AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #21 Skrevet 29. mars 2016 Min søster, er virkelig min søster, bare våg å kalle henne noe annet. Men vi har forskjellig far. Anonymkode: 71e73...737
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #22 Skrevet 29. mars 2016 Søsken er søsken. Jeg synes det er veldig rart når folk sier "å, hun er bare halvsøsteren din altså" når de får vite at jeg og søsteren min ikke har samme mor. Anonymkode: e26fe...e8d 1
JC9 Skrevet 29. mars 2016 #23 Skrevet 29. mars 2016 Kall han bror, han er jo broren til barnet - uansett 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #24 Skrevet 29. mars 2016 Den 3/29/2016 at 17.53, minister-mio skrev: Egentlig skjønner jeg ikke at du spør. Du svarer jo selv at det er best for familiefølelsen. Og du ønsker at den skal være sterk og god, ikke dårlig. Jeg spør fordi jeg vet det er mange mødre her inne. Lurer på hva deres reaksjon til dette er. Eksen til samboeren har aldri godtatt meg, selv etter fem år. Jeg har alltid prøvd så godt jeg kan å skape minst mulig friksjon. Men jeg bare VET det blir et problem (som alt annet) at jeg når gir sønnen hennes en bror, og at vi ikke vil kalle han halvbror. TS Anonymkode: 0fbdd...9d3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #25 Skrevet 29. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør fordi jeg vet det er mange mødre her inne. Lurer på hva deres reaksjon til dette er. Eksen til samboeren har aldri godtatt meg, selv etter fem år. Jeg har alltid prøvd så godt jeg kan å skape minst mulig friksjon. Men jeg bare VET det blir et problem (som alt annet) at jeg når gir sønnen hennes en bror, og at vi ikke vil kalle han halvbror. TS Anonymkode: 0fbdd...9d3 her må du ikke tenke på mor. men hva som er best for begge barna. Anonymkode: d67b3...511 2
minister-mio Skrevet 29. mars 2016 #26 Skrevet 29. mars 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spør fordi jeg vet det er mange mødre her inne. Lurer på hva deres reaksjon til dette er. Eksen til samboeren har aldri godtatt meg, selv etter fem år. Jeg har alltid prøvd så godt jeg kan å skape minst mulig friksjon. Men jeg bare VET det blir et problem (som alt annet) at jeg når gir sønnen hennes en bror, og at vi ikke vil kalle han halvbror. TS Anonymkode: 0fbdd...9d3 det kan jo bare være et problem for henne, ikke for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #27 Skrevet 29. mars 2016 Jeg forteller andre at mitt barn har to brødre hos faren sin. Sannheten er at den ene er stebror, den andre halvbror. Det spiller ingen rolle, for oss alle er det brødrene til min sønn. Anonymkode: a455a...18b 1
super-s Skrevet 29. mars 2016 #28 Skrevet 29. mars 2016 Bror. Lillesøsteren min kaller jeg halvsøster kun når jeg skal poengtere at vi ikke er helsøsken. Man er da søsken selv om man ikke har samme mor og far. 1
Gjest blåbærpike Skrevet 29. mars 2016 #29 Skrevet 29. mars 2016 Døtrene mine har ikke samme far, men her i huset har de alltid blitt omtalt som søstre Den minste har fått en liten bror hos faren, og jeg vet at de bare sier søster og bror der også
Timseh Skrevet 29. mars 2016 #30 Skrevet 29. mars 2016 Jeg blir faktisk utrolig irritert når folk kommenterer det - og spesielt foran bonusbarnet mitt! Så sårende. Her er alle tre guttene like mye brødre selv om eldste har en annen mor. Jeg sier: "skal vi ringe storebror?", eller "skal du være med og hente storebror?", dersom vi snakker om eldstemann. Kaller han såklart ved navn også, men mellomste omtaler han selv som "min storebror", så da gjør vi det også. Eldstemann er helten. Har faktisk fått to kommentarer på det tidligere. "han er jo ikke noe ekte bror da, når de ikke har samme mor". Hvem faen får seg til å si noe slikt? Så dersom vi hadde adoptert et barn, hadde ikke det heller vært noe ekte bror? Får da til svar at: "jo, men det blir jo annerledes". Nei, det blir ikke annerledes. Barna er søsken og vi sier ikke "hel" eller "halv".. sånn er det bare. 4
ceccans Skrevet 29. mars 2016 #31 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har tre halvsøsken- men kaller de ikke halvsøster eller halvbror selv om. De er like mye mine søsken som min "helbror". ☺
Kontormus Skrevet 29. mars 2016 #32 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har et barn med en mann som hadde barn fra før. Har aldri vurdert noe annet enn at de er søsken. Punktum. 1
Fireflies Skrevet 29. mars 2016 #33 Skrevet 29. mars 2016 1 time siden, HenLu skrev: Har faktisk fått to kommentarer på det tidligere. "han er jo ikke noe ekte bror da, når de ikke har samme mor". Hvem faen får seg til å si noe slikt? Mennesker med sin egne personlige plass i helvete sier det. Jeg kommer fra den klassiske "mine, dine og våre" familien. Her er vi hel, halv og stesøken. Husker da jeg var unge og noen poengterte at vi ikke var en egentlig søskenflokk. Rett ved foreldrene våre. De rakk ikke si noe før jeg hadde satt vedkomende så hardt på plass og gitt han en grundig leksjon i hva som skaper en familie. Tror ikke han noengang har kommentert andres familieforhold. Til TS: Be samboeren din om å ta seg en samtale med eksen hvis hun starter å lage kvalme. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #34 Skrevet 30. mars 2016 Jeg har selv to søstre med en annen far enn meg, men det kunne ikke falle inn noen av oss å omtale hverandre som noe annet enn søstre. De er like mye søstrene mine som hun som jeg har samme far som. Går da ikke rundt og sier at jeg har en søster og to halvsøstre, det hadde bare vært rart. Anonymkode: f1909...688
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #35 Skrevet 30. mars 2016 Gjør vel ikke noe å bruke bror Kan jo la ungene vite at de har forskjellig far/mor, men hva man kaller søsknene sine har jo ingenting å si. Anonymkode: 468c1...05a
Motebamsen Skrevet 30. mars 2016 #36 Skrevet 30. mars 2016 Halvbror høres helt teit ut, som en annenrangs bror......... Jeg har aldri brukt det utrykket og synes faktisk det er litt gammeldags. Mine søsken er mine søsken selv om vi kanskje bare har en felles forelder. 1
Kristanna Skrevet 30. mars 2016 #37 Skrevet 30. mars 2016 Har aldri brukt ordet halvbror/søster. Hadde kalt det for bror halvbror virker veldig upersonlig.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #38 Skrevet 30. mars 2016 Selvsagt skal man si bror. Selv om barnet teknisk sett er halvbror, så sier man jo bare bror. Samma som at jeg kaller min adoptivsøster for søster, min onkel sitt stebarn for min fetter, og min manns halvsøsken som søsken. Det er ingen grunn til å poengtere disse tekniske detaljene i dagligtalen. Det er kun naturlig å bruke slike begreper når man er nødt, for eksempel for å forklare hvorfor kun min mann arvet fra farmoren, mens søskenene ikke gjorde det - fordi de er halvsøsken og ikke har noe relasjon til farmoren hans, eller for å forklare at jeg er arvelig disponert for en sykdom, mens min søster ikke er det, fordi hun er min adoptivsøster. Anonymkode: 911b8...a21
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2016 #39 Skrevet 30. mars 2016 Jeg var voksen og vel så det før jeg reflekterte et halvt sekund over at mine tanter og onkler på morsiden "bare var HALV-søsken" til min mor, enda jeg alltid har visst at de har forskjellige mødre. De er vokst opp sammen, har felles slekt, er veldig nære og kaller hverandre faktisk for "Søster" og "Bror" istedetfor fornavn den dag i dag (jeg sa"onkel Bror"...)Så den "halv-delen" ble ikke nødvendigvis vektlagt før i tiden heller. Anonymkode: c5621...874
Rihannon Skrevet 30. mars 2016 #40 Skrevet 30. mars 2016 Selvfølgelig sier dere bror! Halvbror høres jo skikkelig stusselig ut...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå