Gå til innhold

Oppkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har snart oppkjøring og jeg lurte på om dere har noen tips? Hva vektlegger sensor og hva er typiske feil? :)

Anonymkode: 77aa0...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei. Jeg tok lappen i Januar. Det sensoren så mest på var hvordan jeg taklet ulike trafikksituasjoner. Han så også selsagt på bilkjøringen. Om man stryker på sikkerhetsspørsmåla, så kan man alikevel bestå på kjøringen sin. Det er helheten som teller.

Mitt tips til deg er og være deg selv og sse ofte i speilene. Ser du for sjeldent i speilene, så kan man stryke på det. Jeg besto ved første forsøk med noen småfeil. Men hvertfall vær deg selv, og gjør det sensoren ber deg om. Det jeg gjorde før oppkjøring, det var at jeg tok oppkjøringskurs på teoritentamen.no. Det hjalp meg veldig. Koster ikke stort. Anbefales!

Lykke til! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg tok lappen i Januar. Det sensoren så mest på var hvordan jeg taklet ulike trafikksituasjoner. Han så også selsagt på bilkjøringen. Om man stryker på sikkerhetsspørsmåla, så kan man alikevel bestå på kjøringen sin. Det er helheten som teller.

Mitt tips til deg er og være deg selv og sse ofte i speilene. Ser du for sjeldent i speilene, så kan man stryke på det. Jeg besto ved første forsøk med noen småfeil. Men hvertfall vær deg selv, og gjør det sensoren ber deg om. Det jeg gjorde før oppkjøring, det var at jeg tok oppkjøringskurs på teoritentamen.no. Det hjalp meg veldig. Koster ikke stort. Anbefales!

Lykke til! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Hva fikk du på oppkjøringskurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Hva fikk du på oppkjøringskurset?

Hei. Jeg fikk mye forskjellig. Skilt, gatekryss, gikk mye i vikeplikt. Det kurset på nettet, innholder en god del tips til oppkjøringen! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg fikk mye forskjellig. Skilt, gatekryss, gikk mye i vikeplikt. Det kurset på nettet, innholder en god del tips til oppkjøringen! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Jeg har kjøpt spørsmålene nå og hatt de snart én måned. Synes du det var nødvendig med kurset i tillegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Jeg har kjøpt spørsmålene nå og hatt de snart én måned. Synes du det var nødvendig med kurset i tillegg? 

For meg var det nødvendig. Du får lest opp alle spørsmålene med lys, og det er jo en fordel! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For meg var det nødvendig. Du får lest opp alle spørsmålene med lys, og det er jo en fordel! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Tusen takk skal du ha for tipset. Er veldig nervøs for oppkjøringsdagen min som er om to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Tusen takk skal du ha for tipset. Er veldig nervøs for oppkjøringsdagen min som er om to uker.

Jeg var også veldig nervøs før jeg tok oppkjøring. Men bare vær deg selv og kikk ofte i speilene og følg instruksjoner som sensor gir til deg, så går dette bra! :). Bare hyggelig det. Bare å spørre hvis du  lurer på noe! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var også veldig nervøs før jeg tok oppkjøring. Men bare vær deg selv og kikk ofte i speilene og følg instruksjoner som sensor gir til deg, så går dette bra! :). Bare hyggelig det. Bare å spørre hvis du  lurer på noe! :)

Anonymkode: 65f40...6fb

Jeg lurer på om du ble testet i noe annet enn kjøringen. For eksempel mønsterdybde på dekk eller varselstrekant. Måtte du måle eller styre med noe uventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klipp og lim fra diskusjon.no. Litt gammel tråd, men det gjelder sikkert fortsatt.

 

 

Førerprøven - praktisk prøve:

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

Eksempler på slike kan være:


"Følg skilt til Stordal"

"Finn en egnet plass å snu"

"I enden av gata skal du til venstre"

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.
Sensors vurdering

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.
Kjøretøy til førerprøven

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

Kilde: Vegvesen.no

Anonymkode: fa212...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Jeg lurer på om du ble testet i noe annet enn kjøringen. For eksempel mønsterdybde på dekk eller varselstrekant. Måtte du måle eller styre med noe uventet?

Hei. Fikk bare sikkerhetspørmål. Mønsterdybe på dekk fikk ikke jeg, men det er sånn greie som bruker og måle med. Men kjørelæreren min bare si til meg på forhånd at den var riktig dybe. Jeg fikk totalt og henger vekt på bilen på sikkerhetspørsmålet, da er det bare og se i vognkortet hvis du får spørsmål om det! :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, joakim18 skrev:

Hei. Fikk bare sikkerhetspørmål. Mønsterdybe på dekk fikk ikke jeg, men det er sånn greie som bruker og måle med. Men kjørelæreren min bare si til meg på forhånd at den var riktig dybe. Jeg fikk totalt og henger vekt på bilen på sikkerhetspørsmålet, da er det bare og se i vognkortet hvis du får spørsmål om det! :).

Tusen takk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klipp og lim fra diskusjon.no. Litt gammel tråd, men det gjelder sikkert fortsatt.

 

 

Førerprøven - praktisk prøve:

Alle praktiske førerprøver, uavhengig av kjøretøy som det prøves i, gjennomføres etter noen generelle regler:

Prøvestrekningen skal legges slik at kandidaten får mulighet til å vise sine ferdigheter under vekslende veg- og trafikkforhold og i regelen etter et standardisert ruteopplegg. Den praktiske prøven vurderes i størst mulig grad som en helhet. Sensor skal vurdere om kandidaten i tilstrekkelig grad har nådd de målene som er fastsatt for opplæring i den aktuelle klassen.

I tillegg til selve kjøringen, vil prøven inneholde en sikkerhetskontroll av kjøretøyet, hvor det sentrale vil være kontroll av dekk - lysutstyr - bremser - styring m.m. For lett og tung motorsykkel er det i tillegg en ferdighetsprøve på avsperret område som må bestås før resten av prøven kan gjennomføres.

Det legges vekt på at kandidaten skal kjøre selvstendig under prøven. Dette gjøres bl.a. ved at sensor gjennom sine beskjeder om hvor det skal kjøres angir lengre kjørestrekninger.

Eksempler på slike kan være:


"Følg skilt til Stordal"

"Finn en egnet plass å snu"

"I enden av gata skal du til venstre"

Hvis kandidaten ønsker det, og forholdene ellers ligger til rette for det, kan trafikklæreren være med i kjøretøyet under prøven.
Sensors vurdering

Under prøven skal sensor så vidt mulig ha plass ved siden av kandidaten.

Under kjøreturen vurderer sensor flere momenter:

Observasjon: Får kandidaten tidlig overblikk over ulike vegmiljø og trafikksituasjoner?

Tegngivning: Gis tegn til riktig tid og sted for å gi informasjon til andre kandidater?

Plassering: Plasseres kjøretøyet riktig i forhold til vegbane og oppmerking? Hvordan er avstanden til forankjørende og andre trafikanter?

Fartstilpasning: Hvordan avpasses hastigheten i de ulike situasjonene? Hvordan gjennomføres fartsøkning og fartsreduksjon?

Trafikktilpasning: Hvordan tilpasser kandidaten seg den øvrige trafikk? Overholdes vikeplikten og opptrer kandidaten hensynsfullt?

Kjøretøybehandling: Kjøres bilen på en teknisk god måte? Brukes girene slik erfarne førere gjør det?

Kandidaten skal gis beskjed om resultatet av prøven umiddelbart etter at den er avsluttet. Det er helhetsinntrykket som avgjør resultatet av førerprøven. Det vil si at mindre enkeltfeil alene ikke blir avgjørende.

Likevel kan prøven avbrytes og vurderes som ikke bestått hvis det oppstår en situasjon hvor sensor eller andre trafikanter må gripe inn for å unngå skade eller fare, og kandidaten selv skulle ha avverget situasjonen. Prøven kan også avbrytes ved kjøring i strid med lyssignal, skilt eller vegoppmerking som beskriver en absolutt handling, eller når adferden medfører at det kan oppstå vesentlige ulemper eller fare i trafikken.

Dersom en praktisk prøve vurderes til ikke bestått, skal kandidaten gis en skriftlig begrunnelse for vedtaket.
Kjøretøy til førerprøven

Kjøretøy til førerprøven, unntatt tilhenger, skal være godkjent av Statens vegvesen. Kandidaten skal selv stille godkjent kjøretøy, f. eks. skolebil til rådighet ved prøven (Gjelder ikke BE-prøve). Godkjenning som kjøretøy til førerprøven skal føres i vognkortet.

Kilde: Vegvesen.no

Anonymkode: fa212...3a9

Tusen takk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, coffeegirl83 skrev:

Tusen takk <3

Bare hyggelig! :-). Jeg øsnker deg all lykke til. Så får du skriver her inne eller på pm hvordan det går med deg på oppkjøringen! :-). Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal straks ha oppkjøring fra tredje gang. De to andre gangene har det vært småfeil som er så sykt irriterende blant annet problemmer med rygging, litt vinglete kjøring. Men allikevel nok til å stryke første gang fortjente jeg faktisk å stryke. Men andre gang var jeg litt mer uenig, mnmn slik kan det gå. 

Vet at man kan ha småfeil og de er delt inn i kategorier, etter alvorlighetagrad. de mest alvorlige fører jo til stryk uansett og det er blant annet brudd på vikeplikt, kjøring på rødtlys.

Men va er mindre alvorlige feil?

Og har dere noen tips til rygging og kjøring i rundkjøringer? Klarer å kjøre ganske greit i rundkjøringer men alltid greit med litt tips. 

Lurer også på om noen av dere har fått beskjed om å finne et egnet sted til å snu, hvordan hånderte dere det?

Endret av Ellendo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...