Gå til innhold

Søke ung uførtillegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen saksbehandler på nav, er 100 prosent uføretrygdet og noen har gjort meg oppmerksom på at jeg kan ha krav på ung uføretillegg. Har nå fått innhenta flere opplysninger fra alle leger og sykehus opp gjennom årene. Må jeg fylle ut et skjema som er spesifikt for søknad om tillegget? Eller må jeg søke skriftlig og forklare grunnen og legge ved alle epikrisene? 

Anonymkode: 83446...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette ble vurdert da du fikk uføretrygd. Har du ikke fått ung ufør fra du fikk innvilget uføretrygd, så fyller du nok heller ikke kravene for å få dette tillegget. 

Da du fikk vedtaket, hadde du mulighet til å klage på avgjørelsen. Det nytter nok ikke mye å komme nå og be om ung ufør tillegget nå. 

Og alle har en saksbehandler, selv om man ikke har aktiv kontakt med Nav. 

Anonymkode: d2946...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble vurdert da du fikk uføretrygd. Har du ikke fått ung ufør fra du fikk innvilget uføretrygd, så fyller du nok heller ikke kravene for å få dette tillegget. 

Da du fikk vedtaket, hadde du mulighet til å klage på avgjørelsen. Det nytter nok ikke mye å komme nå og be om ung ufør tillegget nå. 

Og alle har en saksbehandler, selv om man ikke har aktiv kontakt med Nav. 

Anonymkode: d2946...8cc

Skal ikke si med sikkerhet, men tror du tar feil her. Jeg tror at man kan komme i etterkant og be om dette tillegget. Hvertfall på aap, usikker ang varig ufør. Det er dessverre veldig vanskelig å få det innvilget og holder selv på å drøfte om jeg orker å ta opp den kampen.

Anonymkode: 0560c...7ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage på at du ikke har ung ufør, men da burde du skaffe en advokat. Mest sannsynlig så blir det hardt. Men det er noen som får det igjennom, men du skal ha god dokumentasjon for ingen aktivitet før du ble 26år. Og du skal vært alvorlig syk lenge før 26år alderen.

Anonymkode: 3350d...88f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan klage på at du ikke har ung ufør, men da burde du skaffe en advokat. Mest sannsynlig så blir det hardt. Men det er noen som får det igjennom, men du skal ha god dokumentasjon for ingen aktivitet før du ble 26år. Og du skal vært alvorlig syk lenge før 26år alderen.

Anonymkode: 3350d...88f

Ung ufør er knyttet til alvorlige og varige diagnoser, og til den diagnosen Nav innvilger uføresøknaden på. Skal ung ufør innvilges i ettertid, så må man i tlliegg klare å dokumentere at uførdiagnosen er feil, noe som er særdeles komplisert uten spesialisterklæring og advokat. Dette gis det heller ikke fri rettshjelp til. Så det kan koste ganske mye, der en vinner lite, totalt sett.

Anonymkode: d2946...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble vurdert da du fikk uføretrygd. Har du ikke fått ung ufør fra du fikk innvilget uføretrygd, så fyller du nok heller ikke kravene for å få dette tillegget. 

Da du fikk vedtaket, hadde du mulighet til å klage på avgjørelsen. Det nytter nok ikke mye å komme nå og be om ung ufør tillegget nå. 

Og alle har en saksbehandler, selv om man ikke har aktiv kontakt med Nav. 

Anonymkode: d2946...8cc

Jeg ble selv oppmerksom på at man kunne søke om dette i etterkant. Det gikk i gjennom for min del, etter en lang kamp mot nav.   

Man bør ha advokat og man må dokumentere godt at sykdommen var alvorlig før 26-årsalder. 

Anonymkode: 70e50...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble selv oppmerksom på at man kunne søke om dette i etterkant. Det gikk i gjennom for min del, etter en lang kamp mot nav.   

Man bør ha advokat og man må dokumentere godt at sykdommen var alvorlig før 26-årsalder. 

Anonymkode: 70e50...be2

Men det var ikke lenge etter at uføretrygden ble innvilget jeg så dette, det var faktisk i selve vedtaket, der så jeg at det var avslått automatisk. Hvis det har gått lang tid, ville jeg først snakket med en dyktig advokat om det er noen hensikt i å søke. Det finnes ikke noe søknadskjema, du må sette frem et skriftlig krav og dokumentere at sykdommen var alvorlig før fylte 26 år.

Anonymkode: 70e50...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...