Gå til innhold

Menn: kunne dere datet jenter utsatt for overgrep?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forståelig at de føler skam dersom de selv medvirket til og oppmuntret til overgrepet.
Ellers ikke.

Anonymkode: af401...d97

Du vet visst ikke mye om dette.

Anonymkode: 0ff51...6cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forståelig at de føler skam dersom de selv medvirket til og oppmuntret til overgrepet.
Ellers ikke.

Anonymkode: af401...d97

http://www.atrop.no/malgrupper/vold-og-overgrep

Anonymkode: 0ff51...6cf

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på henne og hvordan hun takler det. Noen greier seg bedre enn andre, men jeg har dessverre et par venninner som har blitt utsatt for overgrep. Jeg har vært der som venn for dem, men jeg hadde ikke tatt sjansen på å bli sammen med noen av dem, til det har de for mange problemer i etterkant, og det hjelper heller ikke at de fortsetter å ta noen av de samme valgene som fører dem mot slike menn. Mener selvfølgelig ikke at det var deres feil, men man må etter alvorlige hendelser stikke fingeren i jorda og se hva slags partnere man har søkt etter tidligere og hvor vidt man ønsker å fortsette i samme sporet. Disse har også benyttet rusmidler i perioder for å "komme over det", og jeg er ikke interessert i å bli en partner som bare er der for å plukke opp restene. 

Høres kanskje kynisk ut, men jeg har også slitt med mitt, også i forhold til familie. Jeg har derfor ingen kapasitet til å være en god partner for en som sliter etter overgrep. 

Anonymkode: 26879...f8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette var et svært godt spørsmål og er litt skuffet over manglende gode svar fra menn. Etter litt tenking ser jeg jo at gode svar blir vanskelig å gi, annet enn noen av de som har kommet. At, klart de kan det.

Saken kjerne er kanskje ikke at det har skjedd et overgrep, men hva overgrepet har gjort med deg og hvordan det påvirker livet ditt i dag. Videre hvordan det vil påvirke forhold du kommer i.

Det er klart det kan være vanskelig å leve med de følelser et overgrep gir og ofte ennå verre å skulle takle dette med en partner. Åpenhet er nok viktig, men det å finne ut av ting selv er ennå viktigere.

Forholdet du får til egen kropp kan skades kraftig og dette må du jobbe med i utgangspunktet med en terapeut eller lignende. En god og forståelsesfull partner kan være til mye hjelp og støtte, men du (vi) må selv ta ansvaret for å komme videre og jobbe med vanskelighetene for å kunne få det godt i sin egen kropp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, slik.er.jeg skrev:

Jeg synes dette var et svært godt spørsmål og er litt skuffet over manglende gode svar fra menn. Etter litt tenking ser jeg jo at gode svar blir vanskelig å gi, annet enn noen av de som har kommet. At, klart de kan det.

Saken kjerne er kanskje ikke at det har skjedd et overgrep, men hva overgrepet har gjort med deg og hvordan det påvirker livet ditt i dag. Videre hvordan det vil påvirke forhold du kommer i.

Det er klart det kan være vanskelig å leve med de følelser et overgrep gir og ofte ennå verre å skulle takle dette med en partner. Åpenhet er nok viktig, men det å finne ut av ting selv er ennå viktigere.

Forholdet du får til egen kropp kan skades kraftig og dette må du jobbe med i utgangspunktet med en terapeut eller lignende. En god og forståelsesfull partner kan være til mye hjelp og støtte, men du (vi) må selv ta ansvaret for å komme videre og jobbe med vanskelighetene for å kunne få det godt i sin egen kropp.

Manglende gode svar? Det kommer kanskje av at man ikke kan gi noe fullgodt generelt svar, for som sagt så kommer det an på hvordan hun takler det i etterkant og hvordan det farger livet og nye relasjoner.

Det er egentlig litt meningsløst å kunne gi noen svar på dette før man har stått noen av de som har opplevd overgrep nærme. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Manglende gode svar? Det kommer kanskje av at man ikke kan gi noe fullgodt generelt svar, for som sagt så kommer det an på hvordan hun takler det i etterkant og hvordan det farger livet og nye relasjoner.

Det er egentlig litt meningsløst å kunne gi noen svar på dette før man har stått noen av de som har opplevd overgrep nærme. 

Ja, det er vel egentlig det jeg sier.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du datet en jente som du visste hadde blitt utsatt for overgrep?  Når mener du ville vært riktig tidspunkt å fortelle det til deg på? Ville du foretrekke å ikke vite det eventuelt?

Kom gjerne også med eventuelle andre synspunkter...

Anonymkode: a236f...9d2

Nei. For mye om og men. Ville følt bare det å skulle knulle henne ville få meg til å lure om hun får flashback..

Anonymkode: 9437f...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg selv utsatt for grovt seksuelt misbruk, fra jeg var 3 år, og i flere år fram i tid. Men jeg har jobbet med dette. Og har et veldig normalt forhold til kropp, sex, nærhet og følelser. Og dette er jo ikke noe jeg forteller raskt da jeg møter en ny, siden dette er noe jeg ikke har store problemer med. Eneste jeg takler dårlig er hvis mannen presser hodet mitt ned da jeg suger. Men det er det jo flere som ikke liker. Og jeg hadde bare kjeftet på han, og sagt at gjorde han det igjen, så ville han heller aldri bli sugd igjen. Jeg får heller aldri flashback, ikke sliter jeg psykisk heller.

Jeg har aldri møtt en mann som har dumpet meg grunnet dette.

Anonymkode: 20f67...0bb

Gjest Minesveiper
Skrevet

Det hadde gått fint ja :) Greit om du sier det noe tidlig egentlig for da vet man eventuelt om man må ta litt ekstra hensyn. 

Gjest Jacklost
Skrevet

Selvfølgelig! :) Hvis jeg blir interessert i noen så mister jeg ikke interessen fordi dama har blitt utsatt for overgrep, det ville bare vært slemt gjort...

Jeg hadde heller ikke sagt nei til å date og bli kjent med damen uansett om hun fortalte det på forhånd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...