Gå til innhold

Dere med sterke menssmerter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett: dere med sterke smerter og gjerne dere med endometriose o.l: kjennes det ut som om at dere blir "lam" i lårene når dere får kramper? Jeg synes det er veldig ekkelt. Det er 3 natten på rad med menssmerter for min del og det er en sånn grusom ekkel følelse i lårene mine. Det er nesten verre enn krampene i seg selv synes jeg. 

Anonymkode: ba69a...623

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

haha,fjern uansett:. Er litt trøtt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta naproxen før smertene rekker å komme skikkkelig, det pleier å ta knekken på smertene og hindre at jeg får den "lammelsen" i beina.

Anonymkode: 46c94...e8b

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta naproxen før smertene rekker å komme skikkkelig, det pleier å ta knekken på smertene og hindre at jeg får den "lammelsen" i beina.

Haha, hvis naproxen fjerner menssmertene til noen kan ikke dette kategoriseres som sterke menssmerter. Hilsen TS der ikke engang paralgin forte eller tramadol fungerer mot smertene. Skulle ønske jeg var så heldig at jeg ble bra av å ta naproxen. Jeg har dog sluttet helt med å ta smertestillende. Jeg har måttet tatt så store mengder i perioder med mye smerter og det ødelegger magen min med magesår og jeg blir bare sløv. Jeg biter derfor i meg smertene ;) Det er liksom ikke vits i å ta noe reseptfritt, for med meg så merker jeg ikke engang det. 

God intensjon med svaret ditt, men jeg ønsker heller å høre fra andre med STERKE smerter, og ikke med "sterke" smerter der naproxen eller paracet funker. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, hvis naproxen fjerner menssmertene til noen kan ikke dette kategoriseres som sterke menssmerter. Hilsen TS der ikke engang paralgin forte eller tramadol fungerer mot smertene. Skulle ønske jeg var så heldig at jeg ble bra av å ta naproxen. Jeg har dog sluttet helt med å ta smertestillende. Jeg har måttet tatt så store mengder i perioder med mye smerter og det ødelegger magen min med magesår og jeg blir bare sløv. Jeg biter derfor i meg smertene ;) Det er liksom ikke vits i å ta noe reseptfritt, for med meg så merker jeg ikke engang det. 

God intensjon med svaret ditt, men jeg ønsker heller å høre fra andre med STERKE smerter, og ikke med "sterke" smerter der naproxen eller paracet funker. 

Graden av smerter avgjøres ikke av hvor sterke smertestillende man må ta, her er det individuelle forskjeller på hvor mye som skal til. Jeg har STERKE smerter, men en ibux fjerner likevel smertene hos meg. Nå er det vanskelig å gradere smerter, men hos meg er det så ille at jeg absolutt ikke fungerer når det står på, må bare ligge i ro, hvis ikke så besvimer jeg - så om det ikke er sterke smerter så vet ikke jeg. 

Kan forøvrig kjenne meg igjen med lårfornemmelsen, men det er ikke det som er mest dominerende hos meg. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle til å svare, men paracet funker for meg. Uten ligger jeg i fosterstilling, spyr, kaldsvetter, skjelver, og hvor jeg ikke kan konsentrere meg om annet enn smertene, og å snakke er vanskelig. 

Anonymkode: 29065...a31

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det mest effektive mot menssmerter er ibux, naproxen og andre nsaids. Pf, tramadol og andre opiater har mindre effekt. Det har med virkningsmekanismen å gjøre. Noen blør til og med mindre om de tar ibux o.l. 

Dersom du ikke har effekt av disse foreslår jeg at du leser om kognitive metoder for å håndtere smerter, fremfor å undervurdere andres smerter. Det vil sannsynligvis gjøre dine smerter verre.

Anonymkode: 62c11...fb7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett: dere med sterke smerter og gjerne dere med endometriose o.l: kjennes det ut som om at dere blir "lam" i lårene når dere får kramper? Jeg synes det er veldig ekkelt. Det er 3 natten på rad med menssmerter for min del og det er en sånn grusom ekkel følelse i lårene mine. Det er nesten verre enn krampene i seg selv synes jeg. 

Vet du at du har endometriose?  Da er det på tide å komme deg til lege o du får problemer i beina. Du kan ha endometriosinnplantater som trykker på nerver til beina. 

Smertestillende mot menssmerter, av typen endometriosesmerter fra en viss plass,  virker best om de blir tatt før smertene begynner. 

Anonymkode: 4db76...585

• Liker 3
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sluttet også med smertestillende fordi det rett og slett ikke er noen vits. Man bare ødelegger magen som du sier, uten å "få noe igjen" for det. Men alle opplever smerter forskjellig, jeg synes ikke man skal si til andre at de ikke vet hva man snakker om, bare fordi de har effekt av reseptfrie medisiner. Det er sikkert andre ting som spiller inn på det også. 

Ellers kjenner jeg det litt i lårene, men ikke plagsomt mye. Synes ryggen er verre, da jeg ofte blir kvalm av det (tror jeg).

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, muffinshaker skrev:

Jeg sluttet også med smertestillende fordi det rett og slett ikke er noen vits. Man bare ødelegger magen som du sier, uten å "få noe igjen" for det. Men alle opplever smerter forskjellig, jeg synes ikke man skal si til andre at de ikke vet hva man snakker om, bare fordi de har effekt av reseptfrie medisiner. Det er sikkert andre ting som spiller inn på det også. 

Ellers kjenner jeg det litt i lårene, men ikke plagsomt mye. Synes ryggen er verre, da jeg ofte blir kvalm av det (tror jeg).

Klarer du deg uten smertestillende, så har du ikke prøvd hva det vil si å ha skikkelig vondt. Smertestillende finnes og i stikkpiller de tar ikke på magesekken. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du deg uten smertestillende, så har du ikke prøvd hva det vil si å ha skikkelig vondt. Smertestillende finnes og i stikkpiller de tar ikke på magesekken. 

Det kan du ikke påstå. Du vet jo ikke hvordan TS har det eller hvordan hennes kropp reagerer på smertestillende

Jeg har også sluttet med smertestillende fordi de rett og slett ikke fungerer. Til tross for at jeg er uføretrygdet pga kroniske smerter. Legene mine er enige med meg i avgjørelsen om å slutte med smertestillende til og med. 

Og ja, jeg har prøvd alt. Stikkpiller også

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Wenda skrev:

Det kan du ikke påstå. Du vet jo ikke hvordan TS har det eller hvordan hennes kropp reagerer på smertestillende

Jeg har også sluttet med smertestillende fordi de rett og slett ikke fungerer. Til tross for at jeg er uføretrygdet pga kroniske smerter. Legene mine er enige med meg i avgjørelsen om å slutte med smertestillende til og med. 

Og ja, jeg har prøvd alt. Stikkpiller også

For det første, det er ikke ts jeg svarer . Og for det andre så er du neppe uføretrygdet på grunn av menssmerter. For det tredje hadde du virkelig prøvd menssmerter/endometriosesmerter så hadde du ikke kommet med slike uttalelser som du gjør. Mange med endometriose går på høye doser morfin for i det hele tatt å kunne eksistere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, det er ikke ts jeg svarer . Og for det andre så er du neppe uføretrygdet på grunn av menssmerter. For det tredje hadde du virkelig prøvd menssmerter/endometriosesmerter så hadde du ikke kommet med slike uttalelser som du gjør. Mange med endometriose går på høye doser morfin for i det hele tatt å kunne eksistere. 

Enig! Da jeg var på det verste tok jeg maksdose av paralgin forte og ble satt på oxynorm. Er heldigvis operert nå.

Anonymkode: 2d65a...097

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper lite å ta store mengder smertestillende når det er feil smertestillende man tar.Paralgin Forte og Tramadol er ikke førstevalg til menssmerter i det hele tatt. Paracetamolholdige preparater er kjent for å ha liten effekt på sterke menssmerter,så skjønner ikke hvorfor du har brukt dem fremfor Naproxen.Naproxen er et helt annet virkestoff som har en mye bedre effekt.Derfor er det førstevalg.Det er heller ikke slik at reseptbelagt = sterkere og bedre.

Naproxen har dessuten lengre virketid,så du slipper ta dem så ofte.

Har du fått påvist magesår eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: c9c0a...159

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

PS: ble litt provosert av svarene nedover, men jeg kjenner igjen det med lammelser nedover. Har du sjekket ut om du kan operere? Jeg er veldig fornøyd med Ullevål, skulle ønske jeg hadde blitt henvist dit med en gang.

Anonymkode: 2d65a...097

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dermed vet du hvordan det er for alle andre også?

1) nei jeg er ikke uføretrygdet pga menssmerter. Aldri påstått det

2) jeg har endometriose med tilhørende sterke smerter

Er så tåpelig med dette "å du kan umulig ha det vondt som det jeg har når du ikke bruker smertestillende" Bullshit. Det er ikke alle mennesker som reagerer likt på smertestillende 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt sterkemenssmerter siden jeg var 12 år. Fikk da Naproxen, som da var relativit nytt mot menssmerter. Det virket noe. Etter som årene gikk ble smertene mye verre. Fikk i smerter i rygg og lår, så jeg kjenner igjen den rare følelsen i lårene. Naproxen hadde da ikke noen effekt på meg. Så jeg fikk Tramadol og Voltaren, det tok en del av smertene, slik at jeg slapp å gråte meg igjennom dem, men borte var de ikke. Å gå på p.piller har roet det noe ned, så det hjelper. Men å få barn har fungert best. Nå varierer smertene for min del, noen ganger holder det med ibux/voltaren/naproxen andre ganger må jeg ty til Tramadol i tillegg. 

Anonymkode: c86ac...d07

AnonymBruker
Skrevet

Ibux og slikt funker ikke for meg, men sterke naproxen før smertene kommer tar hvert fall toppene. Og jo, jeg har ekstreme menssmerter. Uten smertestillende har jeg besvimt av smertene flere ganger, klarer ikke bevege meg og om jeg prøver å reise meg opp deiser jeg rett i gulvet, i tillegg blir jeg kritthvit med grønnskjær, kaldsvetter og har så vondt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg. Har også blitt lagt inn på sykehus noen ganger, så om dette ikke klassifiseres som sterke menssmerter vet ikke jeg lenger...

Som sagt naproxen hjelper meg, nå har jeg veldig lav toleranse for smertestillende, og  grunn de fleste medisiner, alt virker veldig sterkt på meg selv om dosene ikke skulle tilsi det. (Fikk veldig lav dose beroligende nå nylig for eksempel før en gastroskopi, men etter noen sekunder bare sovnet jeg, og våknet ikke før jeg lå på et rom etterpå.)

Anonymkode: 248fb...30b

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sjeldent avansert Endometriose med spredning til andre organer. Og har hatt mange operasjoner. Har prøvd mange typer smertestillende fra smertepumpe til morfin til ibux. Smertestillende virker på forskjellig vis i kroppen, det handler ikke bare om "styrke" på pillene og smertene. Nsaids er betennelsesdempende, og virker best hvis man tar de før smertene er ventet og fortsetter å ta etter anvisning for å holde toppene borte. Endometriose-blødning skaper inflammasjon i tillegg til krampe-smerter. Blant annet derfor er Nsaid anbefalt av ekspertene og brukt mot Endometriose. 

Morfin og syntetisk morfin (Tramadol) virker på hjernens oppfatning av smerter. Morfin virker ikke særlig på meg heller, har både morfin og syntetisk morfin liggende. Har takket nei til morfin like etter operasjon fordi det ikke fungerer godt for meg. Blir som å medisinere hodet når man har vondt i baken, det fungerer ikke for alle.  Men Nsaids kan hjelpe noe om jeg bruker de riktig, sammen med 1g paracetamol en gang hver 6.time (slik man blir smerte-behandlet på sykehuset etter operasjon, med paracetamol i bunnen.) Hormonbehandling hjelper også mot Endometriose-smerter, og p-piller av forskjellig slag er det første man behandles med, om en ikke trenger tyngre behandling som Procren. Selv med avansert Endometriose klarer jeg i dag å holde smertene unna med hormonbehandling og smertestillende ved behov. 

Hvis du har en Endometriose-diagnose, så kan sykdommen påvirke nerver til beina, det er ikke helt uvanlig og bør kanskje holdes under oversikt av lege. Jeg har det på ene siden, men for min del har ikke det vært så ille, for andre kan det være verre. Det finnes en annen type smertestillende som behandler nervesmerter, hvis man har det. Så alle typer smertestillende virker på forskjellig vis, og kan brukes i kombinasjon under veiledning av lege for best virkning. 

Anonymkode: fe83d...42f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der blir jo som å konkurere i hvem sin papoa som er sterkest.. Du vet ingen ting om mine smerter. Prøvde å komme med et tips men det funka tydeligvis ikke siden dine smerter er vondere enn mine, i følge deg.

(om jeg ikke får tatt naproxen på rett tid kan jeg bare drite i å gjøre noe resten av dagen, må ligge i fosterstilling på et mørkt rom. Men det er tydeligvis ikke vondt nok for deg.)

(fikk også naproxen når jeg hadde sa, har du hatt det når du er rundt 12 uker på vei? Vet du hvor j*****g vondt det er? Det er så og si som å føde det, har gjort det også, uten smertestillende av noe slag. Men det spiller jo ikke noen rolle når du tydeligvis bestemmer gradene av smerte ut i fra smertestillende du tar, som jo er litt rart siden du har valgt piller som ikke er optimale på menssmerter..)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...