Gå til innhold

Lege eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært syk i en uke. Fikk vond hals forrige helg med påfølgende feber og slapphet i to dager. Så en dag med kun lett vond hals, etterfulgt av de fire siste dagene med vond hals, lett tungpusthet, gult slim, tett nese og feber innimellom. Er dette en vanlig forkjølelse eller noe som bør kikkes på av lege? 

Anonymkode: 529d8...c3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt er det vanlig å være syk i over en uke. Hvis feberen er over 40 over flere dager kan det nok være en ide å dra til legen, hvis ikke ville jeg ventet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en tur hos fastlegen! 

Anonymkode: c6c68...24e

AnonymBruker
Skrevet

Influensa.

Se til å drikk mye, slapp av, ta febernedsettende og ta tiden til hjelp. Kan fort ta 1-3 uker før du er tilbake i fin form.

Anonymkode: 4f5d8...039

AnonymBruker
Skrevet

OK. Jobb eller ikke jobb? Jeg er vel smittsom kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært syk i en uke. Fikk vond hals forrige helg med påfølgende feber og slapphet i to dager. Så en dag med kun lett vond hals, etterfulgt av de fire siste dagene med vond hals, lett tungpusthet, gult slim, tett nese og feber innimellom. Er dette en vanlig forkjølelse eller noe som bør kikkes på av lege? 

Kan vi få tatt en CRP og lyttet på deg, før vi konkluderer? 

Anonymkode: 8a7d5...332

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å sette i gang det. 

Må vel godta slike kommentarer på et forum. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å sette i gang det. 

Må vel godta slike kommentarer på et forum. 

Herregud, var vel greit svar det-er noen av dere brukere som tror vi har krystall kule eller noe.

Anonymkode: 94c58...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Når du har hatt slike symptomer en uke, så synes jeg i grunnen at du har sett det an lenge nok selv. Det du kan gjøre, er rett og slett å ringe legekontoret, forklare symptomene og hvor lenge du har hatt dem, og spørre om de ser noen grunn til at du skal ta en time nå eller om du skal se det an litt til. De vet jo litt mer hva som går for tiden, og hvor lang varighet det gjerne har. 

Anonymkode: 43bc4...112

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, var vel greit svar det-er noen av dere brukere som tror vi har krystall kule eller noe.

Jeg tror ikke det.

Jeg stiller et nokså generelt spørsmål. De som vil svare gjør det, de som er irriterte burde gjøre noe annet enn å lese slike tråder. Ditt valg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det.

Jeg stiller et nokså generelt spørsmål. De som vil svare gjør det, de som er irriterte burde gjøre noe annet enn å lese slike tråder. Ditt valg. 

Nå var det vel DU som ble irritert da ;)

Skrevet

Ring til legekontoret og hør. Hvis de ikke mener at det er nødvendig sier de bare fra. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ettersom slike ting faktisk gjøres hos legen trenger man da ikke gjøre dette før man gir råd om noen skal gå til lege eller ei. Du er nok bare spydig, men du fremstår som inkompetent. 

Anonymkode: d0dd0...02b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det vel DU som ble irritert da ;)

Jeg er ikke irritert. Bare overrasket over at man bruker tid på å svare på tråder man kanskje synes er unødvendige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gult slim tyder på en bakterieinfeksjon, kanskje streptokokker. Pga det ville jeg vurdert legebesøk om du føler deg dårlig og har litt høy feber.

en vanlig forkjølelse er gjerne en virusinfeksjon, og da ville slimet vært blankt. 

Anonymkode: 584af...93c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gult slim tyder på en bakterieinfeksjon, kanskje streptokokker. Pga det ville jeg vurdert legebesøk om du føler deg dårlig og har litt høy feber.

en vanlig forkjølelse er gjerne en virusinfeksjon, og da ville slimet vært blankt. 

Da er det nok lurt med et legebesøk. 

AnonymBruker
Skrevet

Neida, viss ikke du har unormal høy feber, er gravid, eller har kroniske sykdommer,/er på medikamenter som tilsier at lege skulle være nødvendig så ville jeg holdt sengen. Sikkert influensa, det er høysesong for det nå. Hold deg hjemme, drikk mye, hold deg varm (spesielt føttene)  og prøv å spis. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gult slim kan være så mangt. Og slim er ikke alltid blankt for virusinf,heller ;)
TS- ring legen og spør hva de synes om du er urolig. Viss ikke slapp av og drikk te :) 

Anonymkode: bc1a3...856

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å ta en tur til lege. Jeg hadde noe lignende en gang, når jeg dro til legen ville jeg egentlig bare be om litt hostesaft, men det viste seg at jeg hadde både halsbetennelse, lungebetennelse, bihulebetennelse og ørebetennelse :fnise:

Anonymkode: bf877...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke irritert. Bare overrasket over at man bruker tid på å svare på tråder man kanskje synes er unødvendige. 

ok, er derfor du fortsetter å gnåle om det..?

Hva med å overse, istendefor å kommentere det..

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida, viss ikke du har unormal høy feber, er gravid, eller har kroniske sykdommer,/er på medikamenter som tilsier at lege skulle være nødvendig så ville jeg holdt sengen. Sikkert influensa, det er høysesong for det nå. Hold deg hjemme, drikk mye, hold deg varm (spesielt føttene)  og prøv å spis. 

Gult slim kan være så mangt. Og slim er ikke alltid blankt for virusinf,heller ;)
TS- ring legen og spør hva de synes om du er urolig. Viss ikke slapp av og drikk te :) 

Anonymkode: bc1a3...856

Jeg forholder meg til det jeg lærte på sykepleierstudiet, men du må gjerne påstå hva du vil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...