Gå til innhold

Takke nei til forlenget praksisperiode


kenpet

Anbefalte innlegg

Jobber fortiden praksis via NAV i det firmaet hvor jeg tok fagbrevet mitt i etter 2 år lære. Jeg trives godt med både kollegaene og arbeidsoppgavene. Men det er svært kjedelig å jobbe i praksis og nesten ikke tjene noe. Som mange sier, er det utnyttelse av arbeidskraft.

 

Sjefen har snakket om å forlenge praksisperioden min, noe som jeg ikke er veldig interessert i - da jeg ønsker meg en fast jobb. Jeg er redd for at hvis jeg takker nei til forlenget praksisperiode, mister jeg retten på dagpenger. Noen som vet om NAV har rett til å ta i fra meg dagpenger om jeg takker nei til forlenget praksis? Jeg har veldig lyst til å jobbe, som sagt trives jeg godt her, men det er svært demotiverende å jobbe så å si gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier veilederen din i NAV? De vil jo også ha deg ut i jobb, og deres mål er vel, antar jeg, også at du skal få fast stiling i bedriften. De er ikke interessert i å være gratis vikarbyrå for gjerrige arbeidsgivere. Har du spurt sjefen om du an bli ansatt på orinære vilkår? Hva svarer sjefen, i så fall?

 

Anonymkode: cd72b...1c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan miste dagpengene dersom du takker nei.

Anonymkode: 9e840...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får du i måneden?

Anonymkode: 15d93...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jeg som blir frarådet til å ta lengre praksis enn 3mnd, fordi min rådgiver på NAV vet at mange bedrifter i denne byen utnytter slik arbeidskraft :fnise:  Helst vil ikke min rådgiver at jeg går på noe praksis-Kurs går greit, men ikke praksis ._.
Fikk til og med ett tilbud fra en arbeidsplass at de kunne prøve meg ut på praksis via nav først-og den bedriften ansetter flere fra NAV etter endt praksis. Men fikk jeg lov fra NAV?-Nei, det er bare bortkastet tid ._.

Sorry, kuppet tråden din :fnise: 

Men, ja...Du kan miste dagpengene dine, men har du pratet med rådgiveren din på NAV? Eventuelt hva tenker h*n om dette, at du kan få utvidet praksis, men ikke ansettelse, får målet er jo å få deg fast jobb. Om ikke 100%, men en liten stilling til å starte med. Det som ville vært tragisk da er å bli utnyttet og bare få jobbe 10% mens de ansetter nye etterhvert ._.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med NAV-veilederen din.
En arbeidspraksis skal alltid kun vurderes dersom man har et reelt håp om fast jobb i andre enden. Det er derfor veldig viktig at du snakker med veilederen din dersom du mistenker at det aldri vil bli noe lønnet arbeid, bare utnyttelse av gratis arbeidskraft.
I praksis er det også slik at du skal gå oppå vanlig arbeidsstokk, du skal derfor ikke ha noe ansvar eller utføre oppgaver som er av en slik art at du blir uunnværlig. Målet med praksisperioden skal være klart definert i papirene dere signerte når du startet i tiltaket og det er veileders ansvar å påse at dette blir fulgt, men veileder kan jo ikke vite noe om dette dersom du ikke sier i fra om noe er galt.
Jeg har flere brukere som jeg fraråder å ta praksisplass på enkelte bedrifter her i byen fordi jeg vet de kun er ute etter gratis arbeidskraft og at det aldri blir snakk om noe mer fast.

Anonymkode: f4280...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fox Mulder
7 timer siden, kenpet skrev:

Jobber fortiden praksis via NAV i det firmaet hvor jeg tok fagbrevet mitt i etter 2 år lære. Jeg trives godt med både kollegaene og arbeidsoppgavene. Men det er svært kjedelig å jobbe i praksis og nesten ikke tjene noe. Som mange sier, er det utnyttelse av arbeidskraft.

 

Sjefen har snakket om å forlenge praksisperioden min, noe som jeg ikke er veldig interessert i - da jeg ønsker meg en fast jobb. Jeg er redd for at hvis jeg takker nei til forlenget praksisperiode, mister jeg retten på dagpenger. Noen som vet om NAV har rett til å ta i fra meg dagpenger om jeg takker nei til forlenget praksis? Jeg har veldig lyst til å jobbe, som sagt trives jeg godt her, men det er svært demotiverende å jobbe så å si gratis...

Du bør ikke takke nei, søk heller på jobber samtidig som du er i praksis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med NAV-veilederen din.
En arbeidspraksis skal alltid kun vurderes dersom man har et reelt håp om fast jobb i andre enden. Det er derfor veldig viktig at du snakker med veilederen din dersom du mistenker at det aldri vil bli noe lønnet arbeid, bare utnyttelse av gratis arbeidskraft.
I praksis er det også slik at du skal gå oppå vanlig arbeidsstokk, du skal derfor ikke ha noe ansvar eller utføre oppgaver som er av en slik art at du blir uunnværlig. Målet med praksisperioden skal være klart definert i papirene dere signerte når du startet i tiltaket og det er veileders ansvar å påse at dette blir fulgt, men veileder kan jo ikke vite noe om dette dersom du ikke sier i fra om noe er galt.
Jeg har flere brukere som jeg fraråder å ta praksisplass på enkelte bedrifter her i byen fordi jeg vet de kun er ute etter gratis arbeidskraft og at det aldri blir snakk om noe mer fast.

Anonymkode: f4280...9a5

Dette; og legg særlig vekt på det dersom praksisen er lagt opp på en slik måte at du egentlig er en fullverdig arbeidstaker, med de oppgaver og ansvar det innebærer. 
Snakk med saksbehandleren din i NAV om det, fortsett å søke jobber, og ikke takk nei til praksistilbud, for da kan du miste retten til dagpenger. 

Anonymkode: 3fb1b...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke man hadde rett på dagpenger når man er i praksis gjennom Nav?

Anonymkode: 99e6a...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke man hadde rett på dagpenger når man er i praksis gjennom Nav?

Anonymkode: 99e6a...173

Man kan ha det, men det skal avtales med NAV først.

Anonymkode: cd72b...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...