AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #1 Skrevet 26. mars 2016 Jeg er av den typen som helst ikke drar til legen. Jeg tror det meste er bagateller som går over av seg selv, og ser ting an lengst mulig. Og når jeg først oppsøker legen skjer enten ett av to. Enten får jeg kjeft for at jeg har ventet for lenge, eller så er det en bagatell som hadde gått over av seg selv hvis jeg bare hadde sett det an enda litt lengre. Jeg er flink til å vurdere andres tilstand, og om de burde ta en tur til legen, men er ikke like flink når med vurderingen når det gjelder meg selv. Derfor spør jeg her denne gangen, for dette er ganske ubehagelig. De siste ukene har jeg slitt litt med at jeg i perioder har veldig lav puls, og det har blitt ganske plagsomt de siste dagene. Jeg har målt hvilepuls på grunn av trening i mange år, og har brukt Fitibit Charge HR i mer enn ett år. Jeg kjenner derfor godt til hva som er normalt for meg. Og dette er ikke normalt. Jeg føler meg ikke dårlig, men når pulsen faller under 55 bpm føles det veldig ubehagelig. Det er såpass ubehagelig at jeg våkner av det når det skjer på natten. Jeg føler meg veldig trett når dette skjer, er kanskje litt andpusten og urolig i kroppen, men har ikke smerter. Når pulsen stiger igjen, føler jeg meg fin igjen også. Jeg forstår at jeg må snakke med fastlege om dette, men han har ikke åpent før tirsdag. Spørsmålet er om jeg burde oppsøke legevakten når det kun er snakk om lett ubehag, og ikke smerter eller store problemer. Anonymkode: b1cd5...eff
Silfen Skrevet 26. mars 2016 #2 Skrevet 26. mars 2016 Iom at det KAN være et symptom på hjertefeil, så syns jeg legevakt er på sin plass når man har brakykardi uten at det ellers er normalt at man ligger så lavt.
BlendaSensitive Skrevet 26. mars 2016 #3 Skrevet 26. mars 2016 Dette er ikke legevakt problem nei. Du venter til fastlegen åpner igjen. Jeg er IKKE trent og har også lav hvilepuls. Ned mot 42-44 om natta. Tar du noen form for medisiner? Stress? Angst? 1
BlendaSensitive Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 (endret) 5 minutter siden, Silfen skrev: Iom at det KAN være et symptom på hjertefeil, så syns jeg legevakt er på sin plass når man har brakykardi uten at det ellers er normalt at man ligger så lavt. Hvorfor tror du at det er uregelmessig hjerterytme? Varierende puls er da helt normalt. Å sove rolig gir lavere puls, mareritt, stress angst kan gi høyere puls. UTEN at det er nødvendigvis uregelmessig hjertefrekvens. (bradykardi - som det heter) http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerte-kar/bradykardier-langsom-puls-12833.html?page=2 Endret 26. mars 2016 av BlendaSensitive 1
Florence Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Du kan eventuelt ringe legevakten og forhøre deg med de om du burde dra inn og få det undersøkt med en gang eller vente til fastlegen åpner. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 Et øyeblikk siden, Silfen skrev: Iom at det KAN være et symptom på hjertefeil, så syns jeg legevakt er på sin plass når man har brakykardi uten at det ellers er normalt at man ligger så lavt. Takk! Jeg glemte å si at jeg normalt sett har en hvilepuls på 57-60 før jeg står opp om morgenen, men er sjeldent lavere enn 65 på dag- eller kveldstid. Under 50 har jeg aldri vært før, hverken om dagen eller natten. 2 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Dette er ikke legevakt problem nei. Du venter til fastlegen åpner igjen. Jeg er IKKE trent og har også lav hvilepuls. Ned mot 42-44 om natta. Tar du noen form for medisiner? Stress? Angst? Jeg mener ikke å være frekk, men hva som er normal hvilepuls for deg er ikke relevant her. Dette er unormalt lavt for meg, og jeg opplever ubehag ved det, og spør om jeg bør kontakte legevakten basert på det. Jeg tar noen medisiner, men det har jeg gjort i mange år, og det er ingenting nytt som burde lage problemer nå. Angst har jeg aldri hatt, og jeg er ikke stresset heller. (det burde vel gi høyere puls, ikke lavere?) Anonymkode: b1cd5...eff 4
BlendaSensitive Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk! Jeg glemte å si at jeg normalt sett har en hvilepuls på 57-60 før jeg står opp om morgenen, men er sjeldent lavere enn 65 på dag- eller kveldstid. Under 50 har jeg aldri vært før, hverken om dagen eller natten. Jeg mener ikke å være frekk, men hva som er normal hvilepuls for deg er ikke relevant her. Dette er unormalt lavt for meg, og jeg opplever ubehag ved det, og spør om jeg bør kontakte legevakten basert på det. Jeg tar noen medisiner, men det har jeg gjort i mange år, og det er ingenting nytt som burde lage problemer nå. Angst har jeg aldri hatt, og jeg er ikke stresset heller. (det burde vel gi høyere puls, ikke lavere?) Anonymkode: b1cd5...eff Stress kan gi de symptomene du føler. Men, det finnes jo rådgivningstelefon du kan ringe. Før du setter deg i venterommet i flere timer. De kan jo svare bedre enn noen av oss her inne. Eller så drr du, for det virker som at du har bestemt deg for å dra uansett.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #8 Skrevet 26. mars 2016 2 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Stress kan gi de symptomene du føler. Men, det finnes jo rådgivningstelefon du kan ringe. Før du setter deg i venterommet i flere timer. De kan jo svare bedre enn noen av oss her inne. Eller så drr du, for det virker som at du har bestemt deg for å dra uansett. Jeg har ikke bestemt meg for å dra nei. Og selv om jeg er uenig i begrunnelsen din (at du har normalt lavere hjerterytme enn jeg har), tar jeg til meg meningen din om dette ikke er akutt. 11 minutter siden, Florence skrev: Du kan eventuelt ringe legevakten og forhøre deg med de om du burde dra inn og få det undersøkt med en gang eller vente til fastlegen åpner. Ja, det kan jeg gjøre. Men legevakten her sier alltid at jeg skal komme inn for sikkerhets skyld når jeg ringer dem. Og da føler jeg meg så utrolig dum som har ventet i timesvis, og kastet bort legens tid, hvis det viser seg å være en bagatell. Anonymkode: b1cd5...eff
BlendaSensitive Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bestemt meg for å dra nei. Og selv om jeg er uenig i begrunnelsen din (at du har normalt lavere hjerterytme enn jeg har), tar jeg til meg meningen din om dette ikke er akutt. Ja, det kan jeg gjøre. Men legevakten her sier alltid at jeg skal komme inn for sikkerhets skyld når jeg ringer dem. Og da føler jeg meg så utrolig dum som har ventet i timesvis, og kastet bort legens tid, hvis det viser seg å være en bagatell. Anonymkode: b1cd5...eff Jeg har ikke bestemt meg for å dra nei. Og selv om jeg er uenig i begrunnelsen din (at du har normalt lavere hjerterytme enn jeg har), tar jeg til meg meningen din om dette ikke er akutt. Ja, det kan jeg gjøre. Men legevakten her sier alltid at jeg skal komme inn for sikkerhets skyld når jeg ringer dem. Og da føler jeg meg så utrolig dum som har ventet i timesvis, og kastet bort legens tid, hvis det viser seg å være en bagatell. Anonymkode: b1cd5...eff Hei, nei det var ikke ment som en begrunnelse, men et eksempel på at lav puls ikke nødvendigvis er farlig. Men du kan alltid ringe rådgivningen, de vet jo bedre uansett. Ja jeg er enig, det er frustrerende når de alltid sier kom inn uansett.... Mer om bradykardi: http://nhi.no/forside/animasjoner/hjerte-og-kar/langsom-puls-bradykardi-32069.html Ikke for at man blir klokere. " De fleste mennesker med sinusbradykardi har ingen symptomer. Men hos mange mennesker kan bradykardi gi symptomer som svimmelhet, svakhet eller besvimelse. Disse symptomene er tegn på nedsatt sirkulasjon av oksygenrikt blod til kroppen, særlig til hjernen. Bradykardi kan også skyldes hjertesykdom, eller årsaken kan forbli ukjent. " Altså, kan være sykdom, kan være ingenting.
Silfen Skrevet 26. mars 2016 #10 Skrevet 26. mars 2016 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Hvorfor tror du at det er uregelmessig hjerterytme? Varierende puls er da helt normalt. Å sove rolig gir lavere puls, mareritt, stress angst kan gi høyere puls. UTEN at det er nødvendigvis uregelmessig hjertefrekvens. (bradykardi - som det heter) http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hjerte-kar/bradykardier-langsom-puls-12833.html?page=2 Jeg tror ingenting. Jeg baserer mitt råd på å kontakte lege på at dette ikke er normalen for TS. Spiller ingen rolle hva som er normalt for andre, hva som er farlig og ikke farlig; dette er nytt, TS føler seg ikke bra: ergo kontakter man lege. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #11 Skrevet 26. mars 2016 Dra til legevakta hvis alternativet er å gå en helg med uro. Drit i om legen kjefter på deg fordi du kom for en bagatell. Jeg får stadig kjeft fra bredbåndsleverandøren min for at ringer for feil jeg burde kunne fikse selv, det samme med verkstedet som reparerer bilen min. Hos bakeren får jeg kjeft for å kjøpe brød, for det kunne jeg gjort selv osv. Du skjønner poenget, legen er en tjenesteleverandør og får betalt for det, de jobber ikke gratis og driver ikke veldedighet. Du trenger ikke stå der med lua i hånda og spørre ydmykt om hjelp. Folk flest er ikke kvalifisert til å avgjøre hvilke symptomer som krever behandling og hvilke som går over av seg selv. HAdde de vært det hadde vi hatt langt flere som overlever kreft og hjertesvikt. Anonymkode: c56e8...aa5 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #12 Skrevet 26. mars 2016 Vi kan ikke vurdere noen ting. Vi aner ikke noe om din helsetilstand, og du sier du går på "noen medisiner." Dette betyr at et hvert forsøk på å si noe fornuftig vil mislykkes. Vi har ikke nok informasjon. Og de færreste her har noe vurderingsgrunnlag. Du kan aldri stole på svar du får her inne. Anonymkode: aa02e...a58 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #13 Skrevet 26. mars 2016 Ring legevakten og diskuter med de. Du har ubehag, og blir andpusten sammen med at pulsen faller, det er bekymringsverdig, og bør vurderes for videre undersøkelser. Det kan legevakten vurdere når de får vite ting som kjønn, alder, andre sykdommer, medisiner osv. Når det er sagt er hjertebank som regel nokså uskyldig. Anonymkode: f10bd...d06
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå