Gå til innhold

Sambierkonrrakr billån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips til hvordan vi bør skrive det i sambierkontrakt i forhold til bil?   Har nettopp kjøpt en bil samnen til 400.000  (bil og billån står på meg, han er medeier og medlånetaker). Ingen av oss hae råd til å stå med billånet aleine og hvis om atte dersom atte det skulle bli slutt før vi får bakt lånet inn i huslånet når jeg kjøper meg inn vil jeg gjerne ha det på papiret hva som skjer med bilen. 

Hva er beste løsning da? Si det blir slutt om 10mnd.. 

Anonymkode: 31f0f...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er en dårlig ide å bake et bil lån inn i hus lånet. En bil til 400 000 vil veldig fort tape seg i verdi, og dere blir draende med dette lånet veldig lenge. 
Hvis denne bilen blir bakt inn i huset hans, regner jeg med. Hva skjer da med dette lånet hvis det blir slutt? Det vil være huset og ikke bilen som da er sikkerhet for dette lånet. 

Jeg synes i utgangspunktet det er lite lurt å kjøpe en bil til 400 000 hvis ingen av dere har råd til å betjene lånet alene.
Uansett dere må bli enig om hva som skjer med bilen hvis det blir slutt. Bilen vil kunne tape seg fortere i verdi enn dere klarer å betale ned på den, dere må bli enige om hva dere gjør med bilen. For eksempel selge, og dele enten overskudd eller tap på lånet.

Men hvis dere likevel velger  å bake inn bilen i huslånet når du kjøper deg inn, må dere ta høyde for at dere må dele på evt tap, og får det skriftlig, så han ikke blir sittende med lån etter en bil du står som eier for, 

Synes dere skal snakke med en advokat å alt gjort på riktig måte,

Anonymkode: b3e85...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt bil så dyr at ingen kan sitte med den alene faktisk...

Har ingen gode råd annet enn at dere vel må diskutere dere frem til hvordan dere vil løse det ved brudd og så få dette ned skriftlig. For dyre boliger blir ofte solgt... Så en løsning er vel å avtale at bilen selges og pengene deles likt dersom ingen kan overta den ved brudd.

Anonymkode: c5f9b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset er verdt to mill så blir ikke så voldsomt mye i huslånet når jeg kjøper meg inn (2,4 ish delt på to..) 

 

Anonymkode: 31f0f...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si noe om hva jeg mener om å låne 400.000 til bil, men råd om avtale har jeg. 

Dere må avtale at dere ved brudd selger bilen og fordeler tapet likt. Blir det slutt om 10 mnd og dere har betalt ned 40.000 og bilen er verdt 300.000 på det tidspunktet, deler dere gjelden på 60.000 likt, altså 30.000 hver.

Dere bør også bli enige om hvordan dere løser det hvis en av dere bulker bilen på en måte som senker den verdi. Det skal mye til før det er lurt å bruke kasko. 

Anonymkode: 85ede...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen vil ikke synke mye i verdi (svært få til salgs og vi hadde flaks, derfor vi kjøpte så dyr bil,  men ikke no vits i å påpeke hvor teit det er å kjøpe en så dyr bil. Han har råd men trenger ikke bil like mye som meg så jeg vet han ikke vil ha den hvis det blir slutt.) 

Men takk for svar. 

Anonymkode: 31f0f...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bilen vil ikke synke mye i verdi (svært få til salgs og vi hadde flaks, derfor vi kjøpte så dyr bil,  men ikke no vits i å påpeke hvor teit det er å kjøpe en så dyr bil. Han har råd men trenger ikke bil like mye som meg så jeg vet han ikke vil ha den hvis det blir slutt.) 

Men takk for svar. 

Anonymkode: 31f0f...89d

Hehehe, tror dere får en overraskelse når bilen skal selges... ;) Hvis ikke det er en veteran med samlerverdi så vil den synke i verdi som alle andre biler gjør. 

Anonymkode: c5f9b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe, tror dere får en overraskelse når bilen skal selges... ;) Hvis ikke det er en veteran med samlerverdi så vil den synke i verdi som alle andre biler gjør. 

Anonymkode: c5f9b...ad6

Ja, det er helt sikkert. Vanlige bruksbiler synker i verdi ja. Noe annet ville være rart. Jeg vil ikke betale 400 000 kr for en bil som er for eksempel 2 år gammel og har gått noen mil, hvis bilen kostet 400 000 kr ny.

Anonymkode: b3e85...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...