AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Del Skrevet 29. mars 2016 Hvem er egentlig ansvarlig for å finne trener til et barnelag i f eks håndball eller fotball? Her er det skikkelig muggen stemning i foreldregruppa på et lag fordi ingen foreldre ønsker å overta trenervervet, noen mener at styret er ansvarlige for å finne ny trener. Jeg, med flere, mener at barneidrett er foreldredrevet og at det derfor er foreldrene selv på et lag som er ansvarlige, gjerne med hjelp av sportslig leder (som representant for styret) til å lete, men at styret i seg selv ikke er ansvarlig for det enkelte lag eksisterer. Finner man ingen trener, finner man ingen, man kan jo ikke tvinge noen og det er tross alt ikke noe betalt verv man ansetter noen i. Anonymkode: 841e7...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 31. mars 2016 #2 Del Skrevet 31. mars 2016 Alle idrettslag har et styre (som består av stort sett foreldre til barna i idrettslaget i tillegg til noen ildsjeler) , og i tillegg et sportsutvalg for hver idrett. Sportsutvalget (mulig det heter noe annet andre steder) består av foreldre og disse har som jobb å skaffe trenere. Dessverre så er dette ikke lett, og i de yngste aldersgruppene er det som regel foreldre eller ungdom fra eldre lag som tar på seg jobben. Jeg har opplevd at en del yngre lag ikke får trenere da foreldre ikke vil stille, og eldre ungdom ikke har tid. Mitt idrettlag har et lite trenerhonorar selv til de yngste lagene (bruker å øke gradvis med alderen) og dette har brukt å friste ungdom til å være trenere. Mine foreldre var engasjert på samme måte som meg, og for 30 år siden var det også vanskelig å finne trenere, så selv om dugnadsånden har blitt redusert blant folk med årene, er det å finne trenere ikke blitt verre. Om det er skikkelig muggen stemning blant foreldregruppa, så bør de ta et tak selv. Alle som sitter i styret er jo frivillige, og de bruker mye, mye av fritiden sin på å drifte et idrettslag. Foreslår dere spør om sportsutvalget kan ta et hastemøte for foreldre og be de legge fram mangel på trenere, forklare hva de har gjort og forklare at foreldrene også bør hjelpe til. Det finnes alltid foreldre som har bedre kontakt med unge spillere, eller kanskje har en bestefar som spilte fotball i yngre dager. Alle monner drar, og idretten er basert på frivillighet og på bidrag fra foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2016 #3 Del Skrevet 31. mars 2016 Det er sånn du beskriver jeg også mener det er, takk for tilbakemelding! Anonymkode: 841e7...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå