Gå til innhold

Ingen vil gi meg sommerjobb:( Er så lei meg. Hilsen Vernepleierstudent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er student, og er 24 år gammel. Jeg har tidligere gått helse og sosialfag, og helsefagarbeider. Jeg ville ikke bli lærling, så jeg gikk påbygg og tok noen år fri for å finne ut hva jeg ville bli. Nå har jeg begynt på Vernepleien, og jeg trives. Eneste problemet er at ingen vil gi meg sommerjobb i sommer, og jeg og kjæresten skal flytte ut sammen, og uten jobb kan jeg heller ikke flytte med han. Jeg har drevet på i 3 uker, og alle plassene jeg ringer har funnet folk, og om jeg kommer på intervju så får jeg ikke jobben fordi jeg mangler erfaring. Men hvordan skal jeg få erfaring om ingen gir meg det? Jeg har tidligere jobbet på et sykehjem, men dessverre la de ned, så jeg har noe erfaring, men ikke nok.. Jeg kan heller ikke gi medisin enda, så derfor faller jeg bort pga det også. Nå føler jeg meg som en taper, og jeg begynner å tro at det er noe alvorlig galt med meg siden alle andre rundt meg får seg jobber overalt men ikke meg. Jeg har virkelig prøvd, men det eneste håpet jeg har er kanskje en 30% stilling i sommer i en privat bolig, men det er heller ikke sikkert fordi det står mange andre i kø som er både flinkere, og bedre enn meg. Jeg ringte igjen i dag til flere plasser som enda ikke hat gitt meg noe svar, og jeg fikk et vagt svar igjen. Jeg begynner nesten å tro at jeg er utestengt fra helsesektoren, eller så overreagerer jeg veldig. Alle de andre i klassen min har både 100% sommerjobb, eller så har andre fått jobb gjennom praksis. Med meg går det rett og slett ikke slik med. I dag vurderte jeg å slutte på studiet, og heller prøve noe annet men jeg vil jo ikke det heller, da jeg har jobbet så hardt i år. Og jeg vil jo jobbe med mennesker! Praksisplassen min har allerede nok folk, og jeg vet ikke om de føler jeg gjør en god nok jobb heller, så de vil sikkert ikke ha meg som sommervikar de heller.

Kan noen være så snill å gi meg noen råd.

Anonymkode: 4373c...4f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste rådet er å holde ut og fortsette å søke. Anbefaler å søke litt bredere pga økonomi, sånn at du vet at du kan få flyttet sammen med kjæresten. 

For noen tar det lang tid, men når du har vært til intervju/levert søknad hender det at de husker på deg hvis de plutselig trenger vikarer likevel (sykemeldinger, noen som trekker seg). 

Du sier at du trives godt, og selv om det er demotiverende å ikke få sommerjobb må du huske på at du trives med studiet... Og det kommer en sommer neste sommer også.

AnonymBruker
Skrevet

Ps. Glemte å skrive at jeg har prøvd hjemmesykepleien, men det passer ikke meg dessverre. Har derfor mest lyst til å gjøre noe annet. Jeg fikk ofte dårlig samvittighet, og jeg tok med meg jobben hjem hver eneste dag så det gikk ikke. Men alt annet er jo ganske greit! Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet holder du til? 

Anonymkode: bbc32...c66

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet holder du til? 

Anonymkode: bbc32...c66

Trondheim

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, drikkerbrushverdag skrev:

Det eneste rådet er å holde ut og fortsette å søke. Anbefaler å søke litt bredere pga økonomi, sånn at du vet at du kan få flyttet sammen med kjæresten. 

For noen tar det lang tid, men når du har vært til intervju/levert søknad hender det at de husker på deg hvis de plutselig trenger vikarer likevel (sykemeldinger, noen som trekker seg). 

Du sier at du trives godt, og selv om det er demotiverende å ikke få sommerjobb må du huske på at du trives med studiet... Og det kommer en sommer neste sommer også.

Ja, jeg søker jo på alt fra vasker til plenklipping til jobb i psykiatrien.. Jeg trodde virkelig ikke at en Vernepleier-student skulle slite så mye med å skaffe jobb. Det må jo være noe galt med meg ettersom alle andre har jobb i sommer og ikke meg. Men men, slik er det å være meg dessverre:(  Jaja, det kommer en sommer neste sommer, men kan ikke si at det frister å gå hjem i 2 måneder uten 1 krone på kontoen.. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ringe den som er enhetsleder ved den boligen du har praksis på. Den boligen er jo en del av et større bo- og aktivitetstilbud i byen, og da kan det være andre boligher som har behov i sommer. Har du gjort et ok inntrykk i praksis bruker de deg sikkert :)

Anonymkode: d7fb7...a6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ringe den som er enhetsleder ved den boligen du har praksis på. Den boligen er jo en del av et større bo- og aktivitetstilbud i byen, og da kan det være andre boligher som har behov i sommer. Har du gjort et ok inntrykk i praksis bruker de deg sikkert :)

Anonymkode: d7fb7...a6d

Jeg har allerede gjort det. Men pga fravær i starten, har jeg ikke gitt en bra inntrykk. Grunnen til at jeg var borte er fordi hunden min trengte en operasjon, og derfor måtte jeg reise helt til Oslo for å gjøre det. Men det er kanskje en mulighet for at jeg får jobbe i en privat bolig, men da er det bare 3 dager i uken med mindre det kommer inn en sykmelding. Jeg håper virkelig jeg får den, fordi litt jobb er bedre enn ingen jobb. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg søker jo på alt fra vasker til plenklipping til jobb i psykiatrien.. Jeg trodde virkelig ikke at en Vernepleier-student skulle slite så mye med å skaffe jobb. Det må jo være noe galt med meg ettersom alle andre har jobb i sommer og ikke meg. Men men, slik er det å være meg dessverre:(  Jaja, det kommer en sommer neste sommer, men kan ikke si at det frister å gå hjem i 2 måneder uten 1 krone på kontoen.. 

Det jeg mente med at det kommer en sommer neste sommer var at du har mer tid til å søke relevant sommerjobb da. Det er vanskelig å få sommerjobb i byene, men prøv å se litt ut i periferien - det går fint å pendle et stykke. Tenk en radius på en time f.eks. Jeg er sikker på at du får, men du må fortsette å søke. Legg igjen søknader, hør om praksisplassen vet om noen som trenger noe, fortsett sånn som du gjør. Det tar frustrerende lang tid, men er sikker på at det ordner seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å søke litt utenfor Trondheim? Det går jevnt busser til Skaun og Orkdal, og vil tro at det er en viss sjanse for å få sommerjobb på sykehjemmene og andre slags eldreboliger der, og de ligger ofte sentralt tilknyttet busstoppene. 

Anonymkode: 1c9b3...fa9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert å søke litt utenfor Trondheim? Det går jevnt busser til Skaun og Orkdal, og vil tro at det er en viss sjanse for å få sommerjobb på sykehjemmene og andre slags eldreboliger der, og de ligger ofte sentralt tilknyttet busstoppene. 

Har jo ikke så lyst å sitte på en buss i flere timer for å kommer til jobb hver dag, men ser nok ut som jeg må gjøre det.. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke så lett det med sommerjobb nei... Søker du over alt? Selv endte jeg opp med en bensinstasjonjobb i feriene. Var ikke noe gøy, men jobb er jobb! Også bodde jeg en time å gå unna stasjonen. (Har ikke lappen) Fikk ikke jobb noen andre steder så måtte bare ta den. 

Ellers, har du prøvd vikarbyrå? 

Bor foreldrene dine i en annen by, kan du søke jobb der, og bo hos de i sommer. Det gjorde jeg i 6 år.

Anonymkode: 0c271...f6a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har jo ikke så lyst å sitte på en buss i flere timer for å kommer til jobb hver dag, men ser nok ut som jeg må gjøre det.. 

Nå er det en stund siden jeg tok buss fra Trondheim, men man bruker omtrent tjue minutter for å komme til Børsa i Skaun med bil (kanskje halvtime med buss?), hvor kommunesenteret ligger, og det er jo også innenfor sonen for å reise med busskortet som gjelder i Trondheim også. :)

Det kan jo være aktuelt å ringe og spørre her, for eksempel:

https://www.skaun.kommune.no/rossvollheimen-helse-og-omsorgssenter.159186.no.html

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre, men du er sent ute. Jeg søkte sommerjobb i februar og har fått 100% sommervikariat. på en veldig interessant avdeling på sykehus. Jeg har fått jobben selv om jeg enda ikke kan gi medisiner (kan sannsynligvis det i sommer om jeg består medikamentregning).

Til neste år får du være litt tidligere ute :) Håper du får jobb likevel! Hilsen 1-års sykepleierstudent. 

Anonymkode: 682af...f0f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre, men du er sent ute. Jeg søkte sommerjobb i februar og har fått 100% sommervikariat. på en veldig interessant avdeling på sykehus. Jeg har fått jobben selv om jeg enda ikke kan gi medisiner (kan sannsynligvis det i sommer om jeg består medikamentregning).

Til neste år får du være litt tidligere ute :) Håper du får jobb likevel! Hilsen 1-års sykepleierstudent. 

Sykepleiestudenter (og hvertfall ikke førsteårsstudenter) deler ikke ut medisiner på sykehus. Med mindre de er der i praksis og går sammen med veileder, selvfølgelig. 

Anonymkode: 1f238...c1c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du kan ikke gi medisiner på sykehus før du er kvalifisert som sykepleier. Om du jobber på sykehjem, så kan de gi deg løyve til å dispensere ut fra dosett men ikke måle opp ekstra. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiestudenter (og hvertfall ikke førsteårsstudenter) deler ikke ut medisiner på sykehus. Med mindre de er der i praksis og går sammen med veileder, selvfølgelig. 

Anonymkode: 1f238...c1c

Sykepleiestudenter er på sykehjem/hjemmetjenesten første året. 

Anonymkode: 92eab...506

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. Dette høres skikkelig teit ut men jeg er så forferdelig lei meg nå. Jeg har nesten ikke energi til å prøve noe mer. Det virker på meg som om ingen vil ha meg i jobb, og dette fordi jeg er ubrukelig. Jeg føler meg som en taper som ikke fortjener en jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det en stund siden jeg tok buss fra Trondheim, men man bruker omtrent tjue minutter for å komme til Børsa i Skaun med bil (kanskje halvtime med buss?), hvor kommunesenteret ligger, og det er jo også innenfor sonen for å reise med busskortet som gjelder i Trondheim også. :)

Det kan jo være aktuelt å ringe og spørre her, for eksempel:

https://www.skaun.kommune.no/rossvollheimen-helse-og-omsorgssenter.159186.no.html

Ja, jeg kan prøve Skaun. Men helt ærlig så frister det ikke.. Men når man ikke har annet valg må man bare.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så lett det med sommerjobb nei... Søker du over alt? Selv endte jeg opp med en bensinstasjonjobb i feriene. Var ikke noe gøy, men jobb er jobb! Også bodde jeg en time å gå unna stasjonen. (Har ikke lappen) Fikk ikke jobb noen andre steder så måtte bare ta den. 

Ellers, har du prøvd vikarbyrå? 

Bor foreldrene dine i en annen by, kan du søke jobb der, og bo hos de i sommer. Det gjorde jeg i 6 år.

Anonymkode: 0c271...f6a

Jeg er dritt lei av å hele tatt prøve å søke, jeg ser ingen vits lengre.. Nei, mine foreldre har jeg ikke kontakt med for øyeblikket, og de er heller til ingen hjelp. Jeg ringte et vikarfirma idag, og har sendt melding men kom til personsvar. Jeg får heller prøve denne sommeren uten jobb.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å søke i starten av Mars, og det er ikke sent ute.. Flere jeg kjenner har fått jobb allerede samme tid som jeg søkte. Jeg tror rett og slett ingen vil ha meg i jobb dessverre. Men du er heldig, og gratulerer til deg:) Håper du trives med jobben i sommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...