Anine87 Skrevet 25. mars 2016 #1 Skrevet 25. mars 2016 Har fått svar på kortisol i spytt som viser < 3 kl 8 og < 3 kl 22 får ikke snakket med fastlegen før etter påske men synes dette ser lavt ut. Rart at aker hormonlab ikke måler hvor mye under 3 det ligger på heller. Mistenker binyretretthet pga uforklarlig sykdom som ekstrem matoverfølsom het og astma bla. Noen erfaringer med binyretretthet?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2 Skrevet 25. mars 2016 Binyretretthet er ingen diagnose, les svaret legen gir her http://www.lommelegen.no/legesvar/binyretr%C3%B8tthet Anonymkode: 5e453...c76
Anine87 Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2016 Klar over at det ikke er en diagnose i det offentlige, men fortsatt en tilstand anerkjent av mange leger. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #4 Skrevet 26. mars 2016 11 minutter siden, Anine87 skrev: Klar over at det ikke er en diagnose i det offentlige, men fortsatt en tilstand anerkjent av mange leger. Nei, den er ikke anerkjent av noen leger. Om en lege med autorisasjon i norge behandler noen for dette, vil det være grunnlag for reaksjoner fra myndighetene. Man har ikke lov til å behandle diagnoser som ikke finnes. Derimot kan man fint behandle et smptomkompleks som det som beskrives. Det er ikke dermed sagt at man anerkjenner en slit tøysediagnose, og slett ikke at årsaken ligger der disse alternativerne hevder den gjør. Jeg er nokså sikker på at du ville få ganske mange forskjellige diagnoser om du sendte hundre pasienter som hevder de har "binyretretthet" til utredning hos skikkelige leger. Anonymkode: df6c4...d2e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #5 Skrevet 26. mars 2016 Binyretretthet kan i verste fall føre til Addisonkrise, og det kan være dødelig. Jeg måtte selv få tilførsel av kortisol i syv år før binyrene stabiliserte seg, etter at jeg hadde gått med ubehandlet lavt stoffskifte i 20 år. Jeg fikk kortisol på resept, så en diagnose hadde jeg nok. Anonymkode: bc0ad...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #6 Skrevet 26. mars 2016 http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/endokrine_kjertler/binyrebarkinsuffisiens/binyrebarksvikt Anonymkode: bc0ad...2f7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #7 Skrevet 26. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/endokrine_kjertler/binyrebarkinsuffisiens/binyrebarksvikt Anonymkode: bc0ad...2f7 Dette er ikke det man kaller binyretretthet. Anonymkode: df6c4...d2e
Anine87 Skrevet 26. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2016 Fordi det ikke er blitt oppdaget og/eller forsket tilstrekkelig på enda betyr ikke at det ikke finnes. Vitenskapen er i stadig utvikling, legevitenskapen er intet unntak.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #9 Skrevet 26. mars 2016 15 minutter siden, Anine87 skrev: Fordi det ikke er blitt oppdaget og/eller forsket tilstrekkelig på enda betyr ikke at det ikke finnes. Vitenskapen er i stadig utvikling, legevitenskapen er intet unntak. Jo, det gjør det. Vi vet veldig mye om hvordan binyrene fungerer under forskjellige stimuli og normale og unormale forhold. Det som beskrives som "binyretretthet" er simpelthen noe som ikke henger sammen med noen medisinsk virkelighet, og heller ikke kommer til å gjøre det. Dette symptomkomplekset har rett og slett veldig lite med binyrenes funksjon eller mangel på sådan å gjøre. Anonymkode: df6c4...d2e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå