPal sin calorie tracker og skriver opp alt jeg spiser. Plutselig ble jeg smertelig klar over hvor mange kcal som er i safarikjeks, en neve popcorn, en brødskive, en ekstra potet... Det alene hjelper til sunnere valg. Jeg skal ned noen kilo nå, og ser at ved å spise ett mindre knekkebrød til frokost og kvelds, ingen frukt til dessert etter lunsj (er gratis frukt på jobb), og litt mindre middagsporsjoner, så vil jeg kunne klare å ta av to kilo i måneden ca. Da tar jeg ingen andre diett-grep eller treningsgrep, det er de eneste offer jeg gjør. Er god og mett, bare fokus på hva som er mine uvaner og hvordan å snu uvanene igjen. 

Anonymkode: 8ad98...dbd

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du misforstått noe. Det finnes ingen matvarer som er slankende.

Det er kun snakk om mengde. Du kan i utgangspunktet spise akkurat det du vil, men dersom matvaren inneholder mange kalorier (som f.eks. olje som inneholder ca 900 kcal per desiliter, 1 spiseskje ca 100 kcal) må du begrense mengden du spiser.

Anonymkode: eb945...8eb

Har nok formulert meg litt dårlig her. Det jeg mener er om dressinger laget av kesam, eller om balsamico er et mye bedre alternativ enn f.eks. hamburgerdressing. Slik at jeg med god samvittighet kan bruke denne type dressing i håp om å spise mere salat. Hvis det ikke er mye bedre, får jeg prøve uten. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har mye å lære - kjøp deg noen bøker og lær om ernæring\metabolismen og relaterte temaer på amazon. Hvis interessert kan jeg gi deg anbefalinger.

Det er ikke helt som du tror eller har hørt at ting henger sammen. Kalori telling har egentlig ikke så mye å si - det bør kun brukes som en referanse. Det er helt andre forhold \ faktorer som spiller inn, du må imidlertid skape deg selv bedre forutsetninger med å bygge på med elementær kunnskap først. 

Det er mye bedre du legger tiden ned her enn noen andre steder akkurat nå.

Ang både dressingen og hamburger brødet så består disse av raskt nedbrytbare karbohydrater som vil skyte blodsukkeret opp som en rakett - og dermed også insulin frigjøringen din for å regulere det tilsvarende ned. Det er den mekanismen som gjør det usunt.     

Vet jeg har mye å lære. Ønsker helst å slippe å kjøpe og lese masse bøker om dette, men derimot få noen gode enkle råd til å komme igang på. Men som sagt; er en jungel av kurer og tips, vanskelig å vite hva man skal velge.

Takker ellers for mange gode svar. Tror kanskje at kaloritelling er det jeg må gå for, og den appen hørtes interessant ut. Jeg får google meg litt frem til kalorifattige oppskrifter, og finne ut hvor mye kalorier jeg bør ha i løpet av en dag, så er det nok uansett mye bedre enn det kostholdet jeg har idag.

Skrevet

Jeg har gått ned en del kilo ved å spise hva jeg vil, så lenge jeg holder meg til ca 1500 kcal pr dag. Hvor mange kalorier du kan tillate deg pr dag er avhengig av hvor høy/tung du er. I tillegg vil det aldri være en bastant grense; noen kan spise mer og andre må spise mindre for å gå ned i vekt. 

Som nevnt over her anbefaler jeg deg å laste ned MyFitnessPal-appen, og skaffe deg en enkel kjøkkenvekt. I begynnelsen bør du veie alt du spiser for å få et overblikk over hvor mye f.eks. en brødskive veier, en potet osv. Appen regner så ut hvor mange kalorier det er i maten du spiser. På den måten er det lett å holde oversikten, og det virker også motiverende. (synes jeg ihvertfall!)

Det høres kanskje ut som mye jobb, men det er ikke det når du bare kommer i gang. Etter hvert vet du sånn ca hvor mye du kan spise av de ulike matvarene uten å spise for mye. 

For min del er det ikke så aktuelt å kutte ut enkelte matvarer; det fører bare til at jeg får ekstra lyst på nettopp det! Men appen har hjulpet meg til å ta sunnere valg. Plutselig er det ikke så fristende med en Safarikjeks liksom. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å opprettholde vekten slik den er, må man innta rundt 2000 kcal pr dag for et vanlig menneske av hunkjønn. Menn kan innta litt mer, da de forbrenner mer. Men kvinner, altså rundt 2000 kcal.

Så da er det altså sånn, at for å gå ned i vekt, må du enten

a) spise mindre kaloriholdige matvarer så du kommer under 2000 kcal dagen (f.eks. 1500)

b) bevege der mer sånn at kaloriene du har inntatt ekstra blir "brukt opp" og du kommer godt under 2000 kcal

Trener du mye, kan du altså spise en hel del "nei-mat" fordi du bare forbrenner det igjen, uten å legge på deg. En annen person som spiser nøyaktig det samme, men ikke trener, vil legge på seg av det.

Trener du ikke, blir det mer kaloritelling.

Dressinger som du etterspør, er aldri "slankende", men det finnes selvfølgelig noen som inneholder litt mindre kalorier enn andre. Men dressing vil alltid øke kcal inntaket i den salaten som egentlig var så sunn.

Det som er direkte slankende, er å ta mindre porsjoner av alt, begrense sukkerinntaket sterkt (sjekk innholdsfortegnelsen på ting etter karbohydratet sukker, du vil bli overrasket. Til og med ketchup er en sukkerbombe!), ta mindre saus eller droppe det helt, drikke sukkerfrie drikker eller vann, osv. Alkohol inneholder jo også mye kalorier, så tenk over det før du drikker den ølen eller tar den drinken. Kort og greit, begrense deg og tenke over hva du putter i deg i det daglige. En dæsj med ketchup på pølsen er en skje med sukker!

http://www.tv2.no/a/3734176

Anonymkode: 66ef3...b23

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Kayla skrev:

Har nok formulert meg litt dårlig her. Det jeg mener er om dressinger laget av kesam, eller om balsamico er et mye bedre alternativ enn f.eks. hamburgerdressing. Slik at jeg med god samvittighet kan bruke denne type dressing i håp om å spise mere salat. Hvis det ikke er mye bedre, får jeg prøve uten. 

Vet jeg har mye å lære. Ønsker helst å slippe å kjøpe og lese masse bøker om dette, men derimot få noen gode enkle råd til å komme igang på. Men som sagt; er en jungel av kurer og tips, vanskelig å vite hva man skal velge.

Takker ellers for mange gode svar. Tror kanskje at kaloritelling er det jeg må gå for, og den appen hørtes interessant ut. Jeg får google meg litt frem til kalorifattige oppskrifter, og finne ut hvor mye kalorier jeg bør ha i løpet av en dag, så er det nok uansett mye bedre enn det kostholdet jeg har idag.

Tror du må lese innlegget mitt en gang til. 

Likevel så konkluderer du med at det er kalori telling du må gå for ? men på den andre siden så sier du at du har mye å lære, men vil helst slippe å lese masse bøker om dette ? du er jo ikke åpen for kunnskap - det er jo det du sier her. 
Beklager men her mistet du meg. :ohmy:

Verken trening, kalori telling og den tilnærmingen din her vil få deg på rett spor - kunnskap og rett forståelse av hvordan dette henger sammen vil imidlertid. Ergo les hva jeg skriver. 

Skrevet (endret)

"Det finnes ikke usunn mat bare usunne mengder"

Jeg har prøvd lavkarbo og var veldig happy i 2-3 uker fordi jeg elsker kjøtt men ble fort lei av så mye du ik kan spise når du er i Ketose + etter ketose perioden.

Det er mye bedre å sette en maks grense på Kcal du kan spise hver dag og holde deg til det. På denne måten kan du spise hva du vil bare du er disiplin og holder deg til maks grensen.

SLØS IKKE PENGER PÅ BØKER!!! bruk heller de pengene på godt mat! Vi er i 2016.... er ingenting du ikke kan finne ut av å google.

Jeg har siden 1. jan holdt meg til 1200kcal/dagen, Veldig lavt og anbefales ik av de fleste men det har funket for meg og jeg har gått ned 24kg. Veier nå 106,forsatt overvektig men er på riktig vei :)  Jeg har mer enn nok energy hver dag og trener kun 3 ganger/uken. Jeg begynte ikke å trene før februar så meste parten av kiloene gikk bort da jeg skiftet matinntaket!

Her er mine tips til deg:

Start med 1400-1500 kcal/dagen og se åssen det går etter 1 måned.

Kjøp en vekt http://www.clasohlson.com/no/Brevvekt/34-8024 og vei alt du spiser og skriv ned hva du skal spise for dagen.

Planleggingen blir mye lettere med disse sidene:

http://www.matvaretabellen.no/ https://www.marked.no/mat/forside https://kolonial.no/

På disse sidene kan du sjekke hva ulike matvarer innholder av kcal per 100g. Dette gjør det mye lettere å planlegge middager og resten av måltidene.

Helt ærlig, veie og telle kalorier er ik no gøy i det hele tatt, men det er veldig enkel matte og lett å gjennomføre. Den dagen jeg når målet mitt på 85kg skal jeg FAEN meg ik måle en dritt og spise det jeg vil. Grunnen for at jeg gikk opp i kilo var bare fordi jeg sluttet å trene. I 5 år holdt jeg en stabil vekt på 78-82kg men så sluttet jeg å trene i det hele tatt og gikk opp 50kg på 3 år.... Målet nå er 85kg og forsette å trene 3ganger/uken for å holde vekten stabilt og spise hva jeg vil som jeg gjorde før :) 

Lykke til!

Endret av John_Felipe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, John_Felipe skrev:

"Det finnes ikke usunn mat bare usunne mengder"

Jeg har prøvd lavkarbo og var veldig happy i 2-3 uker fordi jeg elsker kjøtt men ble fort lei av så mye du ik kan spise når du er i Ketose + etter ketose perioden.

Det er mye bedre å sette en maks grense på Kcal du kan spise hver dag og holde deg til det. På denne måten kan du spise hva du vil bare du er disiplin og holder deg til maks grensen.

SLØS IKKE PENGER PÅ BØKER!!! bruk heller de pengene på godt mat! Vi er i 2016.... er ingenting du ikke kan finne ut av å google.

Jeg har siden 1. jan holdt meg til 1200kcal/dagen, Veldig lavt og anbefales ik av de fleste men det har funket for meg og jeg har gått ned 24kg. Veier nå 106,forsatt overvektig men er på riktig vei :)  Jeg har mer enn nok energy hver dag og trener kun 3 ganger/uken. Jeg begynte ikke å trene før februar så meste parten av kiloene gikk bort da jeg skiftet matinntaket!

Her er mine tips til deg:

Start med 1400-1500 kcal/dagen og se åssen det går etter 1 måned.

Kjøp en vekt http://www.clasohlson.com/no/Brevvekt/34-8024 og vei alt du spiser og skriv ned hva du skal spise for dagen.

Planleggingen blir mye lettere med disse sidene:

http://www.matvaretabellen.no/ https://www.marked.no/mat/forside https://kolonial.no/

På disse sidene kan du sjekke hva ulike matvarer innholder av kcal per 100g. Dette gjør det mye lettere å planlegge middager og resten av måltidene.

Helt ærlig, veie og telle kalorier er ik no gøy i det hele tatt, men det er veldig enkel matte og lett å gjennomføre. Den dagen jeg når målet mitt på 85kg skal jeg FAEN meg ik måle en dritt og spise det jeg vil. Grunnen for at jeg gikk opp i kilo var bare fordi jeg sluttet å trene. I 5 år holdt jeg en stabil vekt på 78-82kg men så sluttet jeg å trene i det hele tatt og gikk opp 50kg på 3 år.... Målet nå er 85kg og forsette å trene 3ganger/uken for å holde vekten stabilt og spise hva jeg vil som jeg gjorde før :) 

Lykke til!

Som jeg forklart i flere lignende tråder den siste tiden, så er det ikke viktig å telle kalorier. Det handler ikke om det - folk flest har misforstått. Ta noen konsultasjonstimer med ernæringsfysiologer hvis du ikke vil høre på meg men de vil fortelle deg det samme. Problemet er at du må skaffe deg noen elementære kunnskaper hvordan alt henger sammen først før du vil forstå og få utbytte av det. Så her er det bedre du kjøper noen lærebøker og får inn den grunnleggende forståelsen først før du piner deg selv med trening og kaloritelling :)

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg forklart i flere lignende tråder den siste tiden, så er det ikke viktig å telle kalorier. Det handler ikke om det - folk flest har misforstått. Ta noen konsultasjonstimer med ernæringsfysiologer hvis du ikke vil høre på meg men de vil fortelle deg det samme. Problemet er at du må skaffe deg noen elementære kunnskaper hvordan alt henger sammen først før du vil forstå og få utbytte av det. Så her er det bedre du kjøper noen lærebøker og får inn den grunnleggende forståelsen først før du piner deg selv med trening og kaloritelling :)

Men når folk forklarer deg at de klarer å gå ned i vekt ved å telle kalorier - hvorfor insisterer du sånn på at kaloritelling ikke er viktig? Når funker for så mange? Det er mye lettere å telle kalorier enn å lese seg gjennom bøker man ikke nødvendigvis forstår engang. Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Jacuzzi skrev:

Men når folk forklarer deg at de klarer å gå ned i vekt ved å telle kalorier - hvorfor insisterer du sånn på at kaloritelling ikke er viktig? Når funker for så mange? Det er mye lettere å telle kalorier enn å lese seg gjennom bøker man ikke nødvendigvis forstår engang. Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det lett?

Det har jeg underbygget så grundig som jeg kan hvorfor jeg insisterer på det. 

Du kan gå ned noen kilo ved å telle deg frem til mindre kalorier men det fungerer bedre om man har 20+ kilo overvekt enn f.eks bare 10kg. 

Få spørre deg om en ting - hvilke garrantier har du ovenfor deg selv at du faktisk har kvittet deg med så og så mye netto kilo i fettvev ? om du har gått ned 3 kilo så er ikke det ensbetydende med at du har gått ned 3 kilo i rent fettvev. Det trenger ikke være du har gått ned i fett% noe som helst. Ergo du er like langt. For å ta et eksempel.

Hvis du vet HVORDAN så blir du kvitt overvekten din iløpet av meget kort tid - 8-12 uker. Om man ligger rundt en 10kilo avstand ihvertfall. Det kreves ikke noen spesielt uoverkommelige livsstils endringer heller - men å ikke vite hvordan og famle i blinde da blir det en helt annen sak. Er jo rene torturen det.  Har du virkelig tid til det ? det valget fatter jeg ikke - rene tidssløseriet og torturen.

Du\dere gjør det mye vanskeligere for dere selv å ikke lære det. Hvem gidder å telle kalorier å bli i dårlig humør med alt som det medfølger? når det har marginalt å si. Da hadde jeg heller investert den tiden ned i å lære om det skikkelig. Da vet en nøyaktig hva en skal gjøre og hvorfor det og det skjer på veien. 

Helt greit at en ikke gidder å trene eller telle kalorier - så lenge man sier til meg at 1-2 timer hver dag så leser en og lærer om faget. Se på det som et redskap du skal bruke i tiden etter for å nå målene - du får ikke jobben gjort uten de rette redskapene.
Får du lyst til å slå i en spiker uten en hammer ? didn`t think so either. Dette er ikke noe annerledes.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese innlegget mitt en gang til. 

Likevel så konkluderer du med at det er kalori telling du må gå for ? men på den andre siden så sier du at du har mye å lære, men vil helst slippe å lese masse bøker om dette ? du er jo ikke åpen for kunnskap - det er jo det du sier her. 
Beklager men her mistet du meg. :ohmy:

Verken trening, kalori telling og den tilnærmingen din her vil få deg på rett spor - kunnskap og rett forståelse av hvordan dette henger sammen vil imidlertid. Ergo les hva jeg skriver. 

Beklager, men jeg er ikke ute etter å ta en doktorgrad i dette. I første omgang er jeg ute etter å raskt komme i gang med noen enkle forbedringer av kostholdet mitt, i håp om å gå ned noen kilo. Forbedringspotensialet er stort, da jeg pr. idag spiser mye av ting som ikke er sunt. Jeg har hverken tid eller motivasjon til å sette meg veldig dypt inn i dette nå ved å lese masse bøker. Men regner med at hvis jeg begynner enkelt allerede fra nå, kan det motivere til å lære enda mer senere, men akkurat nå trenger jeg bare komme igang raskt med en sunnere livsstil. 

Å spise mindre kalorier er jo ikke feil uansett, og i begynnelsen vil det kanskje være litt spennende og motiverende å følge med på dette, og kanskje se at man spiser mindre og mindre etterhvert. Litt konkurranse med seg selv, som noen her sa. Så får mer kunnskap heller komme senere. Takker for enda flere gode og motiverende svar :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Kayla skrev:

Beklager, men jeg er ikke ute etter å ta en doktorgrad i dette. I første omgang er jeg ute etter å raskt komme i gang med noen enkle forbedringer av kostholdet mitt, i håp om å gå ned noen kilo. Forbedringspotensialet er stort, da jeg pr. idag spiser mye av ting som ikke er sunt. Jeg har hverken tid eller motivasjon til å sette meg veldig dypt inn i dette nå ved å lese masse bøker. Men regner med at hvis jeg begynner enkelt allerede fra nå, kan det motivere til å lære enda mer senere, men akkurat nå trenger jeg bare komme igang raskt med en sunnere livsstil. 

Å spise mindre kalorier er jo ikke feil uansett, og i begynnelsen vil det kanskje være litt spennende og motiverende å følge med på dette, og kanskje se at man spiser mindre og mindre etterhvert. Litt konkurranse med seg selv, som noen her sa. Så får mer kunnskap heller komme senere. Takker for enda flere gode og motiverende svar :)

Når jeg sier og underbygger hvorfor kaloritelling er et stort tull. Å spise mindre kalorier ? det kommer veldig an på om det blir rett eller galt. Søker du innlegg som er enige med din forestilling eller søker du kunnskap ? for meg så ser det ut som det er førstnevnte. 

Om så kaloritelling var et alternativ så er det langt ifra det enkleste. Det er strengt tatt det mest kompliserte. Du sier du har liten tid men likevel så velger du å gå i blindgate etter blindgate ? igjen så mistet du meg ved forrige lyskryss. Av og til lurer jeg på om det er småtrolling på gang eller hva det er for noe. 

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg sier og underbygger hvorfor kaloritelling er et stort tull. Å spise mindre kalorier ? det kommer veldig an på om det blir rett eller galt. Søker du innlegg som er enige med din forestilling eller søker du kunnskap ? for meg så ser det ut som det er førstnevnte. 

Om så kaloritelling var et alternativ så er det langt ifra det enkleste. Det er strengt tatt det mest kompliserte. Du sier du har liten tid men likevel så velger du å gå i blindgate etter blindgate ? igjen så mistet du meg ved forrige lyskryss. Av og til lurer jeg på om det er småtrolling på gang eller hva det er for noe. 

Hvis man ikke har peiling på hva ting inneholder så kan kalori telling faktisk være riktig I vekt nedgang. 

Hva mener du man skal gjøre, I korthet siden du helst vil  at man skal lese mange bøker om det. 

Jeg selv følger makro og kaloritelling.

Anonymkode: 394f2...8e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke har peiling på hva ting inneholder så kan kalori telling faktisk være riktig I vekt nedgang. 

Hva mener du man skal gjøre, I korthet siden du helst vil  at man skal lese mange bøker om det. 

Jeg selv følger makro og kaloritelling.

Anonymkode: 394f2...8e9

Hvordan kan du telle kalorier hvis man ikke vet hva ting inneholder ? der mista du meg. 

Jeg har forklart hva man bør gjøre og bør fokusere på :) kalori telling er ikke en av dem. 
Du får gjøre som du vil - du kan likevel ikke forvente å få resultatene hvis du ikke kan matematikk reglene heller.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du telle kalorier hvis man ikke vet hva ting inneholder ? der mista du meg. 

Ved å lese på pakningen til maten, registrere maten i en kaloritellerapp, eller google kaloriinnhold på nettet. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...