Gå til innhold

Hvordan dele kostnader til felles forbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den ‎25‎.‎03‎.‎2016 at 0.49, ViljaH skrev:

Når damer vil dele proporsjonalt etter inntekt, tenker jeg alltid at hun har lavere lønn og ønsker å bli delvis forsørget. Alle burde klare å betale for seg selv, dvs tilpasse utgiftene til inntektene. Så prosentvis etter inntekt synes jeg blir feil. Men man må da tilpasse felles økonomi etter begges inntekt og individuelt forbruk av det ulike, og det kan bli mer arbeidssomt enn å bare velge en brøk. F.eks så spiser menn gjerne mer enn damer, og gjerne dyrere om de har høyere lønn. Damer bruker gjerne mer på interiør enn menn. 

Vi deler 50/50, og så tar den med høyest lønn noen fellesting etter eget initiativ, f.eks kjøper nye vinterdekk på bilen osv 

Svada! Jeg tjener mest og er dame og ber likevel om at vi deler proposjonalt etter inntekt nettopp fordi jeg ønsker at han skal ha igjen penger hver mnd også - det handler ikke om å forsørge eller bli forsørget men å bidra likt etter evne og forutsetning.

Anonymkode: 2471f...098

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svada! Jeg tjener mest og er dame og ber likevel om at vi deler proposjonalt etter inntekt nettopp fordi jeg ønsker at han skal ha igjen penger hver mnd også - det handler ikke om å forsørge eller bli forsørget men å bidra likt etter evne og forutsetning.

Anonymkode: 2471f...098

Helt enig. Jeg har ihvertfall ikke hjerte til å la meg sitte igjen med massevis av penger mens samboer skal ha vesentlig dårligere økonomi enn meg selv. Nå har vi utgangspunktet lite utgifter, men jeg unner ham faktisk de ekstra kronene. For meg handler det rett og slett om at jeg vil at han skal kunne ha det like artig som meg selv. Så da har jeg tatt den byrden. Nå som vi tjener så og si likt er ikke lenger dette en problemstilling - enn så lenge.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt strengt separat økonomi og ingen felles kontoer fra dag en i alle de årene vi har vært sammen. Hvorfor? Fordi vi har totalt forskjellig syn på og grep om privatøkonomi. Han bruker penger på ditt og datt uten tanke på å la det stå igjen nok til regningene sine. Han er totalt uten styring og kontroll når det kommer til økonomi, har masse strøgjeld, og i beste Luksusfellen-stil legger han alle regningene sine i en uåpnet bunke i en skuff. Han får purringer og inkassotrusler stadig vekk. Mens jeg betaler alle regningene mine til og med FØR tiden eller punktlig, og aldri får så mye som en purring. Han betaler heller ikke det han skylder i tide til privatpersoner, bl.a. meg. Det lærte jeg svært tidlig i forholdet, og har derfor ikke lånt ham noe mer penger etter det.

Før i tiden betalte vi for dagligvarehandlingen sånn ca annenhver gang. Det ble imidlertid litt surr og ingen var sikre på om vi egentlig dekket halvparten hver. Så vi begynte med en ny og mere presis metode. Samle kvitteringene og summere hver månedsslutt.

Vi har ganske høye matutgifter hver måned i familien. Hver mandag overfører jeg 1000,-kr i matpenger til mannens konto, da det er han som er fysisk i butikken og tar seg av all matvarehandling (han har førerkort og bil og kjører hjem varene, jeg har ikke førerkort). Vi tar vare på alle matkvitteringer og summerer dem i slutten av hver måned. Som regel ligger vi på rundt 8000,- og da er det dekket av de totalt fire tusen kronene jeg har overført (1000 hver mandag). Er det ikke riktig, regner vi ut det og gjør opp oss i mellom.

Andre utgifter deler vi fifty/fifty, de også. Vi tjener omtrent likt, da mannen er i et lavtlønnsyrke og jeg er uføretrygdet (har bedre trygd enn bare vanlig fra NAV, da jeg har en livsforsikringavtale som gir meg noen tusenlapper ekstra hver måned i trygd).

I vårt forhold er det jeg som har tatt meg av alle fellesregninger og sørget for å betale dem, ellers hadde han bare lagt dem i en skuff. F.eks. kommunale avgifter og strømregninger o.l. er det jeg som tar meg av. Huslånet vårt betaler vi bare renter på og ikke avdrag, og det trekkes fra hans konto, det er hans andel av fellesen. Jeg sjekker innimellom via min egen nettbank at det faktisk er trukket og betalt. Han er troendes til å tukle med det også, så dette må jeg passe på.

Anonymkode: c0d16...266

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi delte 50/50 på faste utgifter, handlet mat på omgang (jeg tok mer av de utgiftene siden jeg hadde bedre råd + matlaging som hobby). Møbler og sånt delte vi på om det var noe begge trengte/ville ha, men om jeg kjøpte tullete interiør ting som han ikke så poenget med, så var det min utgift, ikke hans. Så fikk han betale sine egne tegneserier og dataspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter inn en bestemt sum (lik for begge) annen hver gang på en felles konto. Den brukes til alt felles - matbutikk, gardiner, møbler osv. Husleie deler vi 50/50. Dette funker for oss nå. Vi tjener ca like mye.

I fremtiden når vi kjøper bolig, evt får barn osv, ser jeg for meg at "alt" settes på felleskonto, men at vi får en prosentvis del -enten av alt eller av egen inntekt- til å bruke som en vil (han bruker mer penger, jeg er mer forsiktig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...