AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 Er det noen som vet om man kan endre når man tar p-pillen? Jeg har så lyst til å ta den tidligere, men jeg vet ikke om dette kan få konsekvenser. Noen som har peiling på dette? Vurderer nesten å gå til legen 😟 på forhånd takk! Anonymkode: 4ef9d...f1c
Pinecone Skrevet 27. mars 2016 #3 Skrevet 27. mars 2016 Det kommer litt ann på hvilken type du tar, men dersom det ikke er en type minipille, så kan du gradvis endre tidspunktet du tar den på. Ta den en time tidligere hver dag til du tar den på det tidspunktet du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #4 Skrevet 27. mars 2016 Gå og snakk med en farmasøyt på apoteket så får du informasjon om hvordan du endrer. Dette varierer fra p pille til p pille. Eller prøv å lese i felleskatalogen.no på din p pille. Anonymkode: 90a8f...327
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 2 minutter siden, Pinecone skrev: så kan du gradvis endre tidspunktet du tar den på. Ta den en time tidligere hver dag til du tar den på det tidspunktet du ønsker. Det er ikke nødvendig, hun kan begynne å ta den til det ønskede tidspunktet uten dette timestyret ditt. Foreslår at hun gjør det superenkelt for seg selv og begynner med nytt tidspunkt ved neste brett. Anonymkode: d2c2c...1e6 1
Pinecone Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke nødvendig, hun kan begynne å ta den til det ønskede tidspunktet uten dette timestyret ditt. Foreslår at hun gjør det superenkelt for seg selv og begynner med nytt tidspunkt ved neste brett. Anonymkode: d2c2c...1e6 Det er fint å unngå å bli uønsket gravid da, noen er veldig sensitive og kan faktisk bli gravide fordi det gikk for lang tid mellom pillene - selv om det bare skjedde en gang. Men for all del - det er vel mer styr å gradvis endre tidspunkt enn å plutselig bli uønsket gravid....
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 1 minutt siden, Pinecone skrev: Det er fint å unngå å bli uønsket gravid da, noen er veldig sensitive og kan faktisk bli gravide fordi det gikk for lang tid mellom pillene - selv om det bare skjedde en gang. Men for all del - det er vel mer styr å gradvis endre tidspunkt enn å plutselig bli uønsket gravid.... Dersom det er p-piller og ikke minipiller er det bare tull. Hun ønsker å ta den tidligere, og da foreslår jeg at hun begynner med det nye tidspunktet fra i morgen. Ikke hopp over et døgn, ta neste tbl tidligere, på det tidspunktet du ønsker. Å ta det time for time vil øke risiko for graviditet fordi det vil øke risiko for at hun glemmer. Kanskje lurt å legge inn alarm på tlf i begynnelsen, til du har fått inn den nye rutinen. Dersom man vil ta tabletten senere på dagen kan man vente til mensen/sukkerpilleuken og da begynne på nytt brett en gang mellom dag 22 og 28 og man er like beskyttet mot graviditet som vanlig. Jeg er lege og vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 620f1...ea8
Pinecone Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom det er p-piller og ikke minipiller er det bare tull. Hun ønsker å ta den tidligere, og da foreslår jeg at hun begynner med det nye tidspunktet fra i morgen. Ikke hopp over et døgn, ta neste tbl tidligere, på det tidspunktet du ønsker. Å ta det time for time vil øke risiko for graviditet fordi det vil øke risiko for at hun glemmer. Kanskje lurt å legge inn alarm på tlf i begynnelsen, til du har fått inn den nye rutinen. Dersom man vil ta tabletten senere på dagen kan man vente til mensen/sukkerpilleuken og da begynne på nytt brett en gang mellom dag 22 og 28 og man er like beskyttet mot graviditet som vanlig. Jeg er lege og vet hva jeg snakker om. Anonymkode: 620f1...ea8 Da skjønner du vel selv at flere faktorer spiller inn. Om TS var i første uken på brettet og endret tidspunktet mer en 12 timer + - så spiller jo det en rolle. Kanskje lurt å opplyse om disse faktorene ettersom du ikke vet noe om hvilken uke eller hvilke type p-piller TS bruker/er på. TS hukommelse har ingenting med tidsounktet hun tar pillene å gjøre - risikoen for å glemme pillene øker ikke. Man trenger ikke å være lege for å ha kunnskap om legemidler. Jeg vet også hve jeg snakker om. Ser jo ut til at vi er enige da - når du først kom med den tileggsinformasjonen TS trenger å vite for å ta en beslutning.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #9 Skrevet 27. mars 2016 12 timer +- en gang vil med all sannsynligvis ikke ha noen ting å si. Det som gjør at folk blir gravid med p-piller er at de roter med tbl flere ganger, blir syke, blander med andre legemidler. Det viktigste er compliance, og ved å endre tidspunkt hyppig minsker compliance, dermed øker risikoen for uønsket graviditet. Anonymkode: 620f1...ea8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 8 minutter siden, Pinecone skrev: Da skjønner du vel selv at flere faktorer spiller inn. Om TS var i første uken på brettet og endret tidspunktet mer en 12 timer + - så spiller jo det en rolle. Kanskje lurt å opplyse om disse faktorene ettersom du ikke vet noe om hvilken uke eller hvilke type p-piller TS bruker/er på. TS hukommelse har ingenting med tidsounktet hun tar pillene å gjøre - risikoen for å glemme pillene øker ikke. Man trenger ikke å være lege for å ha kunnskap om legemidler. Jeg vet også hve jeg snakker om. Ser jo ut til at vi er enige da - når du først kom med den tileggsinformasjonen TS trenger å vite for å ta en beslutning. For å fremskynde vil det ikke ha noe å si. Du bare surrer. TS kan helt klart bare starte tidligere enn hun gjør i dag. Det er jeg helt sikker på står mellom linjene i pakningsvedlegger. Anonymkode: a58fe...fa6
Minya Skrevet 28. mars 2016 #11 Skrevet 28. mars 2016 15 timer siden, Pinecone skrev: Da skjønner du vel selv at flere faktorer spiller inn. Om TS var i første uken på brettet og endret tidspunktet mer en 12 timer + - så spiller jo det en rolle. Kanskje lurt å opplyse om disse faktorene ettersom du ikke vet noe om hvilken uke eller hvilke type p-piller TS bruker/er på. TS hukommelse har ingenting med tidsounktet hun tar pillene å gjøre - risikoen for å glemme pillene øker ikke. Man trenger ikke å være lege for å ha kunnskap om legemidler. Jeg vet også hve jeg snakker om. Ser jo ut til at vi er enige da - når du først kom med den tileggsinformasjonen TS trenger å vite for å ta en beslutning. Men TS snakker ikke om å ta pillen 12+ timer, hun snakker om å ta pillen 12- timer, altså hun tar nå pillen feks klokken 22.00 hver kveld, men vil bytte til 09.00 hver morgen. Hun kan dermed ta kveldspillen sin som vanlig, og så ta en ny pille allerede neste morgen uten at det påvirker tidspunktet mellom de to neste pillene som fortsatt blir ~24 timer imellom som vanlig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå