Gå til innhold

Krystallsyken

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

i helgen har jeg vært utrolig svimmel om morgen. Dette forsvinner da jeg står opp. For noen år siden var jeg hos legen pga svimmelhet, og da fikk jeg beskjed om at jeg bar krystallsyken. 

Det er kun det tilfelle og det nå i helgen som jeg har hatt av anfallene. Denne gangen er det så ubehagelig at jeg vurderer å ringe legevakten. Men hva får de gjort? 

Tenkte jeg heller fikk høre her inne om dere hadde noen tips. 

Anonymkode: fc2f3...9ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må gjerne ringe legevakta for å spørre om du de kan ta noen prøver, men om det er krystallsyken som er tilbake er det ikke så mye å gjøre bortsett fra øvelser som du kanskje fikk av legen sist.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vits å kontakte legevakt for. Jeg får det noen ganger, og oftest i forbindelse med annen sykdom som forkjølelse o.l. Det går over, men jeg gjør også noen øvelser jeg fant på nett mot svimmelheten. 

Anonymkode: a60a1...e9f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vits å kontakte legevakt for. Jeg får det noen ganger, og oftest i forbindelse med annen sykdom som forkjølelse o.l. Det går over, men jeg gjør også noen øvelser jeg fant på nett mot svimmelheten. 

Anonymkode: a60a1...e9f

Har du lenke til de øvelsene? 

Skrevet (endret)

Dette er noen av de øvelsene jeg gjorde da min krystallsyke var på det verste. 

Endret av stikkontakt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På legevakta bør de kunne finne ut om det er krystallsyken du har ved å gjøre noen spesielle bevegelser. Hvis du har det kan de også prøve å få krystallene tilbake der de hører hjemme. Det kan du også få til med hjemmeøvelser, men da må du vite at du gjør riktig øvelse for den buegangen krystallene er i. Her finner du god informasjon http://www.balanselaboratoriet.no/en_vei_ut_av_svimmelheten/selvhjelpspakke/bppv.html

Anonymkode: 07a36...20b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny på dette med krystallsyken, siden jeg ikke har hatt anfall så ofte. Leste et sted at B.la slag mot hodet kan utløse dette. På onsdag falt jeg i skibakken. Jeg slo ikke hodet, men jeg fikk et trykk et annet sted på kroppen som forplantet seg oppover, og jeg fikk litt vondt i hodet. Kan dette ha utløst det, selv om anfallene ikke kom før på lørdag morgen? 

Forventer ikke at dere skal ha fasiten, jeg bare lurer på hva dere tror. 

Skal bestille time hos fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en annen vestibulær sykdom og satte meg en del inn i krystallsyken da jeg trodde at jeg hadde det først. Og legevakten er ikke noe poeng å kontakte. Legevakten er til for akutte og alvorlige tilfeller, krystallsyken er ikke alvorlig eller akutt selv om det kan være grusomt. Slapp av frem til tirsdag og ring fastlegen da.

Krystallsyken kan utløses av mye forskjellig som slag, risting, influensa og mye mer. Kom deg til fastlegen og be om henvisning hos ønh men bor du i Bergen eller nært Bergen så be heller om henvisning til Balanselabratoriet på Haukeland sykehus. Bor du lengre unna så prøv den ønh du tilhører først og er du ikke fornøyd så be om henvisning til Bergen. Jeg var der selv i fjor etter de ikke fant noe her jeg bor. Pasientreiser dekte flyreisa for meg. Er ikke sikkert at du har krystallsyken så er viktig å få rett disgnose, er mange svimmeldiagnoser. Lykke til og god bedring :)

Anonymkode: 73a17...a7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, stikkontakt skrev:

Dette er noen av de øvelsene jeg gjorde da min krystallsyke var på det verste. 

Jeg har gjort disse øvelsene nå. Det gjorde at jeg kjente svimmelheten godt. Jeg gjorde øvelsene til jeg ikke var så svimmel lenge. Usikker på om det er riktig. Vet du?

Jeg har lagt meg i senga nå, men kvier meg for å sove. Gruer meg til å våkne opp svimmel igjen. Regner med at det skjer igjen i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nå kontaktet legevakten, jeg. Slag mot hodet kan gi andre skader også.

jeg ble akutt svimmel i fjor, og kontaktet legevakt. De var skråsikre på at det var krystallsyken. Jeg var imidlertid så dårlig at jeg nektet å dra hjem, og ble derfor innlagt på sykehus, meget motvillig. Resultat: blodpropp i hjernen.

Anonymkode: 412b0...2a3

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nå kontaktet legevakten, jeg. Slag mot hodet kan gi andre skader også.

jeg ble akutt svimmel i fjor, og kontaktet legevakt. De var skråsikre på at det var krystallsyken. Jeg var imidlertid så dårlig at jeg nektet å dra hjem, og ble derfor innlagt på sykehus, meget motvillig. Resultat: blodpropp i hjernen.

Anonymkode: 412b0...2a3

Eeh, jeg har ikke hatt slag mot hode.......

AnonymBruker
Skrevet

I dag våknet jeg opp uten å "kjøre seng" . 😊😊😊Deilig. Satser på at krystallene er der de skal være og at de blir der lenge. 😊😊😊😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk krystallsyken og hatt det i mange år. Den Epleys manøveren skal man IKKE gjøre uten veiledning fra fagfolk. Det finnes andre øvelser man kan gjøre hjemme. Men først må man få konstantert at det virkelig er krystallsyken og ikke noe annet. Krystallene kan å gå på plass av seg selv. Dessuten må man finne ut hvilken buegang de sitter i. Det er forskjellig behandling om det er fremre, midtre eller de bakerste. Er man virkelig dårlig når man får karusell så skal man kontakte legevakt/lege slik at de får utelukke andre ting. Det er andre sykdommer som ligner krystallsyken nemlig.

Anonymkode: f19e5...71c

AnonymBruker
Skrevet

Ville dratt til lege før jeg hadde gjort noen øvelser. Kan som sagt være noe annet. Legene mente at jeg hadde krystallsyke i nesten 4 år før de fant ut at jeg hadde Akustikneurinom.

Anonymkode: 897c1...c16

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet at jeg har krystallsyken. Fikk beskjed om dette for noen år siden. Men jeg har ikke anfall ofte, og dette er første gang det var så jævelig . I dag kjenner jeg ikke noe til det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...