Hundejente Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Sønnen min på 3,5 går i friluftsbarnehage. Jeg lurer litt på hvordan det er i andre friluftsbarnehager. Bærer de sekk med skift og matpakke og alt selv? Hvor gamle er de når de begynner? Har de mulighet til å være inne på veldig kalde eller våte dager, og hender det at de benytter seg av den muligheten? Har de mulighet til å spise måltider inne på veldig våte og kalde dager? Jeg føler ikke helt at barnehagen vår driver helt forsvarlig. Altså, de setter ikke barna i fare, men jeg synes f eks det er tidlig for 2,5-3 åringer å skulle ha fulle dager i skogen, særlig når det er våt og/eller kaldt. Synes det er dumt at de må bære alt selv, altså inkludert alt av skift, for de har ingen oppbevaringsmuligheter i skogen. De har en oppvarmet lavo hvor de får hvile/varme seg i 30-60 minutter midt på dagen, men den blir aldri brukt til noe annet, så alle måltider inntas ute. Når det er 10-15 minus må ungene slenge i seg maten for å ikke bli kalde.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #2 Skrevet 29. mars 2016 Jeg er ansatt i en slik barnehage, hvor liten og stor avdeling er delt når vi skal ut på tur. De på den lille avdelingen har kun halv dag ute, på grunn av soving, og at de er for små til å ha den samme dagsplanen som de på den store avdelingen. Som ansatt, pedagog og voksen har man et ansvar for at barna har det godt, og det er ofte at enn må tilbake til barnehagen tidligere, da fordi foreldrene ikke har kjøpt gode nok sko/bukser etc og ungene dermed fryser. Slik jeg opplever det, er det lite klaging fra barna sin side og de synes det er veldig gøy på tur. Selv på vinteren. Vi pleier å ha med vogner og store sekker (litt knotete å få det hen, men det går) slik at vi kan ha med det som trengs for tur. Om noen av barna blir slitne,sitter de gjerne i vogn. De bærer egen sekk, men frem til de er i store nok, har de kun matpakka i sekken. Og om det blir for mye i den, slik at barna ikke klarer å bære den selv, legges den under vognen. Utebarnehage er et veldig flott konsept, men jeg var selv bekymret når jeg begynte der for hvordan barna hadde det på tur, særlig om vinteren. Men som sagt er det kun foreldrenes valg av klær til barna som kan påvirke humøret deres. Flere ganger ringer vi etter foreldre som har sendt de hit uten dress, genser, gode utesko, votter etc. For det er ikke forsvarlig å kle de opp etter "hva vi har" før tur. Er de ikke godt nok skodd, så må de bli igjen dersom ikke foreldre kan komme med det som behøves. Og ja, barna har mulighet til å være inne på kalde dager. Våte dager er de ute med regntøy. Å kunne ha med bøtte og spade, plaske og lage sølekaker er jo noe av det gøyeste de gjør! Bare pass på at barnet ditt har det som trengs av klær, så koser han seg nok veldig. Anonymkode: bc203...cc5 1
Hundejente Skrevet 29. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2016 Takk for svar! Jo da, jeg har inntrykk av at han koser seg. Han har gode klær (barnehagen skryter mye av at alle barna alltid er godt kledd), jeg bare føler at det er slitsomt å skulle være hele dagen ute på de skikkelig kalde og /eller våte dagene. Dem er det jo en del av. De har ingen mulighet til å være inne. Synes også at de dagene det regner mye, så er det ikke til å unngå at han kommer hjem klissvåt inn til huden, de er ute i skogen med det som følger med av bekker og søledammer. De må også gå et lite stykke med sekk, særlig i starten kviet jeg meg nesten for å sende med skiftetøy, fordi sekken ble så tung. Så jeg har hatt en del dårlig samvittighet for å sende ham ut i skogen i vinter. Men det blir jo bedre neste år, da er han 4,5.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2016 #4 Skrevet 29. mars 2016 1 minutt siden, Hundejente skrev: Takk for svar! Jo da, jeg har inntrykk av at han koser seg. Han har gode klær (barnehagen skryter mye av at alle barna alltid er godt kledd), jeg bare føler at det er slitsomt å skulle være hele dagen ute på de skikkelig kalde og /eller våte dagene. Dem er det jo en del av. De har ingen mulighet til å være inne. Synes også at de dagene det regner mye, så er det ikke til å unngå at han kommer hjem klissvåt inn til huden, de er ute i skogen med det som følger med av bekker og søledammer. De må også gå et lite stykke med sekk, særlig i starten kviet jeg meg nesten for å sende med skiftetøy, fordi sekken ble så tung. Så jeg har hatt en del dårlig samvittighet for å sende ham ut i skogen i vinter. Men det blir jo bedre neste år, da er han 4,5. Når pleier du å hente sønnen din? Vi er alltid tilbake til klokken to, hvor våte klær skiftes og de får på seg nye klær. Om de er våte når de hentes, er det fordi de har satt seg i søledammene etter de har fått tørre klær på seg. Er sønnen din kald på huden når du henter han? Det skal være rutine å sjekke barna, for at se ikke skal fryse. Og er de kalde, så skal de inn. Når det ikke er turdag, er vi gjerne inne fra et visst klokkeslett, dersom det ikke er forsvarlig å være ute. Og barna sier veldig klart fra dersom de vil inn. Men generelt er det lite utfordringer med å ha en utebarnehage, men foreldre bekymrer seg mer enn nødvendig for de søte små, som egentlig klarer mer enn det foreldre tror. Som mor er jeg også slik, og det har hjulpet veldig med jobben at jeg har blitt tøffere med jenta her hjemme på slike ting. Jeg har lært at så lenge de har godt med klær, så går det bra. Så lenge sekken er bra for ryggen, og den ikke er overdrevent pakket, så går det bra. Kan si at 1% av skiftet blir brukt på tur av det som ligger i sekkene. Da gjerne votter. Ellers er de gode og varme, og skifter når de kommer tilbake. Det er gjerne helst dersom ett av barna tar en spade med vann i nakken på en annen at skiftet i sekken må til... (og når tørre klær er på, så er alt greit igjen. Anonymkode: bc203...cc5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå