AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #1 Skrevet 27. mars 2016 Hvor vanlig er egentlig dette? Er det noen her som faktisk har opplevd det ved oppstart av anti-depressiva? Jeg hører alltid advarsler om dette, men føler av en eller annen grunn at det ikke er så vanlig. Hvordan var deres opplevelse av dette? Hvilke medisiner gikk dere på isåfall? Og til mod: nei, jeg er ikke suicidal og du trenger derfor ikke stenge tråden. Anonymkode: b1871...004
EvaLena Skrevet 27. mars 2016 #2 Skrevet 27. mars 2016 Det er ganske vanlig at leger advarer mot det. Jeg har aldri følt at jeg ble verre ved oppstart. Jeg brukte Cipramil
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #3 Skrevet 27. mars 2016 Ja det skjer, ofte blir anti-dep gitt når lege har vurdert pasient som ikke-suicidal, enten har pas gått gjennom det stadiet, og ikke lengre er i det, eller så har ikke pasient kommet til det. Nettopp på grunn av muligheten for depressive episoder ved start av medisinering. Det finnes derimot mange anti-dep medisiner, så føler du at det du er på nå er forstyrrende så prat med legen og be om re-vurdering av medisintype. Anonymkode: b4c5d...34e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #4 Skrevet 27. mars 2016 Jeg har hatt selvmordstanker til og fra i årevis, og har forsøkt flere typer antidepressiva. Kun på én type endret dette tankemønsteret seg, og det var Wellbutrin. Jeg gikk fra selvmordstanker som aldri har vært i nærheten av å realiseres til litt mer konkrete planer. Jeg har likevel en mistanke om at det kan ha vært tilfeldig, for livssituasjonen min var ekstra ille på den tiden. Anonymkode: 6905d...6aa
EvaLena Skrevet 27. mars 2016 #5 Skrevet 27. mars 2016 En ting som er litt rart med anti-depressiva er at en bivirkning kan faktisk være depresjon. Tru det eller ei 😳
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #6 Skrevet 27. mars 2016 1 minutt siden, EvaLena skrev: En ting som er litt rart med anti-depressiva er at en bivirkning kan faktisk være depresjon. Tru det eller ei 😳 Selvmordsrisikoen øker dog heller av at tiltaksevnen øker, ikke av at depresjonen tiltar. Selv om den selvsagt kan gjøre det også. Min måned med Romeron er mitt livs verste. Jeg gråt og spiste og sov, det var alt. Anonymkode: 6905d...6aa
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #7 Skrevet 27. mars 2016 Ja, det har jeg opplevd ved flere antidepressiva. Jeg har hatt selvmordstanker fra før, men disse har blitt verre ved oppstart av medisiner. På grunn av at slike bivirkninger kan oppstå, er det veldig viktig at man får oppfølging fra helsepersonell under oppstart. Anonymkode: d3476...99f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2016 #8 Skrevet 27. mars 2016 Det er sånn det har vært for meg å starte opp. Med cipramil varte det bare en uke, men når jeg begynte på cipralex varte det i nesten 3 uker og i tillegg massive svingninger de to første månedene. Brukte en hel sommer på å komme meg så det var rimelig jævlig, men nå føler jeg det var verdt det. Anonymkode: a77fe...a56
ambre Skrevet 27. mars 2016 #9 Skrevet 27. mars 2016 Jeg opplevde det når jeg gikk på Efexor, aldri hatt ordentlige selvmordtanker untatt når jeg tok disse.
Vulpine Skrevet 27. mars 2016 #10 Skrevet 27. mars 2016 Opplevde ikke det, men har derimot fått de tankene ved bråslutt på medisinen, som også er vanlig. Ble veldig mye verre da enn før bruk av medisin. (Og hvis noen lurte på hvorfor i alle dager jeg gjorde dét: Det var ikke akkurat meningen, men i en periode var medisinen helt utsolgt fra leverandør, og ingen apotek kunne gi meg det. Etter 25+ besøk på et titalls apotek så gir en sliten og deppa sjel helt opp :-( )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå