AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #1 Skrevet 28. mars 2016 Mye tull har skjedd frem og tilbake, men saken er: Jeg har full foreldrerett og han har 0 samvær. Kan jeg nekte han å betale barnebidrag. Han er ivrig på å betale, men jeg ønsker at han skal ha 0 med oss å gjøre. Anonymkode: b4c29...a68
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #2 Skrevet 28. mars 2016 Det er veldig egoistisk ovenfor barnet. Anonymkode: ed512...d86 32
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #3 Skrevet 28. mars 2016 Barnebidrag er til barnet og ikke til deg. Jeg synes ikke du skal si fra deg penger ditt barn har rettmessig krav på. Anonymkode: 02edb...984 35
Populært innlegg strawberry Skrevet 28. mars 2016 Populært innlegg #4 Skrevet 28. mars 2016 Ta imot pengene, men sett de rett inn på sparekonto til barnet. 66
Vattenflaska Skrevet 28. mars 2016 #5 Skrevet 28. mars 2016 Et øyeblikk siden, strawberry skrev: Ta imot pengene, men sett de rett inn på sparekonto til barnet. enig 6
ajarRun Skrevet 28. mars 2016 #6 Skrevet 28. mars 2016 (endret) Det er helt horribelt at du vil kaste bort pengene til barnet bare fordi du har et problem med faren. Barnebidrag er vel sånn 3000 i måneden? Hvis du putter det i et godt indeksfond er det sinnsykt mye penger om 18 år. EDIT: 36000 i året vil utgjøre 1.1 millioner på 18 år. 18000 i året vil utgjøre 556 000 på 18 år. Dersom man regner med 6% avkastning i et fond. Dette er EK til første bolig, det er masse penger. Endret 28. mars 2016 av ambivalentReaction 17
ajarRun Skrevet 28. mars 2016 #7 Skrevet 28. mars 2016 1 minutt siden, strawberry skrev: Ta imot pengene, men sett de rett inn på sparekonto til barnet. Hvorfor ikke indeksfond? 6% isteden for 2%. 2% dekker så vidt inflasjonen. Med et godt indeksfond vil det vokse hvert eneste år. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #8 Skrevet 28. mars 2016 La nå det uskyldige barnet ditt få pengene h*n har krav på! Anonymkode: 7b987...822 5
Summers Skrevet 28. mars 2016 #9 Skrevet 28. mars 2016 (endret) Nei, det kan du ikke. Barnebidraget er ment å gå til barnet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 § 67 Der ein eller begge foreldra ikkje bur saman med barnet, skal vedkomande betale faste pengetilskot til forsyting og utdanning. Også foreldre som bur saman med barnet, kan påleggjast å yte pengetilskot når dei forsømer fostringsplikta si etter § 66. Ingen kan gje avkall på den retten barnet har etter dette stykket. Endret 28. mars 2016 av Summers 9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #10 Skrevet 28. mars 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig egoistisk ovenfor barnet. Anonymkode: ed512...d86 For alt vi vet, så tjener trådstarter 2 mill i året, og penger til barnet er dermed ikke et problem. Anonymkode: b4c4e...9ff 3
atropos Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 Sett pengene på bsu (barneversjonen) slik så barnet har egenkapital når hen blir voksen. Du kan sikkert ordne slik så far betaler rett til den kontoen, så slipper du å ha noe med det å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #12 Skrevet 28. mars 2016 Barnebidrag er til barnet? Ja, til utgifter man har pga barnet, men det er vel forelderen som bestemmer hvordan de skal brukes. I dette tilfellet har tydeligvis forelderen (TS) nok til å klare seg uten, men her er det sikkert en konflikt om foreldreretten som ligger bak...? Anonymkode: a52b2...b6e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #13 Skrevet 28. mars 2016 Man har vel ikke plikt til å spare penger til barnet? Anonymkode: a52b2...b6e 1
Vattenflaska Skrevet 28. mars 2016 #14 Skrevet 28. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har vel ikke plikt til å spare penger til barnet? Anonymkode: a52b2...b6e Nei. Men har man mulighet så er det bare bra. 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #15 Skrevet 28. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man har vel ikke plikt til å spare penger til barnet? Anonymkode: a52b2...b6e Nei, men denne dama vil ikke ha pengene til barnefaren. Og da var alternativet å sette de på sparekonto. Barnet har jo rett på pengene, så om det er i det daglige eller om det kommer når barnet er gammelt nok til førerkort eller hus eller andre dyre ting så spiller vel ikke det noen rolle. Pengene er jo til barnet uansett. Anonymkode: 21e4a...688 3
ajarRun Skrevet 28. mars 2016 #16 Skrevet 28. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For alt vi vet, så tjener trådstarter 2 mill i året, og penger til barnet er dermed ikke et problem. Anonymkode: b4c4e...9ff Likevel, det er mellom en halv million og en million barnet går glipp av. Selv om TS har råd til å gi barnet 144 000 i året, ville det jo vært en fin bonus. Jeg synes det er smålig å ta fra barnet så mye penger uansett. Hvis problemet er at hun ikke vil at barnet skal føle det er penger fra faren kan hun jo bare putte inn mer selv i fondet. Type hun dobler barnebidraget, så kan hun si at mesteparten var fra henne (eventuelt bruke barnebidrag på forbruksvarer og si alt var fra henne). 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnebidrag er til barnet? Ja, til utgifter man har pga barnet, men det er vel forelderen som bestemmer hvordan de skal brukes. I dette tilfellet har tydeligvis forelderen (TS) nok til å klare seg uten, men her er det sikkert en konflikt om foreldreretten som ligger bak...? Anonymkode: a52b2...b6e Likevel, ville du blitt glad hvis du fikk vite at du kunne hatt mellom 500 000 og en million ekstra i EK når du var ferdig på VGS? Det er jo helt hinsides å ville kaste bort så mye penger. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har vel ikke plikt til å spare penger til barnet? Anonymkode: a52b2...b6e Selvsagt ikke, men når det ikke koster en krone eller krever at man gjør noe som helst, hvorfor ikke? Hvis jeg fikk vite at mor sa nei takk til en million kroner på mine vegne ville jeg blitt forbannet. Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei, men denne dama vil ikke ha pengene til barnefaren. Og da var alternativet å sette de på sparekonto. Barnet har jo rett på pengene, så om det er i det daglige eller om det kommer når barnet er gammelt nok til førerkort eller hus eller andre dyre ting så spiller vel ikke det noen rolle. Pengene er jo til barnet uansett. Anonymkode: 21e4a...688 Bedre å sette de i fond. Det er jo barnets penger, spiller ingen rolle hvilken konto de kommer inn på. 7
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #17 Skrevet 28. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men denne dama vil ikke ha pengene til barnefaren. Og da var alternativet å sette de på sparekonto. Barnet har jo rett på pengene, så om det er i det daglige eller om det kommer når barnet er gammelt nok til førerkort eller hus eller andre dyre ting så spiller vel ikke det noen rolle. Pengene er jo til barnet uansett. Anonymkode: 21e4a...688 Det er ikke barnet som har rett på pengene, det er barnets forsørger. Barnebidrag er ment å bidra til å dekke utgiftene ved å ha et barn, de er ikke ment å gå direkte til barnet. Anonymkode: c22a5...f05 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #18 Skrevet 28. mars 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Bedre å sette de i fond. Det er jo barnets penger, spiller ingen rolle hvilken konto de kommer inn på. Ja, eller fond. Jeg svarte egentlig mest på innlegget til den som mente at moren måtte få gjøre som hun ville, og jeg svarte at det er for barnets skyld det er bidrag. Fond er sikkert mye bedre enn bank sånn det er med renter og betingelser i dagens økonomi. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barnet som har rett på pengene, det er barnets forsørger. Barnebidrag er ment å bidra til å dekke utgiftene ved å ha et barn, de er ikke ment å gå direkte til barnet. Barnets forsørger får de fordi barnet er under 18 år, men det er for å forsørge barnet, ja. Og hvis moren ikke vil ha penger fra faren eller ikke ønsker å få noe bidrag så får hun sette av pengene ett eller annet sted så barnet får det når det er 18 år da. Etter fylte 18 år går bidraget til "barnet" hvis det søker om det pga skolegang. Anonymkode: 21e4a...688
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #19 Skrevet 28. mars 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig egoistisk ovenfor barnet. Anonymkode: ed512...d86 Hvorfor det? Jeg kan helt fint forsørge mitt eget barn, vi har 0 behov for noe som helst fra han... ts Anonymkode: b4c29...a68 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2016 #20 Skrevet 28. mars 2016 27 minutter siden, strawberry skrev: Ta imot pengene, men sett de rett inn på sparekonto til barnet. Uten å gå i for mye detaljer, så vil det være blodpenger. Han har dratt oss igjennom masse dritt og burde ikke få lov til å betale seg ut av dette... Jeg har en romslig økonomi og har 0 behov for hans penger... ts Anonymkode: b4c29...a68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå