Gå til innhold

misophonia. noen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som sliter med misophonia? 

Lest flere steder at man ikke kan bli kvitt det. Men at man kan lære seg å leve med det. 

Nå har jeg nettopp hatt et sammenbrudd fordi jeg har hatt besøk av 2 stk som smatter og tygger høyt. Har klart å holde sinnet for meg selv. Men j når de reiste klarte jeg ikke mer. Jeg bare satte meg ned og grein av sinne og fordi jeg hater å ha det sånn. Jeg har prøvd å distrahere meg med noe annet og det funker i få tilfeller. 

Noen som har noe råd om hvordan jeg skal gå fram hos lege? Det er ikke morro å gå sånn og ikke noe moro å snakke om dette.. men jeg føler jeg trenger hjelp til det!

Anonymkode: f8e94...4ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nok et snev av dette, men det er nok ikke så hardt rammet at jeg går av hengslene. Men jeg ber folk om å lukke munnen om de smatter, eller så forlater jeg området så jeg slipper å høre på.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg har nok et snev av dette, men det er nok ikke så hardt rammet at jeg går av hengslene. Men jeg ber folk om å lukke munnen om de smatter, eller så forlater jeg området så jeg slipper å høre på.

Problemet her er vel det at de sitter sånn hele tiden og jeg har prøvd å si ifra. Jeg må gjømme dropsene vi har her når det kommer besøk.  Fordi de sitter å smatter og tygger på disse. Hvis jeg skal gå fra dem til de er ferdige kan jeg vente leenge. Samboer forstår meg. Men ikke alle som  gjør det dessverre.  

Skrevet

Jeg takler ikke plystring, folk som tygger tyggis eller smatter og spiser på innpust. Jeg får vondt i kroppen, og mister matlysten helt dersom jeg spiser. Blir ikke sur/irritert før det har holdt på en stund, og folk ikke tar seg sammen når jeg sier ifra. Men man må jo bare beherske seg da.

Skrevet

JA! Jeg går fullstendig av hengslene av alt av spiselyder, tung pust, og pust gjennom trange neser. Stort sett umiddrlbart - altså nulltoleranse. Aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg til tider. Deler kontor med 4 stykker og enkelte dager sliter jeg, for jeg hører hver eneste lille lyd de lager. Føles som de sitter i ring rundt meg og spiser, puster og peser. 

Har dessverre ingen gode råd, men vit at du ikke er alene...

Skrevet

Du er ikke alene. Jeg vokste opp med en mor som spiser med åpen munn, snakker med mat i munnen, smatter på tyggisen... Seriøst, hun SKAL ha mat i munnen FØR hun kan snakke. Jeg får vondt i hele kroppen bare av å tenke på det. Jeg vet ikke om jeg alltid har hatt det eller at det har blitt forsterket, men hvis jeg sitter på trikken og noen tygger/smatter/slafser bak meg så må jeg flytte meg - og hvis det er mulig, gå av og ta neste trikk. Det klør inni hjernen, jeg klarer ikke å fokusere på noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Godt jeg ikke er den eneste. Føler meg gal og hater meg selv pga dette. Jeg klarer bare ikke å beherske meg.  Det kan ta flere dager før jeg setter meg ned og gråter over situasjonen. Jeg viser det aldri foran folk. Og jeg tørt ille å si ifra. Og nå må jeg bare be de slutte om å komme. Eller noe. Jeg er veldig glad i dem. Men jeg takler ikke.  😕 samboer smatter litt. Men de 2 som kommer på besøk smatter faktisk verre enn normalen.  De smatter så høyt at jeg kan sikkert høre de igjennom en vegg. Uff. Føler meg som et forferdelig menneske.  

Skrevet

forstår deg godt. jeg sier nesten aldri noe hvis jeg hører det. jeg hører jo selv hvor snurtent og oversensitivt og frekt det kan høres ut, men likevel blir jeg overrasket over hvordan noen kan finne på å smatte, slafse og tygge med åpen munn uten å legge merke til det selv.

når det er mennesker jeg kjenner sånn som muttern så prøver jeg å være strategisk. setter meg ved bordet så jeg ihvertfall slipper å se rett på henne (ja, jeg ser det høres forferdelig ut) eller somler litt ekstra så hun har begynt å spise - dermed ferdig før meg når jeg er på besøk. jeg ser hvor galt det høres ut, men som TS så er det direkte vondt å høre på. jeg prøver å blokke det ut, men det går kun hvis det er andre rundt bordet som jeg kan fokusere på - og da fokuserer jeg altså. høres ut som en gærning, men vet ikke hva jeg skal gjøre heller.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Eolin skrev:

forstår deg godt. jeg sier nesten aldri noe hvis jeg hører det. jeg hører jo selv hvor snurtent og oversensitivt og frekt det kan høres ut, men likevel blir jeg overrasket over hvordan noen kan finne på å smatte, slafse og tygge med åpen munn uten å legge merke til det selv.

når det er mennesker jeg kjenner sånn som muttern så prøver jeg å være strategisk. setter meg ved bordet så jeg ihvertfall slipper å se rett på henne (ja, jeg ser det høres forferdelig ut) eller somler litt ekstra så hun har begynt å spise - dermed ferdig før meg når jeg er på besøk. jeg ser hvor galt det høres ut, men som TS så er det direkte vondt å høre på. jeg prøver å blokke det ut, men det går kun hvis det er andre rundt bordet som jeg kan fokusere på - og da fokuserer jeg altså. høres ut som en gærning, men vet ikke hva jeg skal gjøre heller.

Uff. Ja det virker veldig frekt. Kan liksom ikke be de om å slutte heller. Samboer vet at jeg sliter og han bryr seg ikke om han må tygge med munnen igjen osv.  Og han forstår jo at det er psykisk lidelse som jeg ikke får bort.  Men uansett 😕 Ja det funker når andre sitter rundt bordet for da skjer det mye. Men hvis det blir godteri (noe de alltid har med å spiser på) så klarer jeg ikke. Da må jeg spise noe som bråker mer enn dem. Å det funker ikke. Ja det er det. Uff. 

Får du hjelp for det ?

Skrevet

Bråkete godteri har jeg ikke tenkt på :)

Nei, får ikke hjelp for det. Kanskje jeg burde... En sier jo at hvis noe påvirker deg så mye at du må kutte ut noe som du egentlig liker, eller unngår noe som er helt vanlig / gjør hverdagen din vanskeligere pga denne ene tingen så burde du søke hjelp. Men har ikke søkt om det enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...