Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat funnet ut at jeg er gravid og er allerede begynt å bli dårlig. Forrige svangerskap hadde jeg hyperemesis og spydde flere ganger for dagen i 9 mnd. Var mye innlagt. Vil holde meg i jobb lengst mulig nå! Og må kjøre bil til jobben. Postafen og bilkjøring går ikke hånd i hånd! Fins det andre reseptfrie kvalmestillende jeg kan ty til nå i begynnelsen? Eller må jeg ringe legen? 

Anonymkode: 19a5e...358

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må til lege. Primeran/afripam er vel neste meeisiner du da kan prøve. 

Anonymkode: 08f0a...c5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve ingefær-te, det hjalp på kvalmen her :) 

Anonymkode: cf7d6...a84

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må til lege. Primeran/afripam er vel neste meeisiner du da kan prøve. 

Afipran mener du kanskje?

Jeg fikk Afipran under første delen av mitt svangerskap (reseptbelagt fra lege), og det fungerte strålende. Jeg kunne spise som normalt igjen og alle problemene ble borte. Jobbet som normalt, og opplevde ingen søvnighet e.l, selv om det står i Felleskatalogen at medikamentet KAN gi det.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/afipran-takeda-545798

Endret av Million
Gjest 2Bhonest
Skrevet (endret)

Blir du trøtt eller senkes reaksjonevnen din ved å ta  Postafen?
Hvis ikke er det bare å kjøre selv med den innabords..

Endret av 2Bhonest
AnonymBruker
Skrevet

Postafen har rød trekant så den kan du ikke kjøre med nei selv om du ikke synes den påvirker deg. Dette står i vedlegget.

Anonymkode: 0aa80...7d7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Postafen har rød trekant så den kan du ikke kjøre med nei selv om du ikke synes den påvirker deg. Dette står i vedlegget.

Rød trekant betyr ikke at det er ulovlig å kjøre bil, bare at legemiddelet KAN gjøre deg søvning/ukonsentrert. Man må selv vurdere om det går greit å kjøre.

Jeg har brukt mye postafen i mine svangerskap, spesielt det siste. Jeg ble trøtt, men mest på den måten at jeg trengte mer søvn. Følte meg ikke spesielt sløv, så det gikk greit å kjøre. Lot likevel være å kjøre hvis jeg heller kunne sitte på, og kjørte minst mulig med eldstebarnet i bilen, for sikkerhets skyld.

Ville hørt med legen og vært ekstra forsiktig! Selv tok jeg tabletten på kvelden slik at jeg skulle være mest mulig opplagt på dagtid.

Skrevet
8 minutter siden, Sushi skrev:

Rød trekant betyr ikke at det er ulovlig å kjøre bil, bare at legemiddelet KAN gjøre deg søvning/ukonsentrert. Man må selv vurdere om det går greit å kjøre.

Jeg har brukt mye postafen i mine svangerskap, spesielt det siste. Jeg ble trøtt, men mest på den måten at jeg trengte mer søvn. Følte meg ikke spesielt sløv, så det gikk greit å kjøre. Lot likevel være å kjøre hvis jeg heller kunne sitte på, og kjørte minst mulig med eldstebarnet i bilen, for sikkerhets skyld.

Ville hørt med legen og vært ekstra forsiktig! Selv tok jeg tabletten på kvelden slik at jeg skulle være mest mulig opplagt på dagtid.

Viktig å poengtere at det ikke er alle legemidler du kan ta før du kjører. Jeg vil anbefale alle å gå nøye gjennom pakningsvedlegget, og rådføre seg med lege og farmasøyt. I tillegg er det verdt å merke seg at hvis man havner i en ulykke kan man få ekstra problemer dersom man har tatt medisiner som kan ha påvirket ulykken. 

Skrevet

Verdt å prøve ingefærvann/te før du går til legen, det fungerer iallfall bedre på meg enn postafen. Jeg sovner bare av postafen, null effekt på kvalme i våken tilstand.

Ingefærvann har jeg laget av mynte-te og biter av ingefærrot, kok opp og avkjøl før du tar bort bitene. Jeg hadde det på drikkeflaske og tok små slurker gjennom hele dagen da jeg var gravid med førstemann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rød trekant betyr ikke at medisinen ikke kan brukes under bilkjøring. Det betyr at man skal være obs og kjenne sin egen reaksjon  på medisinen før man kjører bil. Altså at man prøver ut medisinen noen døgn først. 

Skrevet

Jeg bruker afipran ved behov og merker ingenting på noenting, altså som i reaksjonsevner og diverse. Jeg har aldri hatt hypermesis, men brukt ingefær og seabands ved langvarig svangerskapskvalme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...